Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-28, 02:41:44
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Problem Kymco Agility city 150
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Problem Kymco Agility city 150  (läst 42046 gånger)
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 16

Kör: Kymco Agility City 150
Kör2: Suzuki Freewind 650
Hemort: Kramfors

« skrivet: 2015-06-05, 16:59:46 »

Hej
Har precis köpt en kymco Agility 150 årsmod. 2009.
Problemet: Efter ett tag på tomgång stannar den och sen går den inte att starta förrän om flera timmar. Har kollat att det finns gnista och att bränslefiltret inte är täppt. Har även tömt tanken och förgasaren och fyllt färsk soppa.
Finns det någon som har en ide vad felet är?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015-06-06, 21:47:08 »

Välkommen till forumet och grattis till shoppingen  occasion14

Luktar det soppa i avgasröret när du försöker starta den igen efter att stannat?
Gnista kan vara lite lurigt att "se" att det är tillräckligt.
Om det inte luktar soppa då du efter stopp vevar på så är det troligtvis något med soppan i alla fall.
Luktar det soppa då du vevar på är det troligtvis något med tändningen, spole, stift, kabel hatt osv. som jag ser det.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2015-06-06, 21:58:18 »

Tack för svaret Tomas, ska kolla detta.
Loggat
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2015-06-10, 19:25:44 »

Hej igen
Har demonterat förgasaren och rengjort så gott jag kunde. Bla lågfartsmunstycket verkade lite täppt. Har även ohm-mätt autochoken med kall motor, den visade ca 15ohm. Enl en servicehandbok (125cc) som jag hämtade på nätet ska det vara mindre än 10 ohm. Kan det ha betydelse?

Efter jag rengjort förgasaren ville den inte starta, provade flera gånger under 2 dagar. Så jag köpte ett nytt tändstift och då startade den direkt. Körde motorn under några minuter och när motorn börjar bli varm sjunker tomgången och stannar så småningom. Därefter startar den inte. Ev om jag väntar några timmar startar den, så har det varit hela tiden. När motorn gick skruvade jag på luft/bränsle-skruven men jag märkte ingen skillnad i varvtal på motorn, den ska ju justeras till högsta varvtal.
Tändspolen har jag mätt upp och den verkar OK.

På förgasaren sitter nåt som i servicehandboken kallas TPS, har inte mätt upp den. Tror det går tre kablar från den. Vad är TPS?

/Tacksam för tips
Loggat
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2015-06-17, 00:05:14 »

hej igen
Kollade det nya tänstiftet efter några minuter: Det var svart av sot. Verker vare mer soppa än luft.
 Cry
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015-06-17, 06:02:17 »

Kalla mig "tokig", men jag har för mig att någon här hade riktigt skumt problem med att få scootern att gå som den skulle för ett tag sedan och jag har nu letat men hittar bara inte posten där det om jag kommer ihåg rätt visade sig vara ljuddämparen! som hade någon form av blockering?
Dvs, när han till slut för test tog bort vid cylindern så gick den snällt men "högljut" förstås.

-Tomas

Edit in,
Kom just på var jag såg det och det var i Janne Hagnells trevliga Bajaj Projekt, börja läs här och framåt,

http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=1063.90
« Senast ändrad: 2015-06-17, 06:16:29 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2015-06-18, 20:47:26 »

Hej tack för era tips.
Jag famlar i mörkret, har försökt olika saker, nästa är att kolla ventilspelet. Någon sa: kolla kompressionen, har inte gjort det men gör väl det när jag har en medhjälpare som kan hålla en tumme i tändstifthålet (har ingen kompmätare). Kan den däringa elektronikboxen vara defekt? heter den CDI?
Scootern har 450mil på mätaren årsmod 09
Loggat
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2015-06-29, 22:10:42 »

Hej igen
Har rengjort förgasaren ännu en gång med CRC förgasarengöring. Den skiner som en sol i alle munstycken å kanaler. Har även kollat ventilspelet. På insug låg den mindre än 0,1mm så jag ställde den på 0.1. På ut låg den på 0.15, lät den vara kvar där. Motorn gick faktist bättre efetr det.
Har mätt upp autochoken, är lite lur på den. Mätte upp den 20mm normalt, la på 12V under 5min då mätte ja upp 24mm, litte lite??? Servicemanualen säger mindre än 10 ohm min visar ca 15 ohm.
Har även mätt på TPS-en och den verkade normal? beroende hur man tolkar servicemanualen.

Någon sa kolla kompen, jag har ingen mätare. men när ja traper på kicken så er det rejält motstånd.

Nästa steg är väl att beställa ny autochoke och TPS.

Det verkar finnas få på detta form som har nat att komme med. Beror förmodligen på att ni lämner över sevicen till service verkstäder. "Olika i olika kommuner". De er ju enklest.

