Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-01-18, 09:07:42
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  Benelli 491 RR 2002 ( minarelli motor)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Benelli 491 RR 2002 ( minarelli motor)  (läst 5560 gånger)
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« skrivet: 2015-05-12, 17:24:52 »

har köpt på mig en ovanstående scooter för att ta mig fram och tillbaka till jobbet. det jag då undrar. ( den känns väldigt trött i minsta uppförslut) finns det något sätt att  ge det lite mera puff. utan att behöva köpa cylindrar, kolvar.  och dyl. dvs vad kan jag göra med den som den är? för att få lite extra knuff i den ?

att tillägga har jag redan tagit bort " V" ringen .

hittar tyvärr ingen sprängskiss heller till den då det verar vara en yamaha motor  ( liggandes) på den.

tacksam för svar och tips. mvh jonny

Benelli 491 RR minarelli -03 2002.
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #1 skrivet: 2015-05-14, 13:59:18 »

Hej.

Skulle gissa att du ska ge dig på avgasröret, där har du en stor effektvinst att hämta.
Ofta sitter en strypning i form av en så kallad "blindtarm" där, i alla fall på Yamahan.
Enklast är att skära bort den, och svetsa igen hålet.
Alternativt köpa ett eftermarknadssystem.
V-ringen gör bara att den växlar ut, och går fortare när den orkar, men för att få mer kraft så måste man ge sig på motorn.
Så jag skulle börja med avgassystemet.

M.V.H

  /Tobias
Loggat
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #2 skrivet: 2015-05-15, 21:04:50 »

blir då morgondagens projekt att hyvla bort blind tarmen.hört om nån plugg i avgasystemet oxå. bara slipa bort den ? men behöver man mixtra med munstycken å grejjer då ?  finns det nå brickor i variatorn som stryper? kollade på tuben. men verkar ju bara finnas guider på 4taktare å dess avstrypningar. allt detta är ju nu nytt för mig då den senaste mopeden jag hade var en puch montana. då vr ju ställbart munstycke bing 17 gasare å trimkrök  de givna alernativen =)
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #3 skrivet: 2015-05-17, 18:54:40 »

Hej.

Nej, du behöver inte mixtra med munstycken, den går lite för fett när den är strypt.
Det finns inga fler strypningar att ta, det är bara "V-ringen" och "blindtarmen".
Vill du ha mer att åka med så blir det till att byta ut saker.
Detta gäller i alla fall Yamahan, som har minarellimotor, den har ingen plugg i avgassystemet, eller brickor i variatorn.

M.V.H

  /Tobias
Loggat
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #4 skrivet: 2015-05-18, 17:12:47 »

så enda strypningen på en am6 minarelli motor -03 LC är alltså blindtarmen? låter lite väl för bra för att vr sant. men hey. jag är novis.

 funderat på ett par andra vriatorvikter. nuvrande är 15*12 6 gr. gör det någon skillnad om jag går ner till 5? eller är det bara waste of money?
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #5 skrivet: 2015-05-18, 20:36:25 »

Hej.
Jag vet inte exakt benämningen på den så kallade liggande Minarellimotorn som Yamaha använder (Aerox, Jog mfl), men förmodligen är det samma.
Och då är det bara dessa strypningar.
Plocka bort det, och den gör ca 70km/h

Lättare vikter ökar varvtalet innan den växlar.
Kan vara bra för accelerationen, men gör att den inte orkar växla ut fullt, och inverkar negativt på toppfarten.
Men där har jag inte laborerat så mycket, så du för nog söka mer info på andra forum om vilka vikter som kan vara lämpliga i förhållande till vad du har gjort i övrigt.

M.V.H

  /Tobias
Loggat
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #6 skrivet: 2015-05-19, 10:34:18 »

Motorns benämning ska enligt utsago var av modell Am6.dvs -03 vätskelyld
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #7 skrivet: 2015-05-19, 14:36:59 »

Då är det med största sannolikhet samma som i Yamahan - driftsäker motor !
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #8 skrivet: 2015-05-19, 21:26:24 »

Det blir tvärtom, du bör gå på tyngre vikter, så att den varvar mer innan den växlar.
På så sätt ligger den bättre till i vridmomentskurvan.
Loggat
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #9 skrivet: 2015-05-21, 09:52:35 »

har beställt 7 grams vikter. samt så skulle en vän med gas-svets fixa blindröret nu i helgen. så vi får se vad resultatet blir. Smiley
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 13
Antal inlägg: 3304

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2015-05-21, 10:47:31 »

@jonnyljung,
Hej och Välkommen till forumet! 

@Hannu,
Mycket bra info. i tråden.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #11 skrivet: 2015-05-21, 14:41:23 »

Hej..
Här finns det mesta till dessa motorer: http://www.twostroke.se/

  /Tobias
Loggat
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #12 skrivet: 2015-05-28, 16:21:21 »

nu har jag bytt vikter till dr pulley 7 gr. samt ny drivrem. och ett nytt ngk -stift.  blev en markant skillnad. .dock stannade mätare på ca 50km/h men känner att den bara fortsätter öka därifrån.  vilket jag tycker gott och väl räcker. då jagj väger 120 kg. så rör den på sig bra mkt.
« Senast ändrad: 2015-05-31, 06:59:38 av jonnyljung » Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #13 skrivet: 2015-05-28, 18:46:52 »

Perfekt - kul !
Kika gärna även på luftfiltret, som kan vara en känslig punkt på dom där.

M.V.H

  /Tobias
Loggat
jonnyljung
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #14 skrivet: 2015-05-31, 06:56:08 »

är det värt att byta hela luftburken mot ett öppet filter?  (antar att du måste även byta munstycke då?`) eller är det bara att ersätta/ blåsa ur befintligt filter  och ta bort "tratten"  i orginal-burken ? (om det finns någon tratt  dvs)
« Senast ändrad: 2015-05-31, 07:13:45 av jonnyljung » Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.143 sekunder med 21 databasfrågor.