Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:59:14
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Skakig skoter vs hojmekar…? Samt vikten av ett skoterforum
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Skakig skoter vs hojmekar…? Samt vikten av ett skoterforum  (läst 8149 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« skrivet: 2014-09-24, 12:24:08 »

Det här är väl egentligen inte så mycket en historia om skakiga skotrar utan mer om svårigheten att tränga igenom traditionellla hojmekars…pja, typ, förutfattade meningar. I stil med mantrat: ”Örru, ALLA skotrar skakar, döööh.” Men även litegrann också om vikten att faktsikt hålla ett skoterforum vid liv. För ibland är det stört omöjligt för oss som faktiskt älskar våra skotrar att göra vår röst hörd då vi inte sällan möts med hånfullt, nedlåtande klappar på huvudet. ”Äh, sälj den där bögpulkan/muppmoppen och TJöp en riktig hoj istället” Inte minst jag som kört vanlig mc i halva mitt liv skäms faktiskt inte så lite över de där bully/besserwisser-fasonerna bland en del hojfolk.

Nåväl, häromdan lämnade jag in min SH300 för 600-milaservice och bad meken samtidigt.kolla drivpaket/transmission av just anledningen, onormalt skakande. Efter några timmar ringde han upp mig och berättade att han startat upp Hondan tre gånger, inte funnit något onormalt och var på väg att leverera ut den, då han (kanske hade min beskrivning ändå gjort honom en smula betänkt?) trots allt beslöt att riva transmissionen för att göra en sista koll. Och vad fann han, då? Jo, det lilla luftfiltret som har till uppgift att kyla transmissionen var helt igentäppt med skit.Vilket fått till följd att kopplingen blivit överhettad som i sin tur nästan helt käkat upp drivremmen. Det var inte långt ifrån att hela transissionen skulle skära. Inget fel? Jo, mors!

Så vad blir då sensmoralen? Jo, att vi som ägare av våra tvåhjuliga vänner nästan alltid vet bäst då vi spottat ett fel. Och att våra skotrar faktiskt inte uppträder riktigt som en ”vanlig” mc. Inte minst transmissionen är ju ljusår från konstruktionen i en traditionell mc. Sedan tycker jag nog också att det är rätt coolt att ha något ställe att obehindrat få gnälla av sig den värsta skiten som vi understundom utsätts för…

Tu-de-li-du!
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #1 skrivet: 2015-04-15, 21:50:38 »

Jo, det fenomenet känner jag igen. Hade en Dragstar 1100 som lät som en stenkross från startmotorn ibland. Men MC-verkstan sa att det var normalt.
Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #2 skrivet: 2015-04-16, 10:59:39 »

Man är ju liiite kluven till mc-mekar och deras ibland lite loja attityd. Ibland pustar man ut och tänker: Cool, nu sparade jag en slant. Och ibland skruvar man på sig och funderar över worst case-scenariot. Vår vän Saarela här berättade en sak på ett annat forum när vi snackade om en helt annan hoj, citat:

”Hände en rolig grej med den. Ventilerna kollades lite sent på kvällen och dom låg på gränsen, ändå inom specen. Valet och kvalet var att om jag ändå skulle justera upp dom. Tyvärr så visste jag att....när morgon kommer så kommer jag ändå att lyfta på kamaxlarna och shimsa om dom.

Nåja, på kvällen i sängen så funderade jag, hur skulle en verkstad skulle göra?....jo dom skulle smacka dit ventilkåpan och säga till kunden att..."nästa gång kanske"”
Slut citat.

Tänkvärt.


Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-04-17, 00:25:25 »

@Semester Stallone,
Drog på smilbanden åt den mer humoristiska aspekten.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.11 sekunder med 22 databasfrågor.