/Ja får harve på
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2015-06-30, 21:38:17 »

Hej igen
Har rengjort förgasaren ännu en gång med CRC förgasarengöring. Den skiner som en sol i alle munstycken å kanaler. Har även kollat ventilspelet. På insug låg den mindre än 0,1mm så jag ställde den på 0.1. På ut låg den på 0.15, lät den vara kvar där. Motorn gick faktist bättre efetr det.
Har mätt upp autochoken, är lite lur på den. Mätte upp den 20mm normalt, la på 12V under 5min då mätte ja upp 24mm, litte lite??? Servicemanualen säger mindre än 10 ohm min visar ca 15 ohm.
Har även mätt på TPS-en och den verkade normal? beroende hur man tolkar servicemanualen.

Någon sa kolla kompen, jag har ingen mätare. men när ja traper på kicken så er det rejält motstånd.

Nästa steg är väl att beställa ny autochoke och TPS.

Det verkar finnas få på detta form som har nat att komme med. Beror förmodligen på att ni lämner över sevicen till service verkstäder. "Olika i olika kommuner". De er ju enklest.

/Ja får harve på
Förstår att det är frustrerande.

När det gäller service har du väl delvis rätt, många fixar detta själva av och till men detta får väl mer betraktas som reparation än service. Och visst finns det en och annan med ordentlig skruvvana men trots allt är maskinerna individuella och glada tillrop blir det väl till en del med brist på servicemanualer och liknande.

Kanske det finns något riktigt meck orienterat forum att tillgå utom sverige? När det gäller plåtisar så finns i alla fall scooterklubben.com som tar det ned på enskild skruv nivå men har en känsla att det då gäller just plåtisar.

Sicke fall lycka till och hoppas du får stil på det.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2015-07-01, 01:15:57 »

Tjena nu er ja her igen
Eftersom jag misstänker autochoken ringde ja till köpenscooter, tror att dom er generalagent för kymco. Han jag pratede med tittade på sprängskissen (ja hade oxo laddet hem den) När man kommer till förgasaren så finns de inga artikelnummer på delar till förgasaren. Det finns bare ett art.nr på förgasaren. Ja frågede vad koster den da: den er dyr drykt 5000kr

Man måste ju kunna köpa en del till en förgasare, spec autochoke er väl en grej som kan falera.
Denna scooter känns som ett av mina sämre köp just nu. Scootern är oanvändbar.

Ska kolla ditt tips Milla, även andra tips emottas tacksamt

Cry
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015-07-05, 11:41:01 »

Antagligen har du redan kollat men om inte kolla på e-bay har hittat mycket "underliga" saker som jag inte trott skulle gå att få tag på där och ofta till hyggliga priser.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 7

« Svara #11 skrivet: 2015-07-12, 21:33:56 »

5000  han måste skoja, en förgasare till den scootern kostar ca 500, Racing planet tar 457:-.
Men  kolla först att inte flottören hängt sig eller något annat. Det borde gå att koppla ur choken för att ta reda på om den är problemet.

Såg att dom sålde elchoke också, 114:-, osäkert om den passar dock

http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-elchoke-naraku-till-dellorto-arreche-oem-p-321322-1.html?sessID=b1f361e52424b2efc4636ac4219e0781#.VaLWaijarMI

EDIT/
Hel förgasare under 200:-
http://www.ebay.com/itm/Carburetor-fit-for-GY6-125-150cc-Scooter-ATV-Kazuma-Kymco-Baja-SunL-Taotao-carb-/111715844921
« Senast ändrad: 2015-07-13, 15:44:01 av Bugeyes » Loggat
Elof
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #12 skrivet: 2015-07-20, 22:47:05 »

Ja 5000+ er lite mycke för en förgasare. Nu vet jag inte om det är förgasaren som falerar eller nåt annat. Tyvärr har jag dåligt med tid just nu att felsöka (er ingen expert heller). Ska försöka få tag på en kompmätare (de va någon som sa: kolla kompen).
Kanske en vacker dag får jag fart på eländet.
Var jag har förstått (ev fel) så er det inte GY6-motor på Kymco?Huh?? Det hade kanske underlättat.

/Elof
Loggat
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #13 skrivet: 2015-07-22, 00:09:19 »

Jag tror också att det är choken som spökar, den är aktiv hela tiden om den inte har spänning över sig så det kan vara elektriskt. Det är gy6 motor men Kymco har lite annorlunda förgasare mot tex Baotian
Loggat
Bugeyes
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #14 skrivet: 2015-07-22, 13:32:29 »

Har läst in mig på hur automatchoken fungerar.
När den får spänning på sig spänns en fjäder av en solenoid som skjuter nålen framåt samt att den börjar värmas upp elektriskt. Den innehåller ett vax som stelnar när det är kallt och hindrar nålen för att stänga direkt utan den stänger succesivt vartefter vaxet mjuknar. Således är det helt tidsinställt och har ingen direkt koppling till motortemperaturen.
Kolla först om du får 12V till autochoken när motorn är igång för att se om det är elektriskt eller förgasarproblem
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.111 sekunder med 22 databasfrågor.