Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 18:50:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Säkerhetsfråga från en spekulant
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Säkerhetsfråga från en spekulant  (läst 8099 gånger)
TheHun
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: 2014-01-06, 10:35:32 »

En  fråga jag har är om säkerheten, har sett nu två video där föraren, till synes helt utan orsak, på rak sträcka, tappade kontrollen öven scootern:

- https://www.youtube.com/watch?v=rH-gemnfLlA
- https://www.youtube.com/watch?v=wHSF50_ZrXc

Så en fråga till....vad händer om en av framhjulen får punktering och tappar luft direkt?
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-01-07, 00:50:42 »

Tyvärr så händer det olyckor, som gående eller i fordon av något slag eller på andra sätt.

När det gäller punktering så vet jag ingen som med de däck som finns idag har fått ett smällt däck (undantaget fart i "potthål") utan det har alltid pyst i någon form och jag skulle tro (ej vetenskapligt belagt) att det händer extremt sällan.

Om något slår upp eller ligger/kommer i vägen djur eller annat så är man givetvis mer oskyddad/utsatt på två/tre hjul än i en bil.
Enda försäkringen mot detta är väl underhållna åkdon med friska däck och att vara pigg och alert och försöka vara förutseende i trafiken och gärna läsa om vad man bör tänka på samt kanske delta i körövningar via SMC om man fick sitt A körkort med ålderns hjälp och inte körskolans.

Men att ta sig fram är tyvärr en "risk sysselsättning" oavsett den lösning man använder sig av för att förflytta sig, fötter eller på hjul i någon form.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014-01-07, 06:17:38 »

Tomas har helt rätt.
Rätt ringtryck och en punktering är sällsynt.

Jag har åkt på riktigt risiga vägar här i Bergslagen med min fuoco utan problem.
Jag har kört rakt ner i "potthål" i säker 100 km/t men fjädringen tar upp nästan hela trycket som blir.

Uppladdade videon är uppladdade av en orsak. Med kamera till och med.
Hmm.. Jag vet inte riktigt vad dom sysslar med.

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #3 skrivet: 2014-01-07, 12:23:40 »

Tre hjul är naturligtvis ingen försäkring att olyckor kommer inte att hända. Under de senaste två åren har jag haft tillfälle att stöta på följande: lös grus (även under högsommaren när VV bestämmer sig för att reparera skador på vägarna), oljefläckar, löv, diverse skit som jordbruksmaskiner drar upp på vägarna, skador i beläggningen (2/3-hjulingar är i synnerhet kännsliga för längsgående skador, det som föraren på den första videon råkade ut för). Alla situationer har inneburit att någon av hjulen tillfälligt tappat greppet men det har tack och lov rett ut sig för min del.

Att lowside-a (motorcykeln "viker" sig under dig då antingen fram eller bakhjulen tappar greppet) är något som brukare av fordon som lutar vid kurvtagning får leva med. Efter att ha råkat ut för det ett antal gånger får man lite rutin att klara av liknande situationer men någon silver bullet finns inte för detta problem. Det är därför viktigt att investera i ordentlig skyddsutrustning från första dagen.
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #4 skrivet: 2014-01-07, 15:00:22 »

En  fråga jag har är om säkerheten, har sett nu två video där föraren, till synes helt utan orsak, på rak sträcka, tappade kontrollen öven scootern:

- https://www.youtube.com/watch?v=rH-gemnfLlA
- https://www.youtube.com/watch?v=wHSF50_ZrXc

Så en fråga till....vad händer om en av framhjulen får punktering och tappar luft direkt?

