Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 07:44:24
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Nya parkeringsavgifter för mc och moped…
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Nya parkeringsavgifter för mc och moped…  (läst 40764 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« skrivet: 2016-01-09, 19:23:31 »

…föreslår Stockholms stad. Samtidigt som stadens gatuborgarråd lovat att verka för högre framkomlighet i stockholmstrafiken. Politisk kullerbytta? Mja, jag misstänker att hojförare och mopedister är så obetydliga och marginaliserade att man faktiskt skiter i oss och på sin höjd ser oss som en del av problemet, snarare än som en del av lösningen.

Tycker nog det är läge att protestera, inte kanske så mycket för avgiften som sådan utan för den signal den skickar till alla tvåhjulingsägare. Har du möjlighet, lämna i så fall din synpunkt till e-postadressen nedan…

parkeringsplan.tk@stockholm.se




,,,Och så här tycker SMC

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/Rekordhojning-av-P-avgifter-for-MC-foreslas-i-Stockholm/Nu-behover-vi-din-hjalp/
« Senast ändrad: 2016-01-09, 19:31:37 av Semester Stallone » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-01-12, 17:28:25 »

Ja tanken i slutet som jag ser det/tror är att med de förändringar som sker/skett att du i sinom tid ska bo/verka/semestra och dö inom gång/cykel avstånd från dina 15m2 och långresor blir ett privilegium för de få.

Snart är det väl 30 på så många ställen (snart lägre?) och snabbare och gå i Stockholm, med ständig ombyggnad av hållplatser i rekord fart för ren stoppkloss verksamhet där du inte kommer förbi och inkastade av rondeller i var och varann korsning som knappast har med någon trafiksäkerhet att göra utan mest för att stoppa upp trafiken.

Ett steg i taget går det, och "skotten" mot motordrivna tvåhjulingar/trehjulingar (för från 0:- till 250:-/dag är väl ett?) är ett av alla de små stegen. När hörde någon ordet glesbygdspolitik och levande landsbygd senast, 20år sedan minst? Nej stacka alla ovanpå varandra i några få befolkningscentrum som "mänskliga hönshus" med as-tråkiga shoppingcentrum med samma utbud av butiker och innehåll med endast namnet som skiljer dom åt, och detta i ett av de mest glesbefolkade länderna som finns.

Cynisk?
Javisst men ändå lite tänkvärt som jag ser det.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #2 skrivet: 2016-04-10, 22:23:58 »

Sista striden är snart här! Den 14 april tas beslutet i trafiknämnden och i juni i Stockholms kommunfullmäktige. Ja, om man nu kan kalla det strid? För, för MP, FI och de allierade sossekärringarna i kommunfullmäktige är vi hojåkare lika obegripliga som amöbor under den äldre kritaperioden. Bilar förstår man, (och kanske rent av hatar man?) hojar och moppar är fullständigt oväsentliga. Det är ett slags ödets ironi att vad Tingvall och trafikbyråkraterna - eller ens försäkringsbolagen - aldrig riktigt lyckades med under ett halvt sekels idog kamp kommer miljötalibanen Daniel Helldén triumfera med på några få månader: nämligen att skicka sista spiken i kistan på allt hojåkande i Stockholm med omnejd. Och detta genom att helt enkelt rikta det dödande slaget mot plånboken.  

Jag läste att Daniel Helldéns nyårslöfte inför 2016 var att göra ”allt” för att öka framkomligheten i Stockholmstrafiken. Det gick då aldrig riktigt att begripa att framkomligheten exklusivt skulle gynna tre trafikantgrupper: fotgängare, cyklister och kollektivresenärer. Ägare av fordon med förbränningsmotor var precis lika önskvärda som en könssjukdom på bröllopsnatten. Nej, jag tror inte Daniel Helldén förväntar sig att få förnyat förtroende ännu en mandatperiod. Han har redan rest sin minnessten och ristat in texten: Han lyckades med det ingen annan innan honom lyckats med: att göra mc:n lika stendöd som en dinosaurie.

Och nej – det här är ingen enskild stockholmsfråga. Det här är bara början av ett antal fallande dominobrickor, tror jag. Vad som händer här nu, kommer att drabba hela landet, förr eller senare, i den mån det nu inte redan gjort det?

Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #3 skrivet: 2016-04-13, 00:53:46 »

För att påminna beslutsfattarna om vår existens i samband med att beslutet tas i trafiknämnden blir det samling för alla vänner av kulhjulingar vid Ragnar Östbergs plan, det lilla torget precis intill stadshuset, torsdagen den 14 april, klockan 15.30.

