Hej TMax500!
Kan du skriva ner vad det är du tror A-körkortet givit dig som vi utan A-körkort saknar.
Jag har söner och en dotter mellan 26 och 32 år. Jag träffar deras bekanta som är i samma ålder som har tagit MC kort.
Jag personligen tyckte det är dåligt med kunskaperna i motstyrning, gruskörning samt hantering av MC vid eventuell
kaning av asfalten mot löst grus mm. Jag fick uppfattningen att trafikskolan till största delen är focuserad på
eventuella faror vid vägkorsningar, parkerade bilar i städer (på gatan) samt mjuk körning.
Tråkigt nog så har två av dom (killar) gått omkull i kurvor.

Jag har samtidigt bekanta i min ålder (omkring 60 år) som saknar A-körkort.
Jag tycker personligen att dom äldre bekanta kan mera om MC körning än dom yngre trots avsaknad av MC-kort.

Många är med i klubbar och har genom klubbarna lärt sig att hantera en MC på ett mycket säkert sätt.
Imponerande är när dom är 30 MC åkare som kör samtidigt inne på en tennisbana utan att så mycket som att ens nudda varandra.
Eller lära sig att hantera en MC på svårt grusunderlag i tämligen hög hastighet. Självklart står formationsåkning på schemat.
Personligen tycker jag att en generalisering av MC åkare utan A-körkort kan vara orättvist.
Avslutningsvis måste jag erkänna att införandet av ett A-körkort är och var befogat.
Förmodligen har många liv räddats den vägen.
Då kan ju vän av ordning undra varför undertecknad inte tar ett A-körkort.
Svaret är att viljan finns men inte tiden. Skiftarbete, 4 mil enkel resa till trafikskolan utan någon bussförbindelse.
Ok! Man kan ta bilen eller kanske till och med fuocon men för mig skulle en lektion ta nästan en dag.
För det mesta tar jag en sväng på länsvägarna här i Bergslagen samt en del avstickare in i Värmland.
Det som är otäckt med körningarna i Värmland är att skulle man råka ut för något, så är man tämligen ensam.
Det är sällan jag ser en bil och ännu mindre bebyggelse.
/ Kjelle