Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-09-20, 16:15:53
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Värt mödan att ta MC-kort eller nöja sig med en trehjuling ala Piaggio MP3..?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Värt mödan att ta MC-kort eller nöja sig med en trehjuling ala Piaggio MP3..?  (läst 22499 gånger)
jizzen
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

« skrivet: 2016-06-12, 14:57:53 »

Jag har under många år (säkert i mer än 20 år) haft en längtan efter att köra MC-scooter..  Roll Eyes Längtan har inte varit påtaglig hela tiden, men dyker upp under vår-sommar varje år. Då jag endast innehar ett B-körkort så har det hela hittills bara stannat vid en härlig tanke. Det har helt enkelt tagit emot att skaffa det där MC-kortet..framför allt eftersom det är vanlig tung MC som används vid körkortsutbildningarna. Det är Vespa/scooter jag är intresserad av att köra - inte vanlig tung MC..

Ett alternativ till körkortsutbildningen är att skaffa en trehjuling ala Piaggio MP3. Då får man ju i alla fall känslan av hur det är att köra scooter även om en trehjuling kanske inte känns exakt som en tvåhjuling skulle göra. Jag hade moped som 15 åring (dock snart 30 år sedan), men har i princip inte kört något liknande sedan dess. Skulle en trehjuling införskaffas så är min tanke att jag ska ta några lektioner på en körskola innan jag själv beger mig ut i trafiken med den. Tror det kan vara klokt även om det är fullt tillåtet att bege sig ut direkt..

En trehjulig scooter är ett smidigt sätt att slippa undan hela körkortsgrejen, men samtidigt känner jag att det egentligen är en 2-hjulig Vespa jag "drömmer" om. En Vespa GTS 300 Touring exempelvis ser ju riktigt riktigt najs ut måste jag säga. Vad säger ni..är det mödan värt att ta det där A-kortet eller får man en hyfsad tvåhjulig scooterkänsla med en Piaggio MP3?

Framför allt är det vid kortare utflykter här hemmavid (Karlskrona i Blekinge) som vespan/scootern ska användas, men även lite längre turer som till Öland och ner till Skåne kommer det åkas ganska ofta. Då blir det ju en del motorväg. Pendling till jobb tänker jag mig ibland, om än inte regelbundet. Det hade även varit trevligt ifall vespan/scootern på ett någorlunda bekvämt sätt fungerar för längre resor också..typ en 3-veckors tur ner till Italien eller så. Min dröm om en vespa/scooter väcktes nog en gång i tiden då min far berättade att han och hans äldre bror gjorde en resa till Italien på EN vespa när de var unga. Det måste ha varit alldeles i början av 1960-talet...1961 om jag inte missminner mig. Gick det då med den tidens vespor borde det gå även idag, tycker jag..även om trafiken förstås har blivit mycket mer intensiv sedan dess.

Vespor/scootrar som intresserar mig för tillfället:

- Vespa GTS 300 Touring
- Piaggio MP3 300 LT ABS
- Piaggio MP3 500 LT ABS
- Quadro 350S

Vore bra med lite tips/råd om hur jag ska gå vidare. Till dess drömmer jag vidare...  Smiley

Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #1 skrivet: 2016-06-12, 17:31:48 »

till forumet Jizzen

Jag gick i precis samma drömmar och funderingar och lika många år som du Jizzen.
Mitt val 2015 i juli blev en splirrans mp3 500 sport lt abs. Det är inget som jag ångrar, fördelen som jag uppskattar är att jag kan köra ett par sässonger och känna på det hela, och senare ta ett beslut om a kort eller inte.

Som jag kommer på är väl den största fördelen med a kort att det finns ett betydligt större alternativ av cyklar att införskaffa.

Men hur som helst så är jag väldigt nöjd med min mp3:a.

Hur du än gör så kommer du bli nöjd, lycka till med valet.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Micke66
**

Antal inlägg: 20

« Svara #2 skrivet: 2016-06-12, 21:24:22 »

Även jag har suttit i samma sits.

Så jag köpte mig en 500 sport för några veckor sen och ångrar mig inte ett dugg.
Snarare lite sur på mig själv att jag inte köpt en tidigare.

