Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 15:24:38
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  MP3/Quadro/Metropolis i Göteborg
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: MP3/Quadro/Metropolis i Göteborg  (läst 10564 gånger)
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: 2014-02-12, 11:17:52 »

Hej alla.

Nu var så frugan övertygad :-) och inköps pengen förvärvad :-)
Har några frågor nu som jag undrar över och hoppas ni proffs kan hjälpa mig med 

Ska flytta till Partille om en månad och börja pendla med tre hjulingen till jobbet på Stampen i Göteborg.
Tänkte höra om någon här har erfarenhet av och kan berätta lite hur det är att pendla i Göteborg på morgonen.

Samt till alla andra från hela landet om ni inte har privat garage hur gör ni med Hojen under vintermånaderna?
Jag kan nämligen enbart ha den på en carport parkering utomhus hela året.

Sen står jag och väger nu när jag läst här på forumet att en MP3 kommer med ABS, har någon en sån?
Högst på listan står MP3 500 som jag även testkört på Johans MC, finns det några med Quadron som kan berätta lite om hur dom känns eller har någon fått tag i en Peugeot Metropolis än?

Tacksam för alla svar.

Är Stolt ägare till min 3 hjuling i maj då jag bestämt det är köp dags, tills dess suger jag åt mig all info jag kan från er andra :-)

MVH Mrmatias
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-02-12, 11:29:15 »

occasion18
Stort Grattis!
Frugor kan ibland "sätta sig på tvären" då det gäller livsavgörande investeringar  Smiley

Glöm inte att kika på infon. i den här tråden som är "matnyttig" för alla, säkerheten främst eller i varje fall väldigt långt fram  Smiley
http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=291.0

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2014-02-12, 11:44:30 »

Tackar Tomas.

Visst kan dom :-)
Tror det tog 6 månader, då jag la in min första tråd här på forumet med :-)
Men den som väntar på något gott :-)

Ska kolla och läsa dom direkt, tack för all hjälp.

MVH Matias
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #3 skrivet: 2014-02-12, 14:01:51 »

E 20 österifrån (Partille) = långa köer på morgonen. Men du kan ju köra mellan filerna, om du är försiktig. "Livsfarligt" säger vissa. "Självklart, hur skall man annars komma fram?" säger andra. Du får själv bestämma vilken grupp du tillhör.

Tänker du köra på vintern? Vinterdäck/dubbdäck! Köp en batteriladdare, typ Ctek. (Orkar batteriet överhuvudtaget efter en natt med -10C??) Montera handtagsvärmare och ev. även handtagsskydd, typ "musöron". Och köp de tjockaste och varmaste mc-handskar du kan hitta. Gärna trefingerhandskar.

Och/eller köp en sådan här http://www.tucanourbano.com/Catalogo/item/termoscud%C2%AE-en-US?categoryFullPath=termoscud_e_coprimanopole%2Ftermoscud
Ful som stryk, men varm och go! Smiley

Eller tänker du mer på själva förvaringen i din carport? Köp ett kapell, ta in batteriet, köp en batteriladdare.

Skall du ha en scooter i maj så boka upp den i tid. Så att du inte råkar ut för förseningar eller att just den du vill ha är tillfälligt slut.  Skulle tro att du kan göra en bättre deal om du kommer nu i vinter och säger att du "vill ha en scooter i maj, med följande specifikationer..." och att du betalar en handpenning redan nu. Då ligger du tidigt i kön av alla som vill ha en ny trehjuling i maj. Handlaren är trygg - du kommer att köpa - och kan beställa hem ditt ex i lugn och ro. Tala med Johans Mc om det. Så gjorde jag häromåret när jag köpte min ena trajja. Fick ett bra pris, och handlaren visste hela våren att "det kommer säkra pengar i maj". Alla glada! Smiley

// TMax   *som inte skrivit i forumet på länge - har inte haft så mycket att säga Smiley - men som läser det titt som tätt*

« Senast ändrad: 2014-02-12, 14:12:02 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2014-02-12, 14:53:41 »

Hej TMax.

Tackar för svaret.

Kommer bo i Öjersjö så kanske kan köra ut där mellan Landvetter och Mölnlycke och ta den vägen istället, slår jag det på Eniro kommer den vägen som snabbast till jobbet, men kortaste vägen är E20 så det har kanske och göra med trafiken på E20 då.

Jag har inte MC kort, kört massa cross och moped åren såklart men inget utöver det så kommer nog köra så försiktigt jag kan.

