Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 09:28:09
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Vilken ska man ha? Hur är de på vintern? Edit: Det BLEV en MP3 500 !!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Vilken ska man ha? Hur är de på vintern? Edit: Det BLEV en MP3 500 !!  (läst 31075 gånger)
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #15 skrivet: 2016-02-25, 14:44:47 »

Stort tack för all hjälp!
Har precis beställt en MP3 500 Grå, årsmodell 2013, utsätllningsexet som aldrig är körd så helt ny Smiley

Känns så förbannat roligt! Nu väntar jag på mail om när den ska levereras! Köpte den via scooterpunkten i Helsingborg så dom ska leverera hem den till mig i Sthlm.

Sitter som ett barn innan julafton och bara längtar nu !

Jag tycker det är bra skydd i regn och rusk, har aldrig blivit blöt om benen eller fötterna utan främst överkroppen när jag råkat ut för regn men inte haft regnställ med mig. Önskas ännu mer skydd för benen så kan man köpa en "scooterkjol" (benskydd/legcover) från t.ex. Tucano.

Det jag saknade på MP3:an var skydd för händerna, därför har jag eftermonterat HANDSKYDD.
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #16 skrivet: 2016-02-25, 15:10:52 »

Grattis Mathias 

Hoppas att du är medveten om att det är den gamla modellen. Det är väldigt stor skillnad mellan dom, enligt detaljlistan ca 1500 detaljer.

Ska bli kul o höra när du fått hem den, vad du tycker om den osv. 

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #17 skrivet: 2016-02-25, 16:33:11 »

Tack ! Smiley
Jo jag vet, gamla karossen och ingen ABS osv osv osv men läst mycket gott om den modellen och priset fick avgöra. Blir min första MC / Mp3a så tror den kommer räcka gott till mig Smiley

Om jag använder den så mycke som jag tänkt och trivs med den så är de ju bara byta om nåt år Smiley

Plus gillar att den har lite mer retro utseende baktill än den nya Smiley


Grattis Mathias  

Hoppas att du är medveten om att det är den gamla modellen. Det är väldigt stor skillnad mellan dom, enligt detaljlistan ca 1500 detaljer.

Ska bli kul o höra när du fått hem den, vad du tycker om den osv.  

- Rogga  
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #18 skrivet: 2016-02-25, 16:39:48 »

Härligt, välkommen till klubben Mathias!

 

Du är välkommen att hänga med på nån av våra torsdagsutflykter till Gottröra när de kommer igång under våren, rekommenderas!
Loggat



Motorburen Ungdom
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #19 skrivet: 2016-02-25, 17:48:35 »

Tack så jätte mycket!
Ska iväg imorgon och titta på hjälm Smiley
Känns spännande de här med tanke på jag endast kört 50cc scooter som 15åring och inte kört en MP3 men forumet och youtube har gett mig en bild iaf så de här känns väldigt spännande!

Har hittat en storparkering precis vid mig som inte är sandad och as we speak är den torr, tänkte ta den tid direkt när jag fått den och öva lite inbromsning osv så nu hoppas jag att de inte kommer mer snö!! Gärna mer såna här dagar med strålande sol Smiley

Det låter supertrevligt! Jag kan flexa rätt mycke med jobbet så hänger gärna på Smiley


Citat från: Yoss link=topic =1554.msg13116#msg13116 date=1456411188
Härligt, välkommen till klubben Mathias!

 

Du är välkommen att hänga med på nån av våra torsdagsutflykter till Gottröra när de kommer igång under våren, rekommenderas!
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #20 skrivet: 2016-02-26, 15:16:53 »

Absolut, helt rätt inställning! Jag kan också tipsa om det gigantiska, väl belysta, uppvärmda och oftast väldigt tomma garaget under ÖoB och Burger King i Barkarby (handelsområdet) om du är i närheten (alternativt något liknande ställe). Har kört dit några gånger under vintern för att värma upp mig och samtidigt öva manövrering vid långsam körning...

 scooter8
Loggat



Motorburen Ungdom
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #21 skrivet: 2016-02-26, 19:53:04 »

Tack för tipset! Men ska jag ta mig dit måste jag åka motorväg och passera sjukt mycke trafikerade vägar så får nog hålla mig nån vecka innan jag ger mig på de!

Finns lite öde landsvägar här i norrort jag kan ge mig på först Smiley öva inbromsningar osv

Har iaf inhandlat hjälm, ryggskydd, jacka och byxor idag.

Min idé om åka i kostym röstades snabbt ned av min fru och mor så har nu kittat upp mig lite.
Så känns skönt att ha rätt utrustning.

