Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2017-10-19, 18:39:05
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  2016 års Honda SH300i…
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: 2016 års Honda SH300i…  (läst 6462 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 15
Antal inlägg: 213

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #15 skrivet: 2017-03-01, 16:23:35 »

Kallstarter är ju ett duktigt jäkla gissel, sådär i största allmänhet. Och visst vet jag att vätskors och gasers egenskaper förändras ganska dramatiskt med temperaturen, men jag hade ändå aldrig reflekterat över att det skulle påverka bensinförbrukningen, märkligt nog. Men så är det tydligen. SH:ns färddator som ju bl a mäter bensinförbrukningen tar några rejäla skutt då motorn startas efter några kalla nätter. Visst, den sjunker så småningom ner då man kört en stund, men även varmkörd ligger den fortfarande några snäpp över normal förbrukning. Möjligt att kondens i tanken påverkar styrenheten för bränsleinsprutningen? Eller så ändras algoritmen i färddatorn (Ja, eller så får den bara tokspel i kylan, ändå?)

Hur som, från normala 0,33 – 0,34 l/m ligger jag den här vintern plötsligt snarare på 0,38 – 0,39 l/m (efter att ha varit och vänt vid några rediga toppar kring 0,6-0,7, alltså). Inte så mycket att yvas över, kanske? Är nog mest bara irriterad över att jag aldrig tidigare kopplat samman förhöjd bränsleförbrukning med kyla. Jo, alltid lär man sig något nytt…

Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 15
Antal inlägg: 213

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #16 skrivet: 2017-03-28, 22:05:15 »

Smart key-systemet

Ska väl inte säga att det är den svaga länken på nya sh300 men en källa till irritation kan smart key vara, då det händer att startvredet fastnar, oftast som en följd av att batteriet i dosan börjar bli dåligt. Räkna med att batteriet har en livslängd på 12 månader men inte så värst mycket längre. För att byta batteri: Bänd försiktigt med en lite biffigare skruvmejsel i den lilla öppningen vid dosans front. Batteriet är av den där runda, platta sorten och heter CR2032 och brukar finnas att köpa även i välsorterade matvaruaffärer. Definitivt i elektronikhandeln, eller liknande…
Loggat
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 22
Antal inlägg: 1116

Kör: t-max 530
Kör2: honda sh300
Hemort: dalarna



« Svara #17 skrivet: 2017-03-28, 22:52:23 »

man får tacka för den informationen icon_thumleft
ska fixa ett i förebyggande syfte......mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 15
Antal inlägg: 213

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #18 skrivet: 2017-05-01, 00:37:00 »

Överkurs, kanske? Eller avdelningen: ”slå in öppna dörrar?” Men, nästa gång du byter däck på din SH testa gärna något annat än de originalmonterade Metzeler-sulorna. Pröva t ex Michelin CityGrip eller de, som efter några turer, tillslut hamnade på min: Dunlop ScootSmart.
Dunlop-dåcken inte bara ser mer förtroendegivande ut. De är såväl tystare, smidigare och mer följsamma än de gamla, lite primitiva och hårda Metzeler. Nej, det blir så klart inte en helt ny hoj men det blir garanterat inte en sämre SH…
 
Loggat
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 17

Kör: Sportcity 300 Cube -10, bruksmoppen
Kör2: Swift -05, bruksbilen
Kör3: AC Cobra, rekreationsbilen
Kör4: Flyger: Piper PA28/Cessna C172
Kör5: Sea Doo Spark, Yamaha SRX700
Hemort: Järfälla



« Svara #19 skrivet: 2017-06-05, 23:42:41 »

Är 2015 "gamla" modellen utan LED etc. etc?
Loggat

/Thomas
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 15
Antal inlägg: 213

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #20 skrivet: 2017-06-06, 16:33:18 »

Är 2015 "gamla" modellen utan LED etc. etc?


Yepp. Stämmer. 2015-modellen hade den gamla lyktan. Men OCKSÅ den gamla, lite biffigare motorn…

Ska man vara petig så är 2016-modellen tredje generationens Honda sh300i. I Sverige, d v s, för trean kom redan sommaren 2015 i nästan hela sydeuropa.

Gen 1: 2007-2010
Gen 2: 2011-2015
Gen 3: 2016-

Loggat
EVOVII
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 17

Kör: Sportcity 300 Cube -10, bruksmoppen
Kör2: Swift -05, bruksbilen
Kör3: AC Cobra, rekreationsbilen
Kör4: Flyger: Piper PA28/Cessna C172
Kör5: Sea Doo Spark, Yamaha SRX700
Hemort: Järfälla



« Svara #21 skrivet: 2017-06-06, 17:32:53 »

Tackar Smiley
Loggat

/Thomas
Semester Stallone
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 15
Antal inlägg: 213

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo

« Svara #22 skrivet: 2017-08-18, 21:06:56 »

Hade egentligen vid den här tidpunkten tänkt att göra en jämförande sammanfattning mellan generation I, II och III av Honda sh300i men inser att det blir nördigt i överkant. Mest uppseendeväckande är väl att den Euro 4-anpassade Generation III tappat 2 hästar och lite toppfart jämfört med föregångarna. Men i gengäld fått en lite rappare mappning och en mer direkt gasrespons: Men big deal - det är toppklass, oavsett årsmodell, i vilket fall som helst. Så jag nöjer mig med en liten önskelista för kommande sh300-versioner:

a) Förbättrad LED-strålkastare: Mer ljusstyrka, längre räckvidd. Punkt slut.
b) Ökad generatoreffekt. 240 w är allt på tok för lite om man vill man montera ex värmehandtag, utan att nagga på laddningen till batteriet
c)  Byt däckleverantör. Metzeler-sulorna är okej men en bit efter toppklassdäcken för skotrar, d v s Dunlop ScootSmart och Michelin CityGrip.
d)  Parkeringsbroms.  
e)  Förbättrat stöldskydd. Min tanke är att bryter man styrlåset ska antingen ett larm utlösas eller parkeringsbromsen aktiveras. Helst bådadera. Kraftigt underbetyg till alla mc-tillverkare, inte bara Honda, att de på hundra år inte lyckats ta fram ett aningen mer motståndskraftigt material i just styrlåset.
Men, just vad det gäller Honda är de fantastiskt pigga på att sätta dit en mängd klisterdekaler på alla sina cyklar. Men ingen enda som "varnar" presumtiva tjuvar om att Smart Key, eller det tidigare systemet med elektronisk startspärr, (immobilizer/HISS), om att dessa tändningslås är praktiskt taget omöjliga att tjuvkoppla. Skulle antagligen minska stöldförsöken avsevärt.
f)  Termometer för yttertemperatur. Kan man väl vara utan sommartid? men på senhösten/vintern är det den bästa vägledningen när det är dags att lätta lite på gasrullen


PS  Någon önskar sig kanske ett antispinn/traction control-system? Fler körlägen (Ride-by-wire)? Kanske mer än bara justerbar förspänning för fjädringen? Och kanske att man kunde utnyttja spillvärmen från främst motorn under sitsen? Det vore okej det med, men jag nöjer mig allt med smulorna som kan komma från det rika överflödets bord...




« Senast ändrad: 2017-08-22, 19:54:39 av Semester Stallone » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 13
Antal inlägg: 3273

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2017-09-08, 12:45:31 »

 icon_thumleft
Tack för uppdateringen.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.086 sekunder med 21 databasfrågor.