Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 09:06:24
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Projekttrådar
| | |-+  Yamaha Cygnus 125 i nya kläder
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha Cygnus 125 i nya kläder  (läst 50871 gånger)
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 346




« Svara #15 skrivet: 2015-05-12, 10:02:25 »

Fin får lida pin! Du får göra som stummisåkarna, sänka lufttrycket i däcket! scooter7
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #16 skrivet: 2015-05-14, 14:53:26 »

Har lagt en stund på att plocka dit en del detaljer, av allt det som anlände i veckan.

Eloxerade och CNC-frästa aluminiumdetaljer, som tillsammans kan göra allting lite roligare.
Bromsgrepp, som skulle vara röda, men trots att man börjar få det lite si och så med synen, så känns dom mer åt det rosa hållet.
Väl på plats blev det snyggt i alla fall tycker jag.

En liten uppgradering även för bakbromsen, så att den inte känner sig orättvist behandlad.
Tyvärr var bakdäcket utan luft idag, platt och fint.
Så där fick vi lite extra jobb kanske, men det ska inte gå alldeles för smärtfritt, en kväll till i garaget är ju bara roligt!

En liten, men ack så viktig finess är ventilhattarna.
Även dom har ju en identitet, och måste lyftas fram på lämpligt sätt.

Fläktkåpan, och oljestickan – före och efter.
Nu känns det ju nästan lite mysigt att se alla små förbättringar, och kanske ana hur det kan bli.
Risken finns väl att det spårar ur – ännu mer!

En beställning kom från Japan, väl inlindad i en sportbilaga.
Skönt att även hålla sig uppdaterad på vad som händer i sumobrottningen, det verkar vara hårt att ligga på topp!




* img_3394_resize.jpg (135.22 KB, 676x450 - visat 731 gånger.)

* img_3396_resize.jpg (124.33 KB, 676x450 - visat 745 gånger.)

* img_3400_resize.jpg (102.23 KB, 676x450 - visat 714 gånger.)

* img_3405_resize.jpg (154.66 KB, 676x450 - visat 735 gånger.)

* flc3a4ktkc3a5pa1_resize.jpg (117.46 KB, 676x423 - visat 774 gånger.)

* img_3405_resize.jpg (154.66 KB, 676x450 - visat 738 gånger.)
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2015-05-16, 00:21:20 »

Börjar dra ihop sig, spännande  thumbsup


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 346




« Svara #18 skrivet: 2015-05-16, 20:01:27 »

Hm, i min telefon ser handtagen lila ut...
Fläktkåpan vart ju riktigt läcker!
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #19 skrivet: 2015-05-17, 19:25:31 »

Hej.
Ja det blir sällan som man trott  Wink

Kan ändå inte låta bli att njuta lite av helheten så hår långt.
Äntligen känns det som att jag har haft ro i själen, ro att låta allting sakta växa fram, helt utan stress.

Sidostödet, och även centralstödet, var lite ledsna, och ny färg känns som en rättvis behandling.
Lackering är som sagt var inte riktigt min grej, men såna här detaljer, som inte behöver så hög finish kan jag fixa i alla fall.

Passar på att lägga lite tunnflytande rostkydd i några kritiska skarvar, när vi ändå har “kläderna av”.
Kanske överkurs, men det är känslan av att ha gjort någonting bra här, som förmodligen överträffar själva nyttan.



* img_3425_resize.jpg (134.06 KB, 676x450 - visat 732 gånger.)

* img_3428_resize.jpg (114.64 KB, 676x450 - visat 739 gånger.)

* img_3421s_resize.jpg (137.97 KB, 676x491 - visat 731 gånger.)
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #20 skrivet: 2015-05-18, 21:39:04 »

Nu har några LED-lampor anlänt, så det är klart för ett försök till konvertering.
Trots lite tveksamhet så köpte jag även LED till själva framlyset, modell H4.

Modellen är på 22W, och ger hyggligt helljus, dock tycker jag att det är sämre än originalets halogenljus.