Absolut, helt rätt inställning! Jag kan också tipsa om det gigantiska, väl belysta, uppvärmda och oftast väldigt tomma garaget under ÖoB och Burger King i Barkarby (handelsområdet) om du är i närheten (alternativt något liknande ställe). Har kört dit några gånger under vintern för att värma upp mig och samtidigt öva manövrering vid långsam körning...

 scooter8
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2016-02-28, 00:37:47 »

Grattis till inköpet Mathias occasion14

Mycket nyttigt i tråden och lite intressant med bil aspekten/kostnader sätter tråden sticky senare.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #23 skrivet: 2016-02-28, 08:47:08 »

Tack så mycket Smiley

Grattis till inköpet Mathias occasion14

Mycket nyttigt i tråden och lite intressant med bil aspekten/kostnader sätter tråden sticky senare.


-Tomas

Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #24 skrivet: 2016-02-28, 11:30:19 »

Kör på Mathias och ha kul!

BTW, jag kom på att det här kan också vara intressant för dig i och med att du får hojen så tidigt under året, värt att tänka på:

Citat
Mc, husvagn och lätt släp

Första besiktningen för motorcykel, husvagn och lätt släp sker senast fyra år efter den månad som fordonet togs i bruk. Datumet när det togs i bruk hittar du på registreringsbeviset. Därefter ska fordonet besiktas vartannat år, senast två år efter den senaste fullständiga kontrollbesiktningen.
KÄLLA

Så min hoj som är i bruk från och med 3:e maj 2012 ska jag besiktiga första gången senast sista maj iår och därefter vartannat år senast sista maj.
Sista siffran på motorcykelns registreringsskylt har inget med besiktningsperioden att göra...
Loggat



Motorburen Ungdom
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #25 skrivet: 2016-03-01, 13:14:38 »

Nu har den kommit !!!!

Strålande sol och jag har nu kört 2 mil runt i området !Underbar är den !

1 sak jag tycker är synd är att hjälmen inte går in under men de kan jag leva med utan problem ! Smiley ^

Fråga! Jag fattar fasen inte hur man ställer in klockan Smiley

Tips? Smiley
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #26 skrivet: 2016-03-01, 13:57:37 »

 

Även större hjälmar bör få plats under sadeln eller i bakluckan, har för mig att hjälmen behöver vinklas på lite speciellt sätt, HÄR och HÄR är bara två av de youtubeklipp jag sett som förklarar hur man gör...

Klockan ställer man in med de två knapparna mellan hastighets- och varvtalsmätaren som är märkta med SET och CLOCK (SET ska hållas intryckt tror jag några sekunder innan man kommer till inställningsmenyn).

Loggat



Motorburen Ungdom
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #27 skrivet: 2016-03-01, 14:09:08 »

Tack !! Fick till klockan Smiley
Hjälmen däremot är inte ens chans hur jag än vrider och vänder, nära men lite som fattas. Har dock stort huvud och tydligen en stor hjälm Smiley



Även större hjälmar bör få plats under sadeln eller i bakluckan, har för mig att hjälmen behöver vinklas på lite speciellt sätt, HÄR och HÄR är bara två av de youtubeklipp jag sett som förklarar hur man gör...

Klockan ställer man in med de två knapparna mellan hastighets- och varvtalsmätaren som är märkta med SET och CLOCK (SET ska hållas intryckt tror jag några sekunder innan man kommer till inställningsmenyn).


Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #28 skrivet: 2016-03-01, 14:43:20 »

Grattis Mathias

Jag får plats med två hjälmar med det är väldigt trångt, speciellt med intercommen monterad, så i dagsläget blir det en hjälm under sadeln och en i packboxen.

Jag köpte en orginal packbox 52 liters i samband med mitt Mp3 inköp, och det är verkligen nåt jag inte ångrar.

Lycka till med nya cykeln och kör försigtigt, det finns många som har lagt dom på sidan pga vikten.

- Rogga  


* 20150629_123439omg.jpg (81.02 KB, 600x366 - visat 877 gånger.)
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #29 skrivet: 2016-03-01, 18:18:32 »

Tack så mycket Smiley

Haha ja jag märkte snabbt att den var tung, men har lyckats hålla den uppe Smiley
Kört runt på landsvägarna här ute där de inte är så mycke trafik och övat inbromsningar i alla olika hastigheter Smiley
Imorgon blir de krypköra och öva på hantering i låghastighet Smiley

Det suger ju till lite i magen när man gasar på lite Smiley

Grattis Mathias

Jag får plats med två hjälmar med det är väldigt trångt, speciellt med intercommen monterad, så i dagsläget blir det en hjälm under sadeln och en i packboxen.

Jag köpte en orginal packbox 52 liters i samband med mitt Mp3 inköp, och det är verkligen nåt jag inte ångrar.

Lycka till med nya cykeln och kör försigtigt, det finns många som har lagt dom på sidan pga vikten.

- Rogga  
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.196 sekunder med 22 databasfrågor.