Hoppas så många som möjligt kan delta. Hojar, moppar, stora som små… ja, alla som berörs…

Over ’n’ out.

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016-04-13, 02:05:21 »

För att påminna beslutsfattarna om vår existens i samband med att beslutet tas i trafiknämnden blir det samling för alla vänner av kulhjulingar vid Ragnar Östbergs plan, det lilla torget precis intill stadshuset, torsdagen den 14 april, klockan 15.30.

Hoppas så många som möjligt kan delta. Hojar, moppar, stora som små… ja, alla som berörs…

Over ’n’ out.


Jag ska faktiskt göra en kraftansträngning för att ta mig dit imorgon/idag (efter 00.00) till 15.30.
Det finns en stor skara 2/3 hjuligt förare i alla de former, och precis som du säger så är det ett steg i taget åt fel håll från vårt perspektiv sett.

De sitter där semi anonyma avlönade med våra skattekronor fördärvande tillvaron för en hyfsat stor intressegrupp, det borde kanske upp en bild så han med tiden kan mötas av samma sämre servicegrad och ökade kostnader som han/de vill belasta alla oss andra med Smiley


-Tomas
« Senast ändrad: 2016-04-13, 02:13:47 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #5 skrivet: 2016-04-13, 21:23:54 »

Härligt, Tomas!

En tanke bara: kan du inte köra datum, tid och plats som en liten flash under nyheter/aktiviteter? Okej, alla goda krafter den här gången kanske inte kan stoppa detta mycket ondskefulla förslag, men vi måste ändå göra vårt bästa…? Och har i vart fall försökt.

PS  Det ryktas om att sossarna i stadshuset är splittrade så än finns det hopp...
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016-04-13, 22:35:03 »

En mycket bra idé  thumbsup
Då jag läste ditt inlägg mitt i natten och var riktigt trött, så jag satte klockan och var där idag faktiskt  Embarrassed
Men trägen vinner så jag åker dit imorgon med, förhoppningsvis med många fler då det varit aviserat ett tag/en del.

Men en fin eftermiddags tur och var också förbi Günters mitt favorit korvställe sedan många år för en Merguez med surkål och curry ketchup så är inte ledsen för det.

Om man låter dessa byråkrater hållas så kör dom bara på, så jag tror verkligen på att visa att vi tycker det är sk*t.
Ett måste för att få dom att tänka efter och bromsa, för det bara rullar på med tokigheterna och deras tro på sin maktfullkomlighet.

Länkar,

https://www.facebook.com/groups/1721871451393385/

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklister--visa-vad-ni-tycker/

Tror det är här,
Det finns också långa platser för buss längs vattnet,




-Tomas
« Senast ändrad: 2016-04-13, 22:59:20 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016-04-14, 03:45:09 »

Ta och läs vad karln skriver,

https://danielhellden.se/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Daniel_Helld%C3%A9n_%28politiker%29



Daniel Helldén's ambition för att stockholmarnas vardag ska fungera.
Hans egna ord från hans hemsida, och uppenbart som i alla fall jag nu ser det är att också att scooter/mc faller under kategorin bilar.

Om vi nu ska se texten i den röda/rosa bubblan i bilden korrekt så borde det översättas enligt följande:
Citat
Vi (skattefinansierade byråkrater) väljer att ta 1 miljard av dina inbetalade skattekronor och spenderar det på tillvaron för cyklister.

Om vi nu ska se texten i den blå bubblan till höger i bilden korrekt så borde det översättas enligt följande:
Citat
Trist om du kör bil/mc/scooter (i bokstavsordning), långfingret för dig och noll prioritet oavsett vad som är bäst ur samhällsekonomisk synpunkt och hur stor del av den verkliga trafikant underlaget du utgör, för vi tror Stockholm är precis som Peking sett ur ett miljöperspektiv så vår generositet med dina inbetalda pengar känner inga gränser eller tar hänsyn till logik.

Det borde rimligtvis inte finnas så många med lite sunt förnuft som har behov av en bil/mc/scooter (i bokstavsordning) eller något annat motoriserat transportmedel som kan tycka att det var ett gott beslut med honom på den positionen.
Och för de av oss som nu inte alls cyklar av olika anledningar, eller om man nu cyklar inte gör det året runt, högst antagligen flertalet av oss.

Oändligt sorgligt att han nu alls fick lägga beslag på tjänsten som trafikborgarråd i Stockholm som jag ser det.