Tänker inte köra på vintern utan det var precis förvaringen jag tänkte på, köp kapell, ta ut batteri på vintern och köp batterieladdare lagt till check listan :-)

Ska kolla lite mer vad som kommer ut på marknaden om det kanske skulle dyka upp en begagnad MP3 om inte jag kan få beställa en ny med ABS, får åka ut till Johans MC och tjöta med dom när dom kommer in.
Läst nånstans att dom skulle komma ut till våren kanske blir perfekt :-)

Tack för svaren TMax :-)

MVH Matias
Loggat
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #5 skrivet: 2014-02-12, 15:18:03 »

Hej Matias å grattis till den kommande hojjen!

Jag pendlar visserligen in till Göteborg norrifrån på E6:an, och har pendlat i 23 år (jösses va fort åren går) med bil.
När jag förra året skaffade MP3an så hade jag ju självklart med mig mycket nyttig erfarenhet och kunnande men det är ändå ingen "walk in the park" att pendla i rusningstrafiken.
Jag rekommenderar dig att inte pendla in med hojjen den första tiden när du har fått hem den. Kör den på mindre trafikerade vägar och lär dig den och dess funktioner och beteende utan och innan. Att gasa, bromsa och låsa framgafflarna, med mera, ska sitta i ryggmärgen innan du ger dig ut i morgonrusningen.
Nästa steg är att du lär dig vägen som du skall pendla. Kör den flera gånger men på tider då trafiken är lugnare. Du behöver lära dig alltifrån var det är bäst sikt vid filbyten ner till minsta gupp i asfalten som kan behöva tas hänsyn till.
När det sedan väl är dags att pendla så åk tidigare till jobbet så att du inte hamnar i värsta köerna/stockningarna. För egen del behöver jag komma iväg senast 07:00 på morgonen, och då är jag på jobbet i Gårda runt 07:45, och slipper den värsta trafiken som för min resväg oftast är runt 08:00-08:30.
Bry dig i början inte om att köra om och byta fil. Lägg dig i högerfilen och se till att du har rejält avstånd till fordonet framför dig. Stressa inte men var uppmärksam som en hök! Du måste ha konstant koll på trafiken omkring dig för flera av dem har säkert inte koll på dig.

Hoppas att jag inte skrämmer dig, det är inte avsikten. Förbered dig väl så kan du njuta av många fina turer.

Lycka till!

Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #6 skrivet: 2014-02-12, 15:23:32 »

Vinterförvaringen kan ju vara kort, om man har tur med vädret (= bara lite snö och kyla). Min lill-scooter har just åkt ut utomhus i kylan igen efter att ha stått garagerad under mesta delen av januari. Så vårsäsongen har nästan börjat, i vart fall vad gäller jobbåka. Lite småkallt, visst, men så länge det inte är frosthalt så går det bra. Om scootersäsongen kan vara i bortåt 9-10 månader så får det anses som väl godkänt!

Sen så har jag ju mitt "hästtäcke" (se tidigare länk) som används från oktober-november till mars någon gång. Det förlänger säsongen med åtskilliga veckor vår och höst. Eller "åkpåse" som någon kallade den häromdagen... Wink

EDIT: läser vad Draken skrev. Rätt, räkna med att INGEN ser dig. Så slipper påkörd av någon som säger att "jag såg inget" eller "jag trodde det var en moped". Gäller förstås särskilt i korsningar och vid filkörning där folk helt plötsligt kan byta fil utan att se sig för. Du, på scooter, är ju alltid förlorare i ett sådant läge... En bra tuta kan vara guld värd.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
mrmatias
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2014-02-12, 16:01:22 »

Hej Draken.

Tackar för alla tips, kommer definitivt inte ge mig ut direkt i rusningstrafik.
Ska precis som du sa köra små vägar och lära mig hojen först och öva lite manövrar och panikbromsningar etc.

Min Far kör hoj och har sagt detsamma: intala dig själv att ingen alls ser en så är man förbered på det värsta och tar minst risker och är observant.

Oki TMax ska kolla in Åkpåsen :-)

Tackar för alla svar, Guld värt :-)

MVH Matias
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-02-14, 19:11:12 »

Tjena gubbs!
En del aktivitet här på forumet trots vintern.
Det är riktigt roligt att se  Grin

Jo, jag vill bara skriva att det här med frugan resp. Sambons knepiga inställning till
våra ibland lite kostnadskrävande utsvävningar delar jag med er till 100%  Sad

Vi får skriva ner lite knep och kanske kan få ihop en handbok hur man snackar sin "tant" till rätta 

Om den respektive har en hobby som kostar en något så där märkbar slant (min fru har hästar), så kan
man lite försiktigt på peka det samtidigt som man dyrt och heligt svär på att det blir absolut den sista stora utgiften. 
Det är naturligtvis en lögn men kan kanske fungera  laughing7 Men ta det väldigt lugnt  och planera i veckor i förväg 

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.121 sekunder med 21 databasfrågor.