Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-27, 18:03:34
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Ny Kymco Agility City 150 går dåligt innan den blir varm
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ny Kymco Agility City 150 går dåligt innan den blir varm  (läst 9257 gånger)
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 7

« skrivet: 2015-07-14, 13:38:30 »

Sprillans ny och har gått 11 mil, problemet var från början.
När jag först startar den går den bra någon minut för att sedan inte vilja varva upp från tomgång innan den blir helt varm, verkar som den elektriska "choken" funkar men stänger för tidigt och tvärt. När den väl blir varm går den utmärkt även på låga varv men det är som sagt ett par minuter mellan att choken lägger av och den går som den ska.
Jag har provat att ställa upp blandskruven (pilot screw) och höja tomgången lite men det hjälper inte eller endast marginellt.
Låter bagatellartat men är ett problem när jag ska hem från jobbet och har svårt att komma iväg vid rödljusen.
Någon som haft samma problem och har en lösning?
Loggat
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #1 skrivet: 2015-07-15, 08:18:29 »

Nu har jag hittat inställningar som avhjälpt det mesta av problemet. Blandskruven på 3,75 varv och lite högre tomgång än den var inställd på när jag fick den och jag kommer igång vid rödljusen även under den kritiska minuten mellan att choken släpper och motorn blir varm nog. En annan sak jag lärt mig av det är att inte köra den på tomgång innan avfärd, bara starta och åka. Eftersom choken släpper på tid och inte på motorvärmen så blir den inte tillräckligt varm på tomgång för att gå utan choke. Den blev också generellt bättre i mellanregistret av att få lite mer soppa även när den är varm.
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #2 skrivet: 2015-07-15, 16:47:51 »

Om den är ny så ska den väl servas snart? Vet inte hur de är med scootrar, men mc brukar förstaservas vid 100 mil eller så. Då borde dem ju fixa felet på garantin.
Loggat
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2015-07-16, 08:44:08 »

Ja, den ska till och med servas efter 30 mil  Smiley
Jag har ändå fått bukt med problemet men tar upp det med dom på servicen så dom får ställa in den. Om dom soppar till det så vet jag nu vilka inställningar som funkar.
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #4 skrivet: 2015-07-20, 21:52:23 »

Kan tyvärr vara så att du kan mera om vilka inställningar som funkar än vad mekanikern gör. Hoppas de är en duktig mekaniker och en bra verkstad. Tycker det är synd förresten att det inte är en vanlig choke på scootrarna med förgasare. Tror man skulle få ner förbrukningen då oxå.
Loggat
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2015-07-22, 00:13:41 »

Den är servad nu, han rörde inte mina inställningar men den går bra nu så allt är väl. Dom 2,5 varv den är inställd på från fabrik räcker inte riktigt på havsnivå i förhållandevis svalt väder verkar det som.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.05 sekunder med 21 databasfrågor.