Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-19, 16:46:38
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Lite funderingar!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Lite funderingar!  (läst 22377 gånger)
Pizzenizze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: Piaggio Yourban
Kör2: Renault Scenic
Kör3: Ford Taunus -76

« skrivet: 2014-04-07, 18:38:51 »

Hej!

Ganska ny här på detta eminenta forum, och som Yourban ägare. Har smugit runt ett tag, men får nog starta en egen tråd. Då jag ej kunnat hitta vad jag behöver veta via sökfunktion.

Har sett att många av er justerar gashandtaget. Då jag upptäckt ett litet "glapp" i detta skulle jag gärna vilja justera detsamma. Fast hur gör man, har ju inte tummen mitt i näven direkt, men.... Är rädd att man ska stå där med en massa delar i näven och inte få ihop det, för då kan man ju inte ut och köra.

Nästa fundering gäller handbromsen. På höger bromshandtag finns ju en behållare för bromsolja. När jag hämtade min Yourban i mitten av mars, så regnade det hela hemresan. När jag fick av den från kärran, och använde höger bromshandtag, kom det bubblor ur bromsvätskebehållaren. Tittade på detta morgonen därpå, genom att tillföra såpvatten. Samma effekt igen. Ser två små märken där bubblorna kommer ut. Så nu undrar jag om någon vet ifall det skall vara så, eller är det bara på min Shocked .

Måste passa på att tacka för alla tips och idéer på detta forum. Har haft stor nytta av dessa. Dessutom köpt en "liten" bromspedal till nästan halva priset via länk från detta forum.

Detta var väl allt för nu, på återhörande.

Pizzenizze
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-04-09, 19:03:59 »

Hej Pizzenizze och Välkommen till ScooterForum! 

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2014-04-10, 00:59:25 »

Hej Pizzenizze....

Himla fyndigt namn du har ? Själv kallar jag mig för Gullan ibland . " Gullan å Pizzenizze  = vilket radarpar ??

Din bromsvätske ( inte olja.. ) behållare skall hålla tätt !
Ta bort locket och rengör / okulärbesikta tätningsytorna  . Ev byte eller korrigering utav 1st gummipackning ? Ej komplicerat  , jag lovar .

Gonatt
Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2014-04-10, 07:39:44 »

Hej och välkommen!

Köpte du din Yourban ny? I så fall så är det ett klockrent garantiärende.
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014-04-10, 09:18:56 »

Välkommen Pizzenizze!

Kärt barn har många namn som det heter  Grin

Hoppas att du skall trivas här och få svar på dina frågor samt kanske komma
med egna idér.

Din fråga den här gånger har jag aldrig sett ställas tidigare men som Yoss skriver,
det låter som ett garantiärende.

Lycka till!

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014-04-10, 09:29:24 »

Hej Pizzenizze....

Himla fyndigt namn du har ? Själv kallar jag mig för Gullan ibland . " Gullan å Pizzenizze  = vilket radarpar ??

Ta bort locket och rengör / okulärbesikta tätningsytorna  . Ev byte eller korrigering utav 1st gummipackning ? Ej komplicerat  , jag lovar .

Gonatt
Gullan

Gullan  laughing7

Vad skulle inte det här forumet vara utan dig, "Gullan"   Ha ha! Jag smäller av

Hoppas att jag kan få tid över i sommar och komma till Stockholm och morsa på dig Gullan samt din två hjuliga gGullan Smiley

Du är ta mig fan bäst!

Kjelle
« Senast ändrad: 2014-04-10, 13:19:45 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Pizzenizze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2014-04-10, 19:27:38 »

Tack för välkomnandet, och tack för svar.

Ang. mitt användar namn så kommer det från filmen: Pippi på rymmen. Den som är riktigt nyfiken får väl uppdatera sig  Wink. Namnet används bara som "nätnamn".

Pizzenizze och Gullan; låter lite i stil med Bonnie & Clyde, fast på den legala sidan då  Cheesy . Fast radarpar, nja vi som kör skoter dyker väl under radarn  scooter

Min Yourban köpte jag begagnad, iofs av firma, men 25 mil bort i GBG, så tyvärr inget alternativ med garantiärende.

Har öppnat bromsvätskebehållaren och där satt ingen gummipackning. Hur får man tag på ett sådant tro?  Kanske bäst att köpa packning på tub?

På återhörande

Pizzenizze
Loggat
mieri

« Svara #7 skrivet: 2014-04-10, 21:32:53 »

Hej Pizzenizze....

Himla fyndigt namn du har ? Själv kallar jag mig för Gullan ibland . " Gullan å Pizzenizze  = vilket radarpar ??

Ta bort locket och rengör / okulärbesikta tätningsytorna  . Ev byte eller korrigering utav 1st gummipackning ? Ej komplicerat  , jag lovar .

Gonatt
Gullan

Gullan  laughing7

Hoppas att jag kan få tid över i sommar och komma till Stockholm och morsa på dig Gullan samt din två hjuliga gGullan Smiley

Du är ta mig fan bäst!

Kjelle

Tack tack för komplimangen Kjelle =-)

Du vet sedan tidigare att flera av oss här på forumet vill att du ska komma & hänga med oss 08:or nåt dygn eller flera ? Mitt numera ekande hem .... Har hyfsat gott om plats för trehjulingsåkare . Ja och så mixen förståss ?  Men i nuläget så är det osäkert om vi kommer få se någon mix på hoj med 2 hjul helvetesåret 2014 ?