Känslan är ju så vitt jag kan tycka exakt som att köra vanlig mc (nu har jag ju bara en drös 125 kubikare att jämföra med)

Vad det gäller model så är ju större motor bättre, speciellt om man ska åka till Italien.
Loggat
jizzen
**

« Svara #3 skrivet: 2016-06-12, 21:47:40 »

Tackar för svar och välkomnandet till detta forum!  Smiley

Ingenting behöver ju faktiskt vara för evigt, vilket era svar så tydligt visar på. Det är nog inte helt fel att satsa på en MP3 500 eller liknande först..kanske blir man fullt nöjd med en sådan och behöver då inte sukta efter ett A-kort. Alternativt inser man att det är en tvåhjuling man vill ha och då får man helt enkelt se till att skaffa det där A-kortet. Jag lär nog också provköra någon eller några olika trehjulingar innan eventuellt köp, så redan där upptäcker man kanske om den typen av fordon är rätt för en eller ej. Efter typ 20 års längtan efter att köra MC-scooter känns det som att det snart är dags att göra slag i saken..  scooter
Loggat
jizzen
**

« Svara #4 skrivet: 2016-06-14, 12:05:52 »

Är på jobb nere i Malmö idag och passade därför på att besöka Probike för att ta mig en titt på några scootrar/Vespor från Piaggio. Jag hade inte tid idag att provköra, så det blev endast provsittning på en MP3 300 och ett par Vespa GTS 300. Det fanns en MP3 500 också, men det blev ingen provsittning på den då den var såld.

Rent spontant känns det som att jag nog kommer behöva ta det där A-kortet trots allt eftersom Vespa GTS 300 tilltalar mig enormt. Den känns lagom stor och kraftfull, kommer vara perfekt för 75% av min körning, lär fungera hyggligt även på motorväg (kortare sträckor i alla fall). Det var mer plats för benen/knäna än väntat..gott om plats faktiskt trots att jag är 1.83 lång. En GTS 300 är kanske inte lika bekväm som en 500cc scooter, men samtidigt är det nog lite av den känslan jag vill åt tror jag..annars kunde man lika gärna valt en vanlig MC istället känner jag.

Å ska jag vara ärlig tror jag inte jag kommer göra några resor med Vespa/scooter till södra Europa - det lär nog bara stanna vid en dröm/tanke tror jag. Däremot lär det bli en hel del turer från Blekinge till Skåne och Öland..och säkert någon enstaka längre resa till vackra Norge eller så. Men det borde en Vespa GTS 300 duga fint till. Ner till södra Europa lär det nog bli bilen man tar ändå skulle jag gissa..

Idag hade jag inte tid att testa någon MP3:a, men någon dag framöver ska jag i alla fall ta och testa en 500:a för att se hur den känns. Är inte så förtjust i dess design och den typen av scooter stämmer inte riktigt överens med den "drömbild" av mig själv på en scooter/vespa jag har haft i mitt huvud de senaste 20 åren. Men kanske kanske ändras den bilden i huvudet när man väl testat en trehjulig scooter. Man har ju inget att förlora på att prova en sådan framöver i alla fall..  Smiley
« Senast ändrad: 2016-06-14, 12:12:50 av jizzen » Loggat
jizzen
**

« Svara #5 skrivet: 2016-06-14, 12:51:13 »

Skulle man upptäcka att Vespa GTS 300 inte räcker till för motorväg eller att man helt enkelt behöver något större och kraftfullare ibland så finns det ju en enkel lösning..att skaffa en 500cc scooter som komplement! Då kan vespan anvädas för diverse småturer på mindre vägar hemomking medan den större scootern blir perfekt då man ska till Skåne, Öland eller vill ta någon veckotur till typ Norge.

Alternativt kan man börja med en Piaggio MP3 500, sedan ta A-kortet och komplettera med en Vespa GTS 300. Det finns lösningar på allt!  Cheesy
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016-06-14, 23:11:44 »

Hej  jizzen och Välkommen som sagt till Forumet!  

Givetvis som alltid med mycket försiktighet i början, en MP3 är körkänsla och om man väljer en beg så kan man få friskluft och många timmars körvana utan att för den skull det behöver kosta så mycket.

