Till sist så dukade jag under av det "enorma" enmansgrupptrycket

från mieri och shoppade ett par i år.
Efter lite moraliskt stödsamtal med mieri av mitt val så slog jag till utan att provat den vi köpte eller en överhuvudtaget

Eller i alla fall nästan inte provat om vi nu bortser från då den redan var betald de få meter då jag cyklade ut dom ur butiken till bilen på Värmdö för att se att dom verkligen fungerade, ruggigt nära att vurpa i dörröppningen överraskad av draget i framhjulet, en succé jag slapp bjuda på även om det var mycket nära

Toppade detta med en kraftig missbedömning om hur vi skulle få hem dom, vilket var en liten cirkus i sig då dom är rätt stora, men med minsta möjliga marginal så gick det till slut.
Lite av ett ryck då jag är tämligen lat men tycker konceptet är lite intressant.
Nu efter rätt många mil (du väljer mängden energi du vill investera för att ta dig fram

) så är jag nöjd med investeringen, och grabben/frugan har cyklat verkligen mycket också

De som jag "tvingat" upp för en provtur har alla varit positiva och utbrustit i hur kul det är, någon är väl på brinken till en egen "investering" av något.
Normalt så är jag en informationsjägare och läser mycket innan jag köper men här har det blivit lite tvärtom, lite grundforskning och desto mer efter införskaffandet.
Så vad blev det för något då, och varför alls skriva om det?
Ja enligt mitt förmenande så är det en hel del märkes/pris hets speciellt riktat mot de billigare elcyklarna så jag tänkte ge mina erfarenheter av det jag köpte utifrån ingen cykelexpert men väl hållit på med teknik i hela mitt liv.
Så enligt mig finns ex.vis elcykelguiden och andra som har massor av bra information och testvideos på youtube, men där samma ordalydelse används lite motsägelsefullt om kines hit och dit då även delar från kina ingår i många dyrare cyklar, allt under 15.000:- och ned är i stort sätt autosågat vilket många andra också på olika platser på webben noterat.
Jag tror kanske det lite ingår i upplägget för att få låna alla dessa dyra cyklar som de har för test att inte berätta att man kan få mycket trevliga och användbara produkter för betydligt mindre pengar.
Ett annat "slag" var väl testfaktas bromstest av just billiga elcyklar som verkligen kavlats ut överallt där man kan fundera lite om man väl läser och sätter det i perspektiv mot gällande regler för elcyckel och vad testresultatet nu visar,
http://www.testfakta.se/tester/motor/dystra-testresultat-f%C3%B6r-elcyklarDetta är en elcyckel,
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/Cykel med elassistans eller moped?
En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
*Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
*Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
*Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
Nya reglerna 2016 för mer än 250w,
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/Funderade först på ett konverteringskit som har ursprung Sverige "Forcebike" där minimalt kablage och enkel batteri montering lät lockande, men då man inte kunde leverera när jag ville och prismässigt kom väldigt nära en laglig godkänd elcykel så blev det annat val istället.
Så,
För mig blev det nu Biltema Elcykel Low Step 28" 7 växlar med 10A 36V (lite väsentligt), aluminiumram och matchvikt på 23kg, dessa kg's verkar vara en vanlig vikt för den kombinationen efter att kikat på en del elcycklar med motsvarande specs.
Den möter upp på sämsta bromsen värdet 95kg (tror 100kg är godkänt) och hyfsat på uppgivna laddtider och avstånd man kan ta sig på en laddning om man kikar på hur det brukar vara med den typen av angivelser.
Väldigt hög finish och välbyggd, känns solid och efter nu en del användning så har inte känslan av god kvalitet avtagit.
Går fint att sätta på ett par korgar på sidan men man får sätta ett miniband för att dra dom bakåt så inte hälarna tar i.
Kompletterade med hastighets/avståndsmätare och några bra lås, och kedja,
http://www.knobby.se/se/art/las-kedjor-oxford/las-oxford/oxford-boss-alarm-bromsskivelas-14mm.phpOch kommer nog komplettera med den här märkningen också,
http://www.isrcodecheck.se/Praktiskt med "dam stuket", riktigt snygg och jag har inte märkt (väger en del) några problem med att man har "dam ram", kapslad kedja är ett annat plus.
Allt integrerat i cykeln med kablar i ramen och bra pakethållare med integrerat batteri, känns som dom vill lyckas med denna återigen enligt mitt förmenande/personlig åsikt.
Förvånansvärt mycket hjälp av motorn som känns grymt stark och har så här långt aldrig behövt anstränga mig uppför någon enda backe om jag inte vill.
En mycket bra manual,
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/27-1402_man.pdfSå här långt mycket nöjd med inköpet och köpte faktiskt ett extrabatteri (bra pris) som varit med vid något tillfälle men aldrig behövts användas så här långt.
Vet nu inte om man skulle använda den varje dag året runt hur det skulle gå/hålla förstås, men för lite sommar/semester cykling så funkar det mycket fint, i alla fall som jag ser det och så här långt.

---
Några bra info/länkar som jag ramlat över så här långt:En mycket bra cykelkarta som man antingen kan hämta i Stockholm eller gratis få hemskickad, funkade fint då jag beställde,http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla/Service-for-dig-som-cyklar/Bestall-cykelkartan/http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla/Service-for-dig-som-cyklar/#CykelkartaBruses sadelskola (eller vilken sadel ska jag ha, hur ska den ställas in, hur bred ska den vara och hur långt är ett snöre) ,http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=437639---
Sist,
Mina personliga åsikter/upplevelser.
Funderar ni nu på något i ämnet elcykel, gör det alltid utifrån egen gjord grundforskning och lita inte på mig

-Tomas
Edit in,
Lite mer text + stavning.