Nu har jag tittat på båda video upptagningarna och kan säga att det INTE är helt utan orsak på en rak väg. I det översta fallet hamnar en av hjulen i en längsgående spricka i gatan - vilken vi inte vet hur djup den är.  Trolig orsak är att när det högra framhjulet går ner försöker föraren istället för att lugnt låta styret sköta allt tvinga tillbaks hjulet över kanten. I detta läge har du därför vänsterhjulet lägre än det högra och när Du sedan "tvingar" tillbaks styret kommer Du automatisk att få en högerlutning på framhjulen varvid när Du får fäste kör åt höger rakt ut i "skogen. I detta fall busken. Killen försöker ju inte ens bromsa. Tittar Du på hans körning innan främst på de sista metrarna efter att han svängt höger från huvudvägen ser Du att han "genar" över vägen och skulle han ha fått ett möte i någon av dessa 2 kurvor hade han krockat. Tyder på att han inte riktigt lärt sig Piaggion och hur man lutar med hojen utan är lite "grön" Så denna olycka är mer otur och en oerfaren förare bakom styret enligt mig än en mystisk 3-hjulings olycka.

Video 2. Precis som det antyds i kommentaren nedanför videon så kör man upp på en träbro som med största sannolikhet är blöt. Du ser innan det "smäller" att föraren accelererar för att hinna ifatt sin MC polaren och sedan börjar bromsa när han kommer närmare. Med största sannolikhet, även här, har killen nog en liten vinkling på framgaffeln kanske pga ojämnheter och när han sedan bromsar börjar hjulen glida i tangentens riktning istället för att åka rakt fram vilket inte hade skett om de stod rakt varvid framgaffeln viker sig. Kompisen som sitter på BMW har en bättre hoj med traction controll som troligen såg till att hjulen bara hade den drivning som behövdes på den hala underlag.

Sådana här saker är beroendes mer på otur än att MP3'orna har något konstigt för sig. Själv såg jag tjejen köra omkull med sin MP3 Yourban i somras då hon "låste" framgaffeln lite snett vid ett rödljus och sedan accelererade iväg för hastigt varvid hojen började luta mer och mer tills hon föll. Fick nöjet att kalla henne för klant ca 10 dagar tills jag själv stod på örona med min Honda då jag körde omkull i en rondell. Summan summarum, hennes reparation ca 1500 kr för lite plastkåpa samt backspegel, min Honda blev helt avskriven och jag fick en ny.... vem är klantisen nu i familjen tror du ?   Wink

Sedan, höll på att glömma, skulle Du ha en sådan otur att ett däck exploderar helt kommer Du få kraftiga vibrationer i styret och troligen en viss lutning på hojen, men är det inte mitt i en kurva bör Du kunna klara upp saken utan problem. Ja tills Du inser att Du är mitt i ingenmansland, långt från närmsta mack eller gummiverkstad och Du självklart har glömt mobilen hemma  Cheesy

Enda som Du kanske ska ha i åtanke när Du köper Din MP3'a - å det ska Du göra - är att de flesta som kör omkring på sådana här gör det utan att inneha MC kort. Vilket är ju en av huvudargumenten för denna typ av hoj. Därför, om Du tillhör denna kategori, föreslås träning, träning och åter träning. Ta Yoss som exempel. Tror att han tillbringade ett par dagar på en stor parkering med att lära sig manövrera, bromsa osv osv innan han åkte ut i trafiken. Smart, ta gärna också en SMC sponsrad avfrostningskurs i början av säsongen, där lär man sig mycket. Ju mer Du vet hur Din maskin uppför sig i olika situationer desto säkrare kommer Du att bli

Men som sagt i andra kommentarer här, olyckan kan endå vara framme så klä Dig rätt !!! Fick (o)nöjet att på 80 talet se hur man ser ut när man kör omkull på en Suzuki 1100cc på Essingeleden iklädd t-shirt, jeans, träskor samt en liten potthjälm på huvudet. Tro mig jag åt inte köttfärs på flera månader efter detta

Loggat
TheHun
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 5

« Svara #5 skrivet: 2014-01-08, 20:32:16 »

TAck även här för all hjälp!

Alldeles riktigt, 50årskrisen stundar, och i avsaknad av MC-kort tittar jag på detta alternativ.

Hade jag haft A-kort hade jag kanske inte övervägt MP3. Har inte helt släppt tankan på A-kort så vi får se.

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.175 sekunder med 21 databasfrågor.