Finns i alla fall ett par tre på rak arm som jag vet som var aktiva tidigare som började med MP3 och sedan valde att ta A kort efter något/några år av olika anledningar.

Men som du skriver, det finns en del att fundera på/över.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
jizzen
**

« Svara #7 skrivet: 2016-06-15, 08:57:46 »

Tackar för välkomnandet! Smiley

Det är helt klart en del överväganden som måste göras innan man väljer vilken typ av scooter man ska satsa på. För en klassisk designad Vespa GTS 300, en scooter ala Piaggio BV 350 eller en Piaggio MP3 500 är ju väldigt olika varandra vad gäller utseende, storlek, prestanda, komfort etc. Utseendemässigt vinner Vespan med bred marginal tycker jag medan MP3:an säkert är den bekvämaste att köra i högre farter och vid längre sträckor. Dessutom då åtkomlig direkt för en sådan som mig som än så länge bara innehar ett B-kort. Piaggio BV350 å sin sida är kanske den bästa kompromissen av de tre.

Såg nyss en MP3 250:a stå parkerad på lasarettsområdet i Karlskrona...man blir allt lite sugen på en liknande måste jag säga. Jag ska ner på jobb i Lund/Malmö både under torsdag och fredag här i denna vecka, så eventuellt kan det finnas möjlighet att prova MP3 500:an då..  Roll Eyes
Loggat
jizzen
**

« Svara #8 skrivet: 2016-06-17, 12:25:36 »

Så där ja..då har man äntligen fått testa på hur det är att köra scooter..en Piaggio MP3 500 närmare bestämt. Får tacka Probike i Malmö för den möjligheten!  Smiley

Jag har ju i pricip inte kört något tvåhjuligt motorfordon på typ 25 år, så det var en rolig upplevelse att nu få köra något som i princip kändes som en tvåhjuling. Visserligen kändes den nog stabilare än vad jag kan minnas en tvåhjulig moped gjorde på 80-talet, men jag tror det beror mer på den låga tyngdpunkten på scootern snarare än att den har tre hjul. Min känsla så här efter att jag nu testat MP3:an är blandad ändå.

Det positiva är att jag känner att man med MP3:an får rätt mycket MC-känsla trots de tre hjulen. Jag känner även nu att ett MC-kort är inte nödvändigt för att man ska kunna framföra scootern på ett säkert sätt. Visst, den första halvtimmen kändes det ovant, men efter ett tag kände jag mig betydligt tryggare än när jag först satte mig på den. Så för vanlig körning ska det inte vara några problem att hantera en MP3 500. Det finns ju antagligen hur många 60-70 åringar som kör tunga motorcyklar idag som förmodligen aldrig någonsin har tagit en enda körlektion i sitt liv..och för de flesta har det fungerat bra ändå! Wink Däremot skulle man kunna göra som så att man tar några enstaka "speciallektioner" på körskola..typ för att lära sig hantera vissa särskilda moment eller så.

Idag provade jag bara MP3:an på 80-väg som högst..så jag var inte uppe i mer än 80-85 km/h. I den farten kändes i alla fall scootern hur stabil som helst. Riktigt skön i kurvorna! 500:an ser ju ganska "fet" ut när man tittar på den, men när man väl kör den känns den inte alls stor..snarare faktiskt rätt kompakt! Det var faktiskt lite överraskande tyckte jag. Om det tidigare fanns en tanke hos mig att välja bort 500:an till förmån för MP3 300:an pga av vikt/storlek så är den tanken borta nu måste jag tillstå..500:an känns inte alls speciellt klumpig att hantera! Nu körde jag bara några mil, men under den sträckan satt jag rätt bekvämt i alla fall. Gott om utrymme för knäna var det. Det kändes som där var ganska bra drag i maskinen för det gick snabbt och smidigt att komma upp i 70-80 km/h.

Några mindre positiva saker som jag upplevde:

- fotbromsen tog inte alls speciellt bra. Jag hade i och för sig förväntat mig att den skulle ta sämre än vad handbromsen gör, men kanske inte att den skulle vara så dåligt som den var. Den borde inte kallas för "broms", utan snarare för "hastighetssänkare" eller dylikt..  Embarrassed

- jag upplevde lite mer vibrationer än vad jag nog hade föreställt mig. Jag körde i och för sig mycket på "grov" asfalt..så det är möjligt att det var därför det vibrerade mer än jag hade tänkt mig. Nu så här en halvtimme efter att jag kört så känner jag mig fortfarande lite påverkad i händerna av det. Så det är en riktigt negativ sak känner jag!

