Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 02:44:55
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Handskydd?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 4 Skriv ut
Författare Ämne: Handskydd?  (läst 40918 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« skrivet: 2013-12-14, 11:26:27 »

I och med att jag fortfarande kör så har jag börjat fundera på att slå till på ett par handskydd. Har kikat runt lite, allt från Biltemas som kostar en dryg hundralapp men lär behöva en massa arbete att få på plats till 3p:s MP3-anpassade (SE HÄR) för ca 450kr som ska vara plut & play.

Någon som monterat handskydd på MP3:an? Kom gärna med kommentarer och råd. Krav är att de inte hämmar styrningen (slår i andra delar av scootern vid styrning) och ger bra vindskydd.

Uppvärmda handtag, handskar etc. är inte av intresse.
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-12-15, 17:53:59 »

Du Yoss, är det inte en kombination av skydd, handskar plus cirkulationen i fingrarna.
Alltså personlig?

Hur som helst, dom du har på bild verkar superhäftiga!
Polycarbonat är ju enormt starkt, Nästan omöjligt att slå sönder Smiley

450 spänn, kom loss nu! Testa och skriv hur det gick 

Kjelle  director
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Bengt83
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 8

Kör: Piaggio MP3 250 2007



« Svara #2 skrivet: 2013-12-15, 19:16:34 »

Om dom hjälper så kan de ju vara bra, min pappa skulle behövt såna han kör fortfarande med. Men har bara en fråga hur funkar det med att beställa från utlandet ? har aldrig beställt från en utländsk butik för men har börjat inse som ny MP3 ägare att jag får nog ta reda på hur det funkar  Cheesy. Det jag mest undrar över är tull å hur man vet vad priset blir i slutändan ?..

Tycker med att du skall pröva dom där nu vet jag inte vilka på biltema du tänkte på men dom min pappa köpte var då rakt inget att hurra för kosta med runt 100:- lappen.

Om du skaffar så vill vi ha en recension Cheesy.


MvH Bengt
Loggat

3Wheller
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-12-15, 22:49:29 »

Hej Bengt!

Inga problem att köpa från utlandet via nätet.
Jag har köpt både från Tyskland och England.
Mest har jag gjort köpen från EasyPArts i Nederländerna.
Dom har det mesta samt ALLA originaldelar!!

Kolla

http://www.easyparts.nl

Kjell
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #4 skrivet: 2013-12-16, 08:25:47 »

Tackar!

Jodå, jag har märkt att cirkulationen spelar roll, ju hårdare man greppar styret dessto fortare blir man kall om fingrarna. Men vid 2-3 grader över noll hjälper det inte längre - man blir kall ändå. Men om jag flyttar vänsterhanden så att jag greppar vid backspegelfästet (där det skyddas av vindrutan) så blir jag genast varm om fingrarna. Så slutsatsen är att jag behöver skydd från vinddraget för att inte frysa...

Att beställa från EU-länderna har aldrig varit problem, tullfritt och snabba leveranser. Men jag har beställt även från USA och Kina utan att tullverket krävt sitt..

Ska skriva en utvärdering när/om jag slår till!
Loggat



Motorburen Ungdom
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota



« Svara #5 skrivet: 2013-12-16, 18:56:40 »

Hej!

Själv har jag ju en riktigt förvuxen vindruta (Piaggios vintervindruta) och den har skydd för händerna i och med att den är så bred.
Men hur som haver, så blir jag lätt kall om fingrar och knän ändå, när det är runt 2-3 grader. Jag har hittat små handvärmare, påsar som man skakar på och så börjar en behaglig värme sprida sig. Biltema mfl har dom.Man ska inte lägga den direkt på handen i handsken men det funkar perfekt om man har en handske med uttagbart foder. Då lägger man värmaren mellan fodret och ytterhandsken. När det gäller knäna så har jag stoppat handvärmare i mc byxans hållare för knäskydd. Det var litet fibbligt att få dom på rätt plats men när det väl lyckades så var det så gött om knäna.