Jag hoppas verkligen att han åker ur/ut nästa val och att man slipper se honom i framtiden på någon enda position som räknas i byråkratin, så jag slipper se mina inbetalda skatter användas till hans lön och förmåner i framtiden, nästan så att jag får aktivera mig politiskt.

Det här blir faktiskt första gången som jag "lyfter på häcken och går/åker ut" för något jag anser vara viktigt i mitt vuxna liv.


-Tomas

Edit in,
Ändrat ordalydelse/mer text, trött när jag skrev det i morse/natt.

« Senast ändrad: 2016-04-14, 22:53:50 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016-04-14, 18:18:49 »

Ja några "själar" blev det trots tidigt på säsongen, kort varsel och mitt i arbetsdagen, dock bara några få scooter's och mest mc.

Jag träffade också Semester Stallone som jag tyvärr såg lite sent, men väldigt skoj att få ett ansikte till signaturen!

En vakt "skickades tidigt ut" för att tala om att vi inte hade begärt tillstånd, och en del polisbilar körde förbi under tiden, men ingen sade något och jag skulle kunna misstänka att de är lika ”imponerade” av Daniel H's och MP's ansträngningar som många av oss övriga.



Funderat en del på/runt detta och det stärker verkligen min åsikt om att vi numera lever i en "semi demokrati” och bitvis mer och mer mot ett "mob styre" mellan valen.

Varför undrar nu vän av ordning?
I fallet med MP's Daniel H så har en persons dröm om att döda personliga motortransporter och konvertera Stockholm till cykel året runt/kommunalt transport till varje pris/endast kommit en bra bit på väg.

Detta med användning av mängder med skattemedel som är fullständigt oproportionellt till klicken av intressenter och leder till ökad problematik/kostnader för en betydligt större grupp som ignoreras helt, ingen lyssnar längre eller bryr sig ett dugg om vad väljarkåren tycker mellan mandatperioderna.

Det är verkligen ingen rolig utveckling, och jag tror att vi andra får bli ganska vokala innan någon av dessa proffs byråkrater alls bryr sig.

Sitter vi alla tysta på sidlinjen får vi verkligen vad vi förtjänar.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016-04-15, 04:02:10 »

https://www.facebook.com/groups/1721871451393385/

Citat

Petra Holmlund
11 tim

Vi har just fått meddelande inifrån sammanträdesrummet:
"Trafiknämnden klubbade - som väntat - det liggande förslaget."
Flera oppositionspartier krävde återremiss, men till ingen nytta.

Det hälsas inifrån att man ser demonstrationen utanför.
Citat från en oppositionspolitiker:
"Mycket imponerande.
Det blir debatt om det här igen i kommunfullmäktige troligen i juni.
Ge inte upp."

Det gör vi inte heller!

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016-04-15, 11:40:40 »

2016-04-14,
En sorgens dag för förare av två och tre hjuliga motorfordon i Stockholm.


Under Punkt 12,
http://insynsverige.se/stockholm-trafiknamnden/dagordning?date=2016-04-14

Här är listan på nuvarande ledamöter,
(jag har inte hittat exakt vem/vilka som röstade för liggande förslag på punkt 12 ännu)
https://evald.stockholm.se/extern/Organ/1103?date=2016-04-14
https://evald.stockholm.se/extern/Organ/1103

Om jag nu själv röstade på dom i nästa val så skulle jag personligen stryka dessa namn på valsedeln (MP/S/FI).
Kan man bara ställa till det relativt anonymt utan att det känns i plånboken, så kommer det bara att rulla på.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #11 skrivet: 2016-04-15, 18:59:30 »

Kul att träffa dig med, Tomas!

För övrigt slår det mig hur dina bilder ovan, oslagbart beskriver hur man känner i frågan:

Bild a) En öde Ragnar Östbergs plan
Bild b) Samma Ragnar Östbergs plan, tjockfull med hojar, liv och rörelse.

Så vilket Stockholm vill vi ha? Och vilket vill beslutsfattarna egentligen ha, kan man fråga sig?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016-04-16, 06:36:15 »

Citat

Läs igenom tråden om du/ni alls tycker detta är ett problem, viktigt, intressant eller till och med skrämmande.

Så,
2016-04-14 klubbade MP med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg igenom underlaget som nu i realiteten expanderar till ett "tvåfrontskrig" mot allt personligt ägt motordrivet i Stockholm med förorter, och säkerligen kommer snart liknande regler hos dig/er om ni bor i tätort om de får hållas.

