Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-16, 11:33:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Burgman 650 ägare
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Burgman 650 ägare  (läst 47854 gånger)
Martin198
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #15 skrivet: 2009-05-14, 10:16:48 »

Hej

Jag funderar att köpa en beg Burgman 650. Har hittat en som är 2003:a för 45 000. Vad skall jag tänka på när jag kollar på den? Skiljer mkt mellan Executive och en som är 6 år gammal?   
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009-05-15, 00:07:14 »

Hej Martin198  och  till ScooterForum,

Ingen jätte expert, men om man ser till tror det var 2006 så är det väl ABS, höj och sänkbar vindruta, startspärr kanske parkeringsbroms?

Har för mig att man gjorde något med växlarna under resans gång, fler? OD? vet inte säkert.

Det finns en jättebra Burgman endast site i USA där man nog säkert har en "skillnad mellan modeller tråd" och "att tänka på tråd", tyvärr verkar den vara nere just nu när jag provade.
www.burgmanusa.com

Annars är man super nöjd och en av sakerna jag föll för är konstruktionen med mittmotor och låg tyngdpunkt.

Vanliga saker annars är väl att service är gjord, och att däcken är Ok så att man kan åka lite innan det är dags med utgifter.

Jag har min försäkrad i Bilsport & MC som ligger bra till kostnadsmässigt men har lite högre självrisker.

Man har ett "vinande ljud" och det finns mycket skrivet om detta så det är inget ovanligt men om du är osäker prova ytterligare en på en firma så du kan höra hur det låter och jämföra.

Det är också lite speciellt med den kraftiga motorbromsen som gör att man får vara försiktig med gas handtaget i låga farter för att det inte ska bli ryckigt.

Jag är inte liten, men jag hade "problem" med att få den av central stödet vilket tog mycket kraft tills jag läste hur man ska göra, man tippar den bakåt så att bakhjulet tar i marken sedan i gungen framåt så pushar man på lite så glider den snällt och utan större kraft av stödet.

Lycka till med shoppingen  scooter

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Martin198
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #17 skrivet: 2009-05-16, 18:18:19 »

Hej Thomas..

Jätte tack för ditt svar. Det var precis det jag ville veta. Skall forska vidare och jag vill nog gärna ha ABS så det får bli nån yngre scooter - dock absolut en Burgman. USA siten är nu uppe. Skall förkovra mig i den.

kör hårt.... //Martin
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009-05-26, 05:58:59 »

@Martin198,
Hoppas det går framåt med ”shoppingen”  scooter

Ett par riktigt bra länkar som jag hittade nu när jag själv håller på och kikar efter en ny Burgman 650 då min blev kvaddad när jag blev påkörd tidigare (bakifrån!, men det gick fint trots allt), försäkringsbolaget har nu ”malt klart”.

Burgman 650 Popular Topics.
http://sites.google.com/site/burgman650poptop/

Burgman 650 Popular Topics har en bra "skillnader mellan årsmodeller" om du inte redan har hittat en,
http://sites.google.com/site/burgman650poptop/differences

LeDude's Burgman Center,
http://sites.google.com/site/testburgmancenter02/

Lite "udda" video, leverans av en Burgman,

-Tomas
« Senast ändrad: 2009-05-26, 06:14:05 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08

« Svara #19 skrivet: 2009-05-30, 01:46:13 »

Länkar var trevliga, kul att se skillnader mellan olika modeller. Jag har haft en -03 och bytte sedan till en 08, men det tog ett bra tag innan jag hittade overdriven.

Daniel
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009-06-09, 13:10:24 »

Den här var lite kul för jag har inte sett bläddrat i någon tillbehörskatalog innan, så jag letade lite för att se hur boxen bak kommer att se ut (har inte kommit ännu), fick inte katalogen på Suzuki siten att fungera men denna gjorde det.
http://am3.olivesoftware.com/olive/am3/suzuki/

Sidan 164-169 är Burgman prylar.

Kan konstatera att min gamla box var diskretare/snyggar i alla fall på bild, men modellen ändras tydligen över åren, på plussidan är fästet som är svart emedan gamla boxfästet var kromat.