Men när jag mäter upp strömmen så går det bara ca 250mA.
Det borde inte bli mer än ca 4W, så jag fattar inte riktigt logiken här?
Och kör jag halvljusläget så är strömmen bara ca 60mA, inte ens 1W alltså.
Mycket märkligt, men jag kanske har missat något i specifikationen på lamporna.

Misstänker i alla fall att en besiktningsman kan ha åsikter, åtminstone om halvljuset.
Kan bli svårt att övertyga honom om att man ändå inte kör när det är mörkt, och häruppe i norr är det ju ljust hela sommaren….



* img_3432_resize.jpg (111.83 KB, 676x450 - visat 728 gånger.)

* img_3435_resize.jpg (89.4 KB, 676x450 - visat 741 gånger.)

* img_3437_resize.jpg (123.43 KB, 676x450 - visat 716 gånger.)
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #21 skrivet: 2015-05-19, 14:47:00 »

Nu har några LED-lampor anlänt, så det är klart för ett försök till konvertering.
Trots lite tveksamhet så köpte jag även LED till själva framlyset, modell H4.

Modellen är på 22W, och ger hyggligt helljus, dock tycker jag att det är sämre än originalets halogenljus.

Men när jag mäter upp strömmen så går det bara ca 250mA.
Det borde inte bli mer än ca 4W, så jag fattar inte riktigt logiken här?
Och kör jag halvljusläget så är strömmen bara ca 60mA, inte ens 1W alltså.
Mycket märkligt, men jag kanske har missat något i specifikationen på lamporna.

Misstänker i alla fall att en besiktningsman kan ha åsikter, åtminstone om halvljuset.
Kan bli svårt att övertyga honom om att man ändå inte kör när det är mörkt, och häruppe i norr är det ju ljust hela sommaren….




Holy moly. Nej, då måste något gått duktigt snett vid installationen, eller så fick du kassa lampor, Hannu. Det ska bli rejäl sprutt i lyktan med LED, trots sin blygsamma effekt. Då Bike gjorde sin lamptest för en tid sedan gick halvljuset på Magnus Wallners gamla Ducce Monster från ynka 35 meter med original-halogen till 67 meter med Cyklops LED. HID Xenon var dock obestritt värstingljus med sina 79 meter.


Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #22 skrivet: 2015-05-20, 12:13:19 »

Ja, H4-lampan var nog bara skit!

Nya försök att LED-konvertera belysningen.
Framlyset funkade sisådär, ljusbilden blir ganska dålig, och effekten var inte vad jag trodde.
Men till bakljuset verkar det vara en bättre pryl.
En snabb test visar att den till och med ger lite bättre ljus än originalet, så den kör vi på.

Fler prylar från Japan anländer, invirade i lokalt tidningspapper.
Makalöst bra att få lite restaurangtips, så om någon vill hänga med på min sushi-premiär kan vi boka bord redan nu.
Menytips, telefonnummer och priser har jag redan.

Provar att montera dit några av plastkåporna, lite löst, för att kunna se hur kablaget ska dras till uttag för mobiltelefon och GPS, ingenting får lämnas åt slumpen om man ska på långturer bortom horisonten.
Kan nu ana att den kommer att bli jättebra!


* img_3484_resize.jpg (320.12 KB, 1000x666 - visat 770 gånger.)

* img_3490_resize.jpg (293.11 KB, 1000x666 - visat 781 gånger.)

* img_3491s_resize.jpg (227.42 KB, 1000x666 - visat 729 gånger.)

* img_3494_resize.jpg (222.51 KB, 1000x666 - visat 733 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 346




« Svara #23 skrivet: 2015-05-20, 13:24:01 »

Underbart!! wav
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2015-05-21, 11:45:34 »

Snyggt!
Du får när du kommit så långt ta några solskensbilder mot fin bakgrund av helheten.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #25 skrivet: 2015-05-21, 15:42:10 »

Ja, det blir fler bilder på helheten inom kort!