Detta genom att nu inkludera förare av moped klass 1 och uppåt i Stockholm i dessa fantasihöjningar av parkeringsavgifterna. Därigenom också in i den expanderande agendan med den sedan tidigare stadigt minskade rörligheten, sänkta hastigheter och parkeringsmöjligheter.

Helt uppenbart är att några få drivandes vision kan rulla på pga. av den nu rådande politiska sammansättningen utan hänsyn till konsekvenser.

Storleken av trafikantgrupper de samhällsekonomiska eller personliga konsekvenser räknas inte. Ingen hänsyn tas till mängden skattemedel som nu förbrukas som är utan relation till intressegruppens storlek. För inget tränger in bakom skygglapparna på dessa byråkrater. Ett idogt arbete med sunt förnuft som verktyg och försök till påverkan/synpunkter utifrån har helt ignorerats, något som i sig knappast är förvånande utan mer kan ses som ett ”trademark” för dessa människor.

De verkar bra på att ta för sig MP, 6,89% av rösterna i riksdagsvalet men 6 av ministerposterna grabbade de åt sig, V 5,72% fick 0! ministerposter.
Den nuvarande Borgarrådsberedningen i Stockholm nu bestående av 9st MP/S/V mot 4 M/L så ser det väl även rätt mörkt ut med bios framöver.
MP's Daniel Helldén som en av dessa och dessutom i rollen som Ordförande i Stockholms Stads Parkerings AB samt Ordförande i Trafiknämnden så har man säkrat att de där "grabbnävarna" med stora MP stenar slängs in i huvudstadens trafikmaskineri med regelbundenhet.

Och när passerar vi nu gränsen emellan miljöpolitik och miljöextremism? (1.000 miljoner på cykel relaterat)
För nog måste jag ställa mig frågan när de få tar de mångas pengar och spenderar dessa på sina egenintressen när det finns så många andra trängande behov som betydligt större intressegrupper kunde dra nytta av.


Förtroendet har alltid varit lågt från min sida, men har nu nått en helt ny bottennotering.
Och kanske är nu slutvisionen att endast året runt cykelburna miljöpartister ”platsar” och ska kunna bo inom tullarna när staden dött ned och priserna sjunkit?
Wink

---

Nya parkeringsregler Stockholm,
(det finns också en tråd till på forumet i ämnet här)

http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1558.0.html


Mera information/uppdateringar i ämnet.
Plockat lite info ur den mycket aktiva FB gruppen nedan,

(mycket glädjande att se och ett stort KUDOZ till de som satt upp den icon_salut)
https://www.facebook.com/groups/1721871451393385/

Demonstration vid stadshuset mot P-avgift,
Publicerad 2016-04-14
http://www.bike.se/nyheter/demonstration-vid-stadshuset-mot-p-avgift

Förslaget om P-avgifter röstades igenom,
Publicerad 2016-04-15
http://www.bike.se/nyheter/forslaget-om-p-avgifter-rostades-igenom

Tvinga inte oss mc-förare att betala p-avgifter – vi tar nästan ingen plats,
Publicerad 2016-04-15
http://www.metro.se/metro-debatt/tvinga-inte-oss-mc-forare-att-betala-p-avgifter-vi-tar-nastan-ingen-plats/EVHpdo!J6a4FzG79eY/

Trafiknämnden klubbade igenom förslag om P-avgifter,
Publicerad 2016-04-15
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Trafiknamnden-klubbade-igenom-forslag-om-P-avgifter

Chockhöjda p-avgifter för mc upprör,
Publicerad 2016-04-16
http://www.dn.se/nyheter/sverige/chockhojda-p-avgifter-for-mc-uppror/

”Fordonen tar upp plats i gaturummet”,
Publicerad 2016-04-16
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fordonen-tar-upp-plats-i-gaturummet/

Till sist, fler chanser att visa vad man tycker,
(kommande evenemang, håll koll på sidan om du/ni som jag tycker detta är viktigt)
https://www.facebook.com/groups/1721871451393385/events/

---

Några bilder jag tog i Rom för några år sedan, lite i ämnet yta Wink








-Tomas

Edit in,
Lite redigering.
« Senast ändrad: 2016-04-18, 09:45:48 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 3
Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga



« Svara #13 skrivet: 2016-04-22, 14:56:25 »

Gör våra röster hörda i morgon!!
Ta en bilruta, betala den och slut upp!!
https://www.facebook.com/events/222084418163842/
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #14 skrivet: 2016-04-22, 15:10:35 »

Lämnar den gärna i sympati, men vem talar för mig/oss:

2 hjul......vi som har 3 hjul då?

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.366 sekunder med 22 databasfrågor.