Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 06:45:29
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Elcykel
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 Skriv ut
Författare Ämne: Elcykel  (läst 99190 gånger)
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #75 skrivet: 2017-06-01, 20:22:21 »

Grattis Peter till din nya Trek!

Ser fram mot dina personliga intryck utav Powerfly 7:an här framöver. Yamahan är lite småkänd för sin räckvidd med batteridriften. Räckvidden utan batteridriften är förståss oändlig..

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #76 skrivet: 2017-06-01, 22:05:56 »

Tack, bara kört 6 mil än men förutom en ömmande bakdel så känns det jättebra Smiley

Räckvidden verkar vara 6-7 mil på det sättet jag pendlar till jobbet.

Peter Björkdahl
Loggat

Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #77 skrivet: 2017-06-03, 13:36:41 »

Några första intryck, jag köpte denna elcykel för att pendla några gången i veckan på sommaren och för att komma igång att röra på mig. Ligger lite på gränsen på flera värden efter hälsokollen och med begynnande artros i knäna så kändes elcykel som ett bra sätt Smiley
Eftersom jag har 3 mil enkel resa till jobbet så tar det lite extra tid så jag hinner inte cykla 5 dagar i veckan men 1-3 dagar har jag tänkt.

Och cykeln då? Jo, efter nästan två års funderande så köpte jag en fulldämpad MTB. Fastnade för en democykel från 2016 med 5km på mätaren, en TREK Powerfly +7 - jag kopierade nästan Mieri här Smiley men en lite enklare modell.

Den rullar såklart inte så lätt som race- eller touringcykel men jag tycker att den rullar ganska obehindrat trots allt (rullar upp i 50-53km/h i första backen hemifrån). Jag valde fulldämpat med tanke på min egen komfort och att kunna gena över någon äng eller trottoarkant och det funkar jättebra som jag hoppades på. Det har blivit några grusvägar och bredare stigar och det går ungefär lika bra som på asfalt man får tänka på att inte bromsa för kraftigt där då bromsarna är mycket kraftfulla. Växlingen går oftast mycket tyst och smidigt (Shimano XT) men någon gång kan de bli lite hårt växlat men det beror nog mest på min dåliga växlingsteknik. Om jag förstått rätt så ska elmotorn känna av att man växlar och slå av då, jag tycker att jag kan märka detta.

Räckvidden då? Jag tror att jag kan köra, med 500Wh-batteri, till och från jobbet i högsta turboläget 6 mil drygt men jag har inte vågat prova ännu (2 av 5 staplar har slocknat när jag kommer till jobbet efter 3 mil). Övergången från elhjälp till endast muskelanvändande går lite mjukt över vid 25-26 och det är enkelt att ligga där och få lite lagom hjälp. Den största fördelen är att det känns som att cykla vanligt men med medvind oavsett motvind, uppförsbackar eller start efter stopp vid trafikljus eller så.

Miljövinst blir det också och även några kronor sparat då bara bränslet för en trip med bil eller mc till jobbet kostar dryga 40kr. Men som sagt, det tar nog nästan 2 timmar längre per dag (håller hittills 23km/h i snitt).
Bakskärm har jag köpt till som följer dämparen rörelse men väntar på framskärmen som är beställd men inte kommit än.

Och bakdelen ömmar liiite mindre nu så jag kanske har börjat att vänja mig, men annars får jag leta efter en bekvämare sadel i min storlek.

//Peter Björkdahl


Loggat

Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #78 skrivet: 2017-06-03, 14:00:52 »

Här ser man skärmen (skärmarna) bak.


//Peter Björkdahl


* DSC_0472 mindre.jpg (312.73 KB, 1920x1080 - visat 603 gånger.)
Loggat

Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #79 skrivet: 2017-06-03, 14:01:50 »

Och "min egen" privata parkering i en avstängd hiss på jobbet Smiley



//Peter Björkdahl


* DSC_0471 mindre.jpg (106.43 KB, 1920x1080 - visat 636 gånger.)
Loggat

mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #80 skrivet: 2017-06-03, 20:43:38 »

kul bild.....
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #81 skrivet: 2017-06-04, 08:01:21 »

Tack Mixen! Ja, det är ett annorlunda perspektiv Smiley

Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #82 skrivet: 2017-06-04, 09:54:42 »