- det bullrade också mer i hjälmen av fartvinden än vad jag hade föreställt mig i farter kring 70-80 km/h. Men det kanske till viss del kan avhjälpas med en bättre och mer "ombonad" hjälm? Annars är det kanske bara öronproppar som gäller om man vill slippa det värsta bullret!?

- den elektriska låsningen av framhjulen kändes lite udda. Det hann jag aldrig riktigt vänja mig vid. Föredrog att sätta ner fötterna istället måste jag säga, men det är möjligt att när man väl har vant sig vid finessen så är den "guld" värd!?

- när man släppte gasen så upplevde jag att MP3:an bromsade in ganska kraftigt. Gör alla MC det eller skiljer det sig från olika modeller? När man kör bil och släpper gasen så rullar ju bilen på mjukt och fint samtidigt som hastigheten sänks i jämn takt, men med MP3:an blev det en ganska kraftig inbromsning kände jag, vilket gjorde körningen lite ryckig ibland. Men det är säkert en vanesak som mycket annat skulle jag tro.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag har fått mersmak av det här med scootrar, men samtidigt känns det lite oroväckande att jag nu efter körningen känner mig så pass påverkad av vibrationer och "hjälmbuller" som jag nu gör. Det är liksom inget man kan vänja sig av med, utan det enda är väl att testa en annan sorts hjälm och en annan scooter. Det första är ju lätt att göra, men det andra blir ju svårare då utbudet av trehjuliga scootrar inte är överväldigande stort. Vad har ni för åsikter om det här med vibrationer i framför allt händer samt buller i hjälm? Har ni några tips/lösningar vad gäller de sakerna?

« Senast ändrad: 2016-06-17, 12:36:07 av jizzen » Loggat
Micke66
**

« Svara #9 skrivet: 2016-06-17, 13:25:53 »

Kan bara svara för hjämbullret.

1.vindkåpan har 3 lägen, jag har min i högsta och då "bullrar det betydligt mindre.
2. What you pay is what you get....Dyrare hjälm, mindre buller (generellt alltså)
Jag har kört med en 3000 kronors hjälm och det var en plåga.

edit

Har inga problem med vibrationer i händerna, håller dock för hårt ibland och får lite ont.
Loggat
Micke66
**

« Svara #10 skrivet: 2016-06-17, 13:27:16 »

Just det ja....

Fotbromsen, finns det nån som använder den ens....

Bromsa med handbroms och glöm den där fotgrejen.....
Loggat
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #11 skrivet: 2016-06-17, 15:43:01 »

Kul att du äntligen har fått prova på en mp3 500. Du har så många frågor och förundringar så jag vet knappt var jag ska börja. Till och börja med så måste jag nog säga att det är väldigt individuellt, det du upplever har jag t.ex inte upplevt. Till och börja med så upplever du vindbrus och buller i hjälmen, men till viss del är det som Micke66 säger att ju billigare hjälm, desto mer buller och brus.

För att göra det väldigt enkelt för sig så kan man utgå från det..Fast jag anser att det finns fler aspekter att utgå i från, och med det menar jag att en hjälm för under 1000:- gentemot en hjälm för 3000/3500:- är som dag och natt, men där ifrån och över så handlar det mer om märke och prestige. Åsikterna om det är många och inget jag tänker diskutera i detta forum... Grin

Du skrev också att du bara körde några mil idag, vilket kanske motsvarar ca 30 min. Det är ganska kort tid tycker jag, men det är bra att du är uppmärksam och går på din magkänsla. Dock har jag aldrig upplevt att jag har vibrationsproblem i händerna. Kanske är du känslig eller har "vita händer". Och ibland så håller man helt enkelt för hårt i gasreglaget, vilket kan lätt avhjälpas med "gashjälpen" från Biltema.

Cykeln i sig själv är ju en encylindrig maskin som man får kontra gas respektive broms i låga farter och rondeller. Vibrationerna uppstår då enligt mig och andra som har skrivit här på forumet. Men ingenting som jag har upplevt i normala hastigheter.

