Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 09:41:01
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Variator, slitage
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Variator, slitage  (läst 3731 gånger)
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2016-06-20, 12:59:04 »

Hej,

En undran bara gällande variatorn; När jag i går skulle byta vikter i variatorn upptäckte jag att det var massvis med "skräp" inuti den (dvs svarta rester/damm från bältet), när jag plockade isär den fick jag en mindre hög på golvet. Detta trots att jag för inte så många månader sedan gjorde rent i samband med att jag bytte just remmen, och nu ser det ut så här redan??

Vad har ni för erfarenheter, är detta normalt, eller kan det möjligtvis bero på att ytan (drivsidan) på variatorn ser ut som ett "kraterlandskap" om ni kollar bifogade bilder? Ingen aning om hur dessa "håligheter" har uppstått, eller om även det är normalt? Kan det vara så att denna skrovliga yta sliter på remmen, och att det är därför jag får så mycket "rem-rester" inuti variatorn - vad tror ni, eller vilka andra orsaker kan det ha (om det nu som sagt inte är "helt normalt")?

Tacksam för tips!


* Variator2.JPG (83.29 KB, 640x640 - visat 581 gånger.)

* Variator1.JPG (83.78 KB, 640x640 - visat 614 gånger.)
Loggat
Chrester
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 17



Heja Sverige!


« Svara #1 skrivet: 2016-11-26, 14:33:52 »

Är det inte bara dålig kvalitet på remmen? Kyla kan tydligen vara förödande för en rem av dålig kvalitet.
Loggat

Kör en Kymco Like 50 -2016
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #2 skrivet: 2016-12-01, 12:15:26 »

Nja, det är ju kanske tveksamt med tanke på att det satt Honda originalrem i, skulle inte tro att de använder remmar av undermålig kvalitet. Jag har iaf sedermera bytt både rem och variator. Upptäckte vid bytet att variatorn gled väldigt tungt på hylsan, satt nästan fast, så det kan givetvis ha varit en bidragande orsak till slitaget på ytan. Nu sitter det en Polini Maxi Hispeed i med 15g vikter, och det funkar finfint, går som ett skott:-)!
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.135 sekunder med 22 databasfrågor.