Härligt att se att du nu är med i elcykelklubben på riktigt Peter Smiley
Bakstänkan ser bra ut och är säkert fullt tillräcklig. Min erfarenhet gällande framskärm är att det faktiskt räcker med en sån där liten rackare..
Jag håller med om att sadeln i bland kan upplevas som lite väl rejsig för oss "amatörer" . Det finns ju 4st effektlägen eco, normal, sport och turbo om jag inte kommer ihåg fel och jag kör säkert minst 90% av tiden på läge "normal" och då blir räckvidden förståss påtagligt längre än om man far omkring på turboläget. Men helt klart så är sport å turbolägena skojigast . En sak som måste påpekas är att jag har cyklat / åkt på min Powerfly +9 ca 300 mil i ur å skur. Och om man inte är extremt noggrann med skötsel av drev och kedja = rengöring och  smörjning så blir det rätt så dyra mil. Min drivlina börjar verkligen bli sådär och bara drivlinan kommer att kosta ca 2000kr + ev arbete. Min +9:a har 11 växlar så det blir lite dyrare att byta ut den bakre kassetten än på min Annikas 9 växlade Powerfly 5:a.

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #83 skrivet: 2017-06-04, 14:39:45 »

Jag kan vrida ner bakstänkan så att den är alldeles vid däcket men då glipar det i framkant istället så jag provar så här först.
När jag läst på olika forum för elcyklar så verkar det som att 300 mil är ungefär vad en kedja klarar. Jag vill ha någon "torr" kedjesmörjning och cykelhandlaren tipsade om det på bilden (jag har bara smort en gång så framtiden får utvisa hus det fungerar). Jag har inte tänkt på att, eller hur, jag ska smörja delarna i växel och dämparlänkage men det borde nog gå bra. Dessutom ingår fri service i två år så jag antar att de smörjer då.
Till din och min nackdel som har 11 drev bak så har vi då en smalare (klenare) kedja och det kortar nog livslängden även det.

Brukar du tvätta kedjan? Hur ofta i så fall?

//Peter Björkdahl


* DSC_0475.JPG (100.91 KB, 864x1536 - visat 594 gånger.)
« Senast ändrad: 2017-06-11, 09:32:44 av Peter Björkdahl » Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #84 skrivet: 2017-06-04, 16:18:16 »

Jag har aldrig demonterat kedjan och gjort rent den ordentligt vilket jag kanske borde gjort. Men min cykelmekaniker tipsade mig om att ha 2st kedjor som man varvar med. För då kan man i lugn och ro tvätta ren den skitiga kedjan. Jag ska tydligen ha kedjelås i original, har du det med?

M
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #85 skrivet: 2017-06-04, 16:44:12 »

Tittade nu och kan inte se något men jag kanske missade det.
Tidigare har jag delat kedjan med en kedjebrytare och det är enklare än på mc då det inte är O-ringar och så..
Men Biltema och andra säljer en tvätt som man använder med kedjan monterad - det kanske man ska testa?

Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #86 skrivet: 2017-06-04, 21:53:38 »

Den har jag också sett och den är nog värd risken att testa?
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2017-06-07, 15:15:13 »

@Peter Björkdahl ,
Grattis till inköpet!  occasion14

Ser riktigt "fet" ut.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #88 skrivet: 2017-06-07, 19:17:36 »

Tack Tomas!

Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #89 skrivet: 2017-06-22, 01:22:12 »

Tack för erbjudandet men tanken är att använda en dämpad sadelstolpe till en elcykel som jag inte köpt än.
Jag provsatt en Winora på Rideaway och det verkar helt ok.
Men om jag får ihop tillräckligt med pengar så blir det nog en heldämpad mtb.

Men du får gärna komma med din utvärdering när du har möjlighet.

Peter Björkdahl
Ja nu blev det ju en heldämpad för dig men jag ska ändå för sakens skull berätta vad jag tycker. (testade den för ett tag sedan men glömt att posta)
Fungerar faktiskt riktigt bra, var lite rädd att man skulle få genomslag enkelt med den korta slaglängden, men det är lite logaritmiskt motstånd på konstruktionen så det händer i stort sett inte.
Fick stanna och skruva om hårdheten 5-6ggr innan jag var nöjd med inställningen.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 9 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.114 sekunder med 21 databasfrågor.