Du skriver lite om det hydrauliska låssystemet i framvagnen. Jag kan bara utgå ifrån mina egna upplevelser och dom är att jag har testat, men inte använder mig av. Om det är en lång kö t.ex i en lång rödljussituation så slår jag gärna till låsningen för att jag ska kunna slappna av och förbereda mig inför grönt ljus. Annars så använder jag mig bara av det vid parkering. Men den funktionen kräver långvarig träning och balans då vägen du står på inte alltid är i "våg".

Sen skriver du om att du upplever att motorbromsen är alltför kraftig. Allt är individuellt och det är inget som jag upplever som något konstigt eller negativt, tvärt om, du slipper bromsa hårdare och därmed mindre slitage på bromsar.

Sen får man ju inte glömma att med tre hjul så får man tjugo procent effektivare bromssträcka gentemot två hjul.

En anmärkningsbar sak som du tar upp i din förfrågan är fotbromsen. Och som du skriver, ska den överhuvudet kallas för fotbroms Wink

Du har ju rätt i det du skriver och upplever, men fotbromsen finns där för att vi i Sverige ska kunna få köra detta ekipage på B-kort.

Men visst, jag håller med dig, den kunde ta tio gånger bättre. Men lek med tanken..om du råkade lägga foten på den när du kör och den tar tio gånger bättre, vad skulle det då få för följder..Jag är tacksam över att den inte tar bättre, då vi som åker två respektive tre hjul använder oss av bromsarna på styret. Så enligt min erfarenhet är det bara för att svenska bilprovningen ska  kunna godkänna ekipaget.

Nu vet inte jag om detta hjälper dig i ditt val av cykel, men du har fått en ärlig respons av mig.

- Rogga 

Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
jizzen
**

« Svara #12 skrivet: 2016-06-17, 23:57:06 »

Kan bara svara för hjämbullret.

1.vindkåpan har 3 lägen, jag har min i högsta och då "bullrar det betydligt mindre.
2. What you pay is what you get....Dyrare hjälm, mindre buller (generellt alltså)
Jag har kört med en 3000 kronors hjälm och det var en plåga.

edit

Har inga problem med vibrationer i händerna, håller dock för hårt ibland och får lite ont.

Tänkte inte alls på att vindkåpan var justerbar, så jag har ingen aning hur den var ställd på testscootern. Jag gissar dock att den var ställd i mittenläget. Jag är inte insatt i vad hjälmar kostar idag, men 3000 kr för en hjälm låter i mina öron som en nivå jag själv skulle kunna att tänka lägga mig på. Å andra sidan är en bra hjälm väldigt viktig ur flera aspekter..så det är ju en "detalj" som man förstås inte ska snåla in på! Det är möjligt att jag kanske höll lite väl hårt i handtagen och att det var därför jag efteråt kände av lite stickningar och "myrkrypningar" i framför allt händerna. Kanske är det också därför jag nu (många timmar efter) känner mig en aning trött i underarmarna..nästan som lätt träningsvärk faktiskt...  Embarrassed
Loggat
jizzen
**

« Svara #13 skrivet: 2016-06-18, 00:33:39 »

Kul att du äntligen har fått prova på en mp3 500. Du har så många frågor och förundringar så jag vet knappt var jag ska börja. Till och börja med så måste jag nog säga att det är väldigt individuellt, det du upplever har jag t.ex inte upplevt. Till och börja med så upplever du vindbrus och buller i hjälmen, men till viss del är det som Micke66 säger att ju billigare hjälm, desto mer buller och brus.

För att göra det väldigt enkelt för sig så kan man utgå från det..Fast jag anser att det finns fler aspekter att utgå i från, och med det menar jag att en hjälm för under 1000:- gentemot en hjälm för 3000/3500:- är som dag och natt, men där ifrån och över så handlar det mer om märke och prestige. Åsikterna om det är många och inget jag tänker diskutera i detta forum... Grin

Du skrev också att du bara körde några mil idag, vilket kanske motsvarar ca 30 min. Det är ganska kort tid tycker jag, men det är bra att du är uppmärksam och går på din magkänsla. Dock har jag aldrig upplevt att jag har vibrationsproblem i händerna. Kanske är du känslig eller har "vita händer". Och ibland så håller man helt enkelt för hårt i gasreglaget, vilket kan lätt avhjälpas med "gashjälpen" från Biltema.