Lycka till!
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #6 skrivet: 2013-12-20, 12:31:57 »

Har du beställt skydden än? Vill också ha ett par, kan tänka mig gemensam frakt om du bor i GBG eller närheten! Smiley Mig stoppar ingen Sven, Ingvar eller vad nu stormarna kallas men det hade varit skönt med lite mindre vindbrus kring fingrarna! Mina Gore-Tex handskar gör ett grymt jobb men vid minusgrader är det fortfarande kallt efter 2 mils körning...
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #7 skrivet: 2013-12-20, 16:08:35 »

Nex, jag kommer att vänta till tidig vår innan jag beställer, tror inte det blir så mycket mer åkande innan dess samtidigt som jag har ett par andra inköp som jag måste prioritera. Men jag har bestämt mig att det blir 3p:s handskydd som jag kommer att beställa över nätet.

Ifall du slår till, skriv gärna ett par ord om vad du tycker om handskydden. Så som du kör (oberoende av Sveningvars och andra dansbandsstormar) så kommer handskydden säkert funka för mig (som fritidshojjar) om du upplever de som bra.

Bor tyvärr ett par mil utanför GBG-området, strax norr om 08:an närmare sagt...
Loggat



Motorburen Ungdom
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #8 skrivet: 2013-12-21, 12:45:52 »

Åker bort nu ett tag men sen blir det köp! Återkommer när jag fått hem dem! Smiley
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 8
Antal inlägg: 128


« Svara #9 skrivet: 2013-12-21, 12:47:37 »

Hmm, sidan går inte att få i ett annat språk eller? Jag förstår inte så mycket vad det står på sidan :/
Loggat
callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #10 skrivet: 2014-01-02, 17:18:42 »

Har köpt, fått hem, monterat och provkört, dock inte i regn eller snö, vilket är det egentliga provet. Det verkar helt ok, men jag har lite trångt hemma vilket gör att jag även har behov av att skjuta cykeln baklänges framför mig?! (fattar ni?) imellanåt. Det kommer säkert bli bra, passade även på att investera i en ny bromspedal som så här långt verkar riktigt bra.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014-01-02, 17:30:49 »

Har köpt, fått hem, monterat och provkört, dock inte i regn eller snö, vilket är det egentliga provet. Det verkar helt ok, men jag har lite trångt hemma vilket gör att jag även har behov av att skjuta cykeln baklänges framför mig?! (fattar ni?) imellanåt. Det kommer säkert bli bra, passade även på att investera i en ny bromspedal som så här långt verkar riktigt bra.

Bra inlägg! Gott nytt år föresten!  occasion18

Kan du vid fint väder ta några bilder och ladda upp?

Skjuta in baklänges, ja då har du trångt. (plåta det också, spännande tema hur vi förvarar våran "moppe")

Lycka till Smiley

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2014-01-03, 08:43:07 »

Tack calle! Betällde du från 3P-sidan (den tyska firman som jag länkade till högst upp i tråden)?
Loggat



Motorburen Ungdom
callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #13 skrivet: 2014-01-03, 18:53:46 »

Köpte av ppp i Tyskland, se länk tidigare, lite läskigt då min tyska inte är vad den aldrig har varit och den orderbekräftelse jag skrev ut i samband med beställningen talade om orderbekräftelse via epost, men som sagt jag och tyska. Fick dock bekräftelse från paypal vilket gjorde mig lite lugnare. 22 december la jag order och grejerna kom 2 januari, vilket får anses ok med tanke på helger och att jag är van vid leveranstider på ca 8 månader när det gäller Piaggiodelar och återförsäljare, men det är ju ett känsligt ämne här! Nåväl har idag kört ca 5 mil med handskydden i ett ganska vasst duggregn i Stockholm med kraftig vind, utan att handskakarna blev blöta, vilket tyder på handskydden fungerar bra. Den lilla bromspedalen är riktigt bra, den gör att jag kan få in foten under själva tramppinnen vilket innebär att höger foten kan flyttas nästan lika mycket som kompisen till vänster. Har varit inne på att införskaffa fotpinnar (footpegs), men då jag har ett benskydd (täcke) vill jag i nuläget inte flytta min fötter utanför den mysiga värmen under täcket, men vi får se fram emot våren hur det blir men den saken.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #14 skrivet: 2014-01-06, 09:01:43 »

Tack calle för detaljerad beskrivning, kul att höra att hojen är nu igång igen! Jag är nu säker att även jag kommer att slå till på dessa när säsongen börjar närma sig.
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 3 4 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.132 sekunder med 22 databasfrågor.