Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-25, 22:39:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Batteri, vilken typ ska man välja?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Batteri, vilken typ ska man välja?  (läst 3694 gånger)
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2016-04-24, 23:42:32 »

Hej, ja då var det dags att byta batteri, det gamla verkar ha tackat för sig. Skulle vara tacksam för lite tips, vad rekommenderar ni? Tänker fr allt på märke vad gäller prestanda gällande "vanliga" batterier, men funderar även på ett Li-Ion batteri. Någon här som har erfarenhet av dessa nya batterier? Fördelarna är ju uppenbara; betydligt lägre vikt, snabb uppladdning, lågt energitapp så mindre underhållsladdning krävs etc..men finns det några nackdelar? Har hört att det kanske funkar dåligt när det är kallt, och det är ju kanske inte så lysande iom att jag kör i stort sett året runt...stämmer det? Hittar inte så mycket info, så glad om det finns någon som kan hjälpa till!
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #1 skrivet: 2016-04-25, 15:50:35 »

Jag är inte så mycket till hjälp. Har inte testat något annat batteri än det som sitter i original (gissar att det är ett Yuasa?). Men det imponerar stort. Har faktiskt, efter snart fyra säsonger, aldrig underhållsladdat det och i vintras, med -10 grader i nästan en månad i sträck, stod min SH ute på gatan. När så, till sist, tempen behagade stiga till lite mer anständigt nollgradigt startade den ändå direkt. Svårt att klaga, då…

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016-04-25, 22:43:33 »

Hej, ja då var det dags att byta batteri, det gamla verkar ha tackat för sig. Skulle vara tacksam för lite tips, vad rekommenderar ni? Tänker fr allt på märke vad gäller prestanda gällande "vanliga" batterier, men funderar även på ett Li-Ion batteri. Någon här som har erfarenhet av dessa nya batterier? Fördelarna är ju uppenbara; betydligt lägre vikt, snabb uppladdning, lågt energitapp så mindre underhållsladdning krävs etc..men finns det några nackdelar? Har hört att det kanske funkar dåligt när det är kallt, och det är ju kanske inte så lysande iom att jag kör i stort sett året runt...stämmer det? Hittar inte så mycket info, så glad om det finns någon som kan hjälpa till!
Hmm,
Min första tanke var att det kan väl inte finnas med tanke på överladdning, laddspänning osv.
Men till min häpnad så finns det nu uppenbarligen sådana för Mc när jag kikade. (inte på bollen där)

Lithium MC Batteri,
http://www.mcweb.se/mc-delar-tillbehor/mc-batteri-och-laddare/lithium-mc-batteri

Men det kostar, men "smakar" säkert också rätt bra Smiley
Annars så som alltid så finns det riktigt billiga som också är riktigt dåliga, med med undantag förstås som alltid.

En djupurladdad blyack blir skadad och tappar kapacitet, det är bara hur det fungerar så helt tom en gång så har du tappat kapacitet, dessa mår alltid bäst av att vara fulladdad, så bra som man har ork att hålla den eller via någon lämplig underhålls laddare under vintern.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm

« Svara #3 skrivet: 2016-04-25, 23:21:53 »

Jodå de har funnits så pass länge att de nu har kommit ner i vettiga priser, ett JMT som passar och har kapacitet för min går att få för runt tusenlappen på Ebay, så m.a.o jämförbart med ett bättre bly/gel batteri. Det är bara det där med kallstart som kan vara en hake, men tydligen och i bjärt kontrast med traditionella batterier så ÖKAR tydligen kallstarts-kapaciteten om man slår på tändningen/lyset och låter det stå på typ 30 sek innan start etersom det värmer upp batteriet, så lite tvärtom-princip..Enl Shido ska det funka ok ner till -10 grader, men funkar det bara till nollgradigt eller någon minusgrad är jag nöjd, kallare än så är inte aktuellt för min del..
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.142 sekunder med 21 databasfrågor.