Gullan

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri

« Svara #8 skrivet: 2014-04-10, 21:40:08 »

Tack för välkomnandet, och tack för svar.

Ang. mitt användar namn så kommer det från filmen: Pippi på rymmen. Den som är riktigt nyfiken får väl uppdatera sig  Wink. Namnet används bara som "nätnamn".

Pizzenizze och Gullan; låter lite i stil med Bonnie & Clyde, fast på den legala sidan då  Cheesy . Fast radarpar, nja vi som kör skoter dyker väl under radarn  scooter

Min Yourban köpte jag begagnad, iofs av firma, men 25 mil bort i GBG, så tyvärr inget alternativ med garantiärende.

Har öppnat bromsvätskebehållaren och där satt ingen gummipackning. Hur får man tag på ett sådant tro?  Kanske bäst att köpa packning på tub?

På återhörande

Pizzenizze

Tjena igen polare Pizzenizze,

Nja , inget tätningsmedel där inte tycker jag nog . Det kanske är så att det bara var tokförmycket bromsvätska i behållaren ? Typ övertryck alltså . Men någon annan som vet mera om just Yourbans bromsvätskebehållarelock har något att tillägga ?

Gullan säger natti natti nu
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014-04-10, 22:26:34 »

Hej Pizzenizze....

Gonatt
Gullan

Gullan  laughing7

Du är ta mig fan bäst!

Kjelle

Du vet sedan tidigare att flera av oss här på forumet vill att du ska komma & hänga med oss 08:or nåt dygn eller flera ? Mitt numera ekande hem .... Har hyfsat gott om plats för trehjulingsåkare . Ja och så mixen förståss ?  Men i nuläget så är det osäkert om vi kommer få se någon mix på hoj med 2 hjul helvetesåret 2014 ?

Gullan

Vänta nu Gullan, har det hänt något med mixen?
Loggat

mieri

« Svara #10 skrivet: 2014-04-11, 06:04:33 »

Hej Pizzenizze....

Himla fyndigt namn du har ? Själv kallar jag mig för Gullan ibland . " Gullan å Pizzenizze  = vilket radarpar ??

Ta bort locket och rengör / okulärbesikta tätningsytorna  . Ev byte eller korrigering utav 1st gummipackning ? Ej komplicerat  , jag lovar .

Gonatt
Gullan

Gullan  laughing7

Vad skulle inte det här forumet vara utan dig, "Gullan"  Ha ha! Jag smäller av

Du är ta mig fan bäst!

Kjelle

Gullan

Vänta nu Gullan, har det hänt något med mixen?

Nej nej , ingen oro här nu .

Jag menar bara det här med oflytet som mixen har med kymcons bromsar som inte behagar att vilja bli luftade på ett normalt sett .... Lugn å fin . mixen kommer SÄKERT att närvara på många bilder och åkningar detta fantastiska år 2014 =-?

Mieri
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014-04-11, 08:44:06 »

Lugnande 
Loggat

Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #12 skrivet: 2014-04-11, 14:05:36 »

Pizzenizze.. välkommen till forumet !!

Som gammal fd multi Yourban ägare - båda röda givetvis då de går fortast  Grin- vet jag att det ska sitta en packning i behållaren på styret !

Sitter det ingen i din försvann den nog vid en slarvig service eller första kollen innan leverans. Bara att inhandla en ny. Finns på närmaste Piaggio service ställe att beställa.
Loggat
Pizzenizze
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #13 skrivet: 2014-04-26, 13:25:44 »

Hej Igen!

Tack för välkomnandet, och ledsen för sen uppdatering. Fast nu på våren skall ju allting fixas fram, hittas och fixas. Dessutom vill man ju ut på vägarna och åka.

Givetvis Calvin har jag en röd. De är ju snabbast  Grin. Det sitter en packning i behållaren på styret. Fast det sitter ingen packning under locket som är ovanpå behållaren. Dessutom sitter hålen liksom under, Bäst visat på denna bild som säger mer än tusen ord?!?   Kanske syns lite dåligt, men det blev inte bättre. Hoppas någon har de samma annars ligger jag väl risigt till. Långt till återförsäljare när man bor runt Karlstad.

På återhörande

Pizzenizze

* phpiC9hSVAM.jpg (46.16 KB, 350x197 - visat 911 gånger.)

* php24y2usAM2.jpg (41.11 KB, 350x197 - visat 905 gånger.)
Loggat
Ender
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 25

Kör: MP3 500 Business
Hemort: Värmland

« Svara #14 skrivet: 2014-04-26, 14:37:04 »

Vad hör jag! Bor du runt Karlstadtrakten Pizzenizze? Va kul!
Då är vi ju tre stycken som åker trehjulingar häromkring med Benke O och mig. 
Med så många nya Piaggioägare så är det nästan så att ett serviceställe borde öppnas här  Smiley.

Då kanske vi kan bli fyra stycken som möts upp i sommar och åker runt lite tillsammans med Kjelle.

Välkommen till forumet förresten!

/Ender
Loggat

/Ender
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.175 sekunder med 21 databasfrågor.