Cykeln i sig själv är ju en encylindrig maskin som man får kontra gas respektive broms i låga farter och rondeller. Vibrationerna uppstår då enligt mig och andra som har skrivit här på forumet. Men ingenting som jag har upplevt i normala hastigheter.

Du skriver lite om det hydrauliska låssystemet i framvagnen. Jag kan bara utgå ifrån mina egna upplevelser och dom är att jag har testat, men inte använder mig av. Om det är en lång kö t.ex i en lång rödljussituation så slår jag gärna till låsningen för att jag ska kunna slappna av och förbereda mig inför grönt ljus. Annars så använder jag mig bara av det vid parkering. Men den funktionen kräver långvarig träning och balans då vägen du står på inte alltid är i "våg".

Sen skriver du om att du upplever att motorbromsen är alltför kraftig. Allt är individuellt och det är inget som jag upplever som något konstigt eller negativt, tvärt om, du slipper bromsa hårdare och därmed mindre slitage på bromsar.

Sen får man ju inte glömma att med tre hjul så får man tjugo procent effektivare bromssträcka gentemot två hjul.

En anmärkningsbar sak som du tar upp i din förfrågan är fotbromsen. Och som du skriver, ska den överhuvudet kallas för fotbroms Wink

Du har ju rätt i det du skriver och upplever, men fotbromsen finns där för att vi i Sverige ska kunna få köra detta ekipage på B-kort.

Men visst, jag håller med dig, den kunde ta tio gånger bättre. Men lek med tanken..om du råkade lägga foten på den när du kör och den tar tio gånger bättre, vad skulle det då få för följder..Jag är tacksam över att den inte tar bättre, då vi som åker två respektive tre hjul använder oss av bromsarna på styret. Så enligt min erfarenhet är det bara för att svenska bilprovningen ska  kunna godkänna ekipaget.

Nu vet inte jag om detta hjälper dig i ditt val av cykel, men du har fått en ärlig respons av mig.

- Rogga 

Jag skulle säga att jag körde ca 2,3 mil på mindre vägar + ett antal vändor fram och tillbaka på en bakgata vid Probike...så runt ca 45 minuter fick jag nog känna på MP3:an i alla fall. Men jag kommer åka dit igen för ett andra test framöver..bl.a. för att se hur scootern är att köra på motorväg. Det drog jag mig för att testa så här den allra första gången..  angel4

Fotbromsen ja..jag håller med om att det inte gör någonting att den tar så dåligt som den gör. Ska jag vara ärlig så hade jag i princip glömt bort att den fanns där - det var först när jag nästan var klar med provturen som det slog mig att där faktiskt fanns en fotbroms också. Så för min egen del kommer fotbromsen inte användas speciellt mycket, troligtvis inte alls...  Smiley

Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2016-06-18, 19:53:06 »

...................Och ibland så håller man helt enkelt för hårt i gasreglaget, vilket kan lätt avhjälpas med "gashjälpen" från Biltema...............
Skulle säga att det är vanligt framförallt bland ovana förare men även för vana sådana att man inte sitter avslappnat och litar på och låter maskinen göra jobbet, dvs krampar med händerna (och annat) även om det inte känns så förrän efter ett tag.
Sedan kan "stora händer" och styva handskar i kombination med "smala handtag" också ställa till det, men för det finns det olika lösningar för som jag bland annat köpte i vår men ännu inte monterat  Embarrassed

Och det där med vindljud/vindbrus i olika grad är bara något man får leva med på två/trehjuligt.
Kan som tidigare nämnts i tråden delvis avhjälpas med en bra hjälm, öronproppar och en bra ruta.
Jag vet/tror? att det någonstans finns en del skrivet i forumet om styra undan luften med olika hjälpmedel monterat på rutkanten eller olika modeller på rutan där avvägning får göras med vindfång, utseende Smiley och andra hänsyn i åtanke.

-Tomas
« Senast ändrad: 2016-06-18, 20:08:20 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.223 sekunder med 22 databasfrågor.