Trä imitationen tror jag nog var riktat till Sverige marknaden Smiley

-Tomas
« Senast ändrad: 2009-06-09, 13:15:29 av tomas » Loggat

Groucho Marx.
bossie
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: Burgman 650

« Svara #21 skrivet: 2010-06-23, 11:59:13 »

Nybliven Burgman 650-ägare. Köpte den nere i Tyskland riktigt billigt. OK, 4000 mil, men den går många till. 23.000:- var riktigt överkomligt. Första 100 milen avklarade. Den går riktigt bra. Har servat och bytt däck idag, så nu blir det åka av. Någon som vill ha en elektronisk service-manual så mejla till bossie_no1@hotmail.com.

Bosse
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2010-06-23, 18:31:37 »

23k låter grymt billigt!
Behövde du göra något praktiskt för att kunna besikta den? och vad blev "Sverige" kostnaden? (nyfiken)

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
bossie
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

Kör: Burgman 650

« Svara #23 skrivet: 2010-06-25, 11:48:54 »

Tillfällig registrering i Tyskland, 700:-. Transportstyrelsens ursprungskontroll 700:-. Registreringsbesiktning och vägning 1410:-. Inga modifieringar behövs. Söker efter objekt gör man bäst på www.mobile.de

Bosse
Loggat
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010-06-26, 13:38:33 »

Tillfällig registrering i Tyskland, 700:-. Transportstyrelsens ursprungskontroll 700:-. Registreringsbesiktning och vägning 1410:-. Inga modifieringar behövs. Söker efter objekt gör man bäst på www.mobile.de

Bosse
Ok, tack för infon!
Det blev inte så "mycket" pengar till ändå förutom jobbet.

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Kent.B
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 50

Kör2: Xantia -98
Kör3: Bx -90
Hemort: Harads/Norrbotten

« Svara #25 skrivet: 2011-09-19, 19:26:05 »

Hejsan! Är ny på forumet och sedan i våras nybliven Burgmanägare. Har kört lite drygt 200 mil under sommaren. Mycket trevlig motorcykel!
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011-09-19, 23:57:43 »

Hej Kent. B!

Välkommen, hoppas du kommer att trivas Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011-09-28, 22:15:07 »

Som sagt, Hej o  Kent.B!

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Bruce
Gäst
« Svara #28 skrivet: 2015-12-14, 10:39:19 »

Har också en Burgman 650. Årsmodell 2013. Har den sedan i april 2015. Hade en Burgman 400 årsmodell 2006 tidigare. Den var en av de bästa motorcyklar jag haft. Sedan jag sålde bilen har jag två skotrar i garaget. Suzukin och en mycket trevlig liten Honda Lead 110 cc. Suzukin får stå december-mars. Batteriet urtaget för laddning i bostaden då och då. Den är ett entusiast- och långfärdsfordon. Hondan är ett nyttofordon och får gå hela vintern också. Självklart körs den inte vid sträng kyla och halka, men det brukar vi inte få så mycket av här i Malmö.
« Senast ändrad: 2016-01-06, 18:36:25 av Bruce » Loggat
Bruce
Gäst
« Svara #29 skrivet: 2015-12-14, 10:51:26 »

Hej igen!

Är ny medlem och såg just en kommentar om vinandet från transmissionen.

Såvitt jag förstår är det rakskurna kugghjul mellan växellåda och bakhjul. Raka kugghjul lär ge upphov till ett vinande ljud. Förmodar att konstruktörerna hos Suzuki övervägde andra metoder för att ta kraften från växellådan bort till bakhjulet: kardan, rem, kedja etc. En kardan hade givit friktions- och värmeförluster i den vinkelväxel som behövs vid bakhjulet. Då motorn bara ger 56 hk så hade man tappat ett par, tre hk med den tekniken. Rem; nja, det räcker med remmen i variatorn, tycker jag. Kedja; skall hållas ren, sträckt och smord vilket innebär ständigt underhåll. I Sverige har vi dessutom regn och grusvägar i motsats till det soliga och fina Kalifornien.

Jag tycker de rakskurna kuggarna fungerar fint och störs inte av vinandet, vilket överröstas av hjälmbruset.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.113 sekunder med 22 databasfrågor.