Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 14:34:21
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Ska en MP3 400 LT Uppföra sig så? (från en provkörning)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ska en MP3 400 LT Uppföra sig så? (från en provkörning)  (läst 5741 gånger)
bbjoca
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: 2016-06-17, 21:51:24 »

Tjenare!
Provkörde en MP3 i veckan...  en 2010:a med 1800 mil enligt mätaren.
Det första jag kunde konstatera var vibrationer i styrningen, lite lustigt också - styrningen "motarbetade" mig, speciellt i låga farter, kändes det som. Fast motstyrning fungerade bra och den uppförde sig OK då (vad jag kan förstå).

Men sen var jag ut på motorvägen för lite mer högfartstest, i 110 km/h. Vad som slog mig var hur mycket det "slog" i hjälmen, är det normalt, det? Har kört annat tidigare, men inte haft samma upplevelse. Sen "ormade" den sig, dvs. det kändes som att bakhjulet skulle slinta lite i farten. Kan ju ha berott på spårig körbana, men jag tyckte mig inte se några direkta spår, och det kändes ormig när jag körde på andra vägar också, i lite lägre farter.

Blev därmed också tveksam eftersom den var en import (från Frankrike enl. uppgift). Vill inte gärna betala för den och sen känna att någon har "böjt den" i någon olycka och sen bara satt dit fräsch plast runtom...
Vad tror ni som kan dessa hojar?

mvh
J
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #1 skrivet: 2016-06-18, 13:23:31 »

till forumet

Av min erfarenhet å döma, så skulle jag kontrollera om balansvikterna sitter kvar eftersom fäljarna är balanserade från fabrik.

Rekommenderat är också att kolla att rätt däcktryck finns.

Förövrigt så känner jag inte igen mig i det du beskriver..

100% nöjd mp3 ägare. headbang

- Rogga
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #2 skrivet: 2016-06-18, 17:39:45 »

Hej!

Instämmer helt i det som Rogga skriver.

Sen...så e det litta anorlunda känsla att köra trehjuling än en tvåhjuling. I och med att framhjulen är individuellt fjädrade så uppstår ibland små, men märkbara förflyttningar av tyngdpunkten i hojen. Kan upplevas konstigt eller ovant.

Draken
Loggat
bbjoca
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 5

« Svara #3 skrivet: 2016-06-18, 20:41:29 »

MMmm... om jag kunde kolla däckstryck och balans, skulle jag göra det... i detta nu har jag beslutat för att inte köpa den. Att det var en direktimport, som jag misstänker, med det enda syftet att sälja till högre pris i Sverige, gör att jag blev lite misstänksam.

Ser att fler snackat om att det är högt brus i hjälmen, och hur det skulle kunna åtgärdas.

Så det kanske blir en annan så småningom, men inte just den.

mvh
J
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.098 sekunder med 21 databasfrågor.