Ja till höjd trängselskatt – pengarna går till t-banan,http://www.dn.se/sthlm/ja-till-hojd-trangselskatt-pengarna-gar-till-t-banan/Ja till höjd trängselskatt – pengarna går till t-bananUppdaterad 2014-03-26 18:49. Publicerad 2014-03-26 17:48 Trängselskatten i Stockholm höjs och området som omfattas utökas – Essingeleden kommer att ingå i zonen. Förändringen införs från och med den 1 januari 2016. Pengarna ska gå till utbyggnad av tunnelbanan i Stockholms län.
Förslaget, som arbetats fram av regeringen, röstades på onsdagen igenom av riksdagen.
För innerstaden gäller att högstabeloppet, som tas ut under högtrafik, blir 35 kronor, en höjning med 15 kronor. För lägstabeloppet blir det en blygsammare höjning, från 10 kronor till 11 kronor.
Högstabeloppet för färd på Essingeleden stannar vid 30 kronor.
Taket för maximal trängselskatt under ett dygn höjs från dagens 60 kronor till 105 kronor.
Lagrådet, med uppdrag att yttra sig över lagförslag innan riksdagen tar beslut, gjorde i december förra året tummen ner för vissa följder av förslaget om att även ta ut trängselskatt för färd på Essingeleden. Huvudsakliga invändningarna handlade om fara för urholkad personlig integritet och olägenhet för resande från avlägsna orter.
Kalle Holmberg
kalle.holmberg@dn.se Jaha,
Ytterligare ett beslut med vår icke demokrati i arbete, dvs strunta i väljarna i de fyra år du sitter och fjäska lova runt i några månader för att sedan totalt ignorera under resten av mandatperioden.
Massiva kampanjer i Göteborg och stort brett folkligt motstånd saktade inte ens ned agendan där och här och nu känns det som man höll förändringen ur media som vanligt vad jag tycker i alla fall.
Nu är detta bara ett steg av hur många som helst för att begränsa vår rörlighet en kilometer i timmen i taget så kallad inkrementalism.
Bakom ligger en sedan länge något som växer som en cancer inte bara i vårt land utan i hela västvärlden och jag tror de flesta nog skulle bli rätt förvånade över hur långt detta redan är integrerat och genomfört.
Om någon nu hade sagt till dig att snart kommer du att endast kunna köra 30km i stora delar i Stockholm för ett par år sedan innan den systematiskt i steg sänkta hastigheten med nya hastigheter och bortplockande av de gamla hade någon trott på det? men nu är vi där.
Och var är diskussionerna om vad som är energieffektiv hastighet nu för tiden för inte kan det väl ändå vara 30km i timmen på ett modernt fordon?
Hyckleriet är gigantiskt där partiklar och luft i en knappt befolkad storstad sätt i ett världsperspektiv används som slagträ och där lite mänskliga offer som är resultatet av snart tvingande åtgärder i vårt klimat med dubbdäck i skottgluggen är ok, medan de gigantisk höga partikelmängderna i tunnelbanan inte ges utrymme och förbises är bara häpnadsväckande utan ned med mer medborgare i de usla miljöerna sett ur ett hälsoperspektiv bara.
Destinationen för den nu i allt snabbare takt pågående resan är tillbaka till feodalsamhället på medeltiden där vi ska leva och dö i radie av några få mil från där vi föds, förbruka minimala resurser, inte äga något och inte resa dvs. om du nu inte råkar tillhöra den utvalda klicken förstås. Numera finns det massor att se och läsa i ämnet för den som vill, och om jag orkar ska jag börja en tråd om detta. Nu vet jag inte ens om någon egentligen ens vill veta överhuvudtaget och funderar faktiskt på att nu efter strax sex år sätta punkt för forumet och istället peka er till något nytt friskt ställe i ämnet. För främsta fokus och andemeningen här är förstås scooter's och det här med samhälle, hälsa och ekonomi var mest lite för att skriva av mig lite frustration
Nåväl, googlade denna förändring av trängselskatten och inte har det direkt skrivits i någon större utsträckning om det som jag ser det, men kanske är det bara jag som missat debatten.
-Tomas