  /Tobias
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #26 skrivet: 2015-05-21, 15:45:53 »

Nu var det dags att dra dom där kablarna, känns som att jag har funderat färdigt på hur det ska se ut nu.
Det ska väl laddas en del GPS:er och mobiltelefoner när vi ska på långturer till fjärran länder, och då gäller det att tänka till!
Så extra uttag för 12V, och batteriladdning är på agendan.
Först märker vi upp hålet för uttaget, och kör med en borr.
Placeringen får styras lite av vad som finns undertill, det skulle vara jättetråkigt att borra hål i spjällhuset.
Och så fräser vi upp hålet till rätt diameter.
Ibland är det ganska skönt att ha bra verktyg när man pysslar, kompressorn är en sån sak som skänker mycket glädje mellan varven, men tyvärr glöms bort ibland.
Man kanske skulle införa en dag på året då man hedrar den?

Även “svansen” till CTEK:s förnämliga laddare tar vi upp här, med lysdiodindikering för batteristatusen – perfekt.
Och den har fått en egen skyddande genomföring, inget får lämnas åt slumpen.

Jag hade nästan glömt att jag hade införskaffat kabestrumpa för att få en lite proffsigare installation.
Elsäkerheten är ju viktig, så det ska vi inte pruta på.
Det blir ju riktigt vackert, nästan yrkesmässigt, eller semiprofessionellt som jag brukar säga.
Till och med lite stabilare än det som japanerna har levererat från början!

Allt på plats, och vi kontrollmäter att plus och minus hamnat rätt – fantastiskt!
Nu känns det som att man kan gå vidare med lite annat småpyssel, det här har liksom gnagt mig lite att det inte blivit gjort.
Så här i efterhand förstår jag inte riktigt varför, det var ju egentligen bara roligt…märklig känsla…



* img_3554_resize.jpg (91.57 KB, 676x450 - visat 695 gånger.)

* img_3555_resize.jpg (82.89 KB, 676x450 - visat 693 gånger.)

* img_3556_resize.jpg (121.36 KB, 676x450 - visat 706 gånger.)

* img_3557_resize.jpg (135.39 KB, 676x450 - visat 685 gånger.)

* img_3561_resize.jpg (119.49 KB, 676x450 - visat 639 gånger.)
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #27 skrivet: 2015-05-22, 21:25:53 »

En liten överraskning väntade i brevlådan idag, liten men naggande god som man brukar säga.
Nya backspeglar var beställda, men naturligvis passade inte gängstigningen, det var M10 jämfört med originalets M8.
Tänk vad glad man kan bli av några gram bearbetad metall.

Japanarna envisas med att ha olika gängsnitt på höger och vänster sida av backspegeln.
Sökte länge efter någon som kunde ha ett gängsnitt för M8x1,5 vänstergäng…men…inte.

Tunna kablar ska ner i originalkonstruktionen.
Återigen är man tacksam över en bra lödstation, helt makalöst bra.
Tätningen mot plastkåpan från originalbackspegeln återanvändes.
Lite kortare blev den med hjälp av en mattkniv, men funktionen tror jag blir densamma.
Oj…..kolfiber är alltid snyggt.
Ja, så tycker ju jag, rent subjektivt, men det känns både robust, funktionsdugligt, och estetiskt.

Lödstationen verkar ha gjort sitt jobb – det fungerar!
Vi sätter ju naturligvis trafiksäkerheten i cetrum, inför kommande långresror, i både mörker och väder med bristfällig sikt.
Så inbyggd blinkers var en självklarhet, där kan vi inte pruta på säkerheten.


* img_3598_resize1.jpg (115.41 KB, 676x450 - visat 681 gånger.)

* img_3602_resize.jpg (116.99 KB, 676x450 - visat 639 gånger.)

* img_3618_resize.jpg (106.33 KB, 676x450 - visat 645 gånger.)

* img_3608_resize.jpg (89.75 KB, 676x450 - visat 660 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 346




« Svara #28 skrivet: 2015-05-22, 22:32:07 »

Din energi, uppfinningsrikedom och, inte minst, frenetiska skrivarglöd imponerar!!
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #29 skrivet: 2015-05-23, 00:33:35 »

Jag håller med föregående skrivare :-))

Trevlig helg
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Sidor: 1 [2] 3 4 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.11 sekunder med 22 databasfrågor.