Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2025-01-17, 22:54:57
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Ny Yamaha D'elight
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Ny Yamaha D'elight  (läst 33711 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #15 skrivet: 2014-05-15, 13:46:46 »

Tack för reflektionen angående Hondas Lead.
Den kan ju vara ett alternativ för mig.
Billig och bra för att ta sig till jobbet, och för att ha lite skön scooterkänsla  Wink

Ja, jag kan klart rekommendera Honda Lead.

Den har följande nackdelar: lite svag motor (går 75 med mig som väger 100+ kg), svaga bromsar och små skottkärrehjul. Bakhjulet fick jag byta vid 350 mil, så det är en kostnad som man får räkna med.

Men fördelarna är: Honda-kvalitet, rolig att köra med mycket scooterkänsla, kickstart ifall batteriet skulle va dåligt.

Dessutom är dom ju billiga. Går få tag i fina exemplar under 10 000 kr. Dessutom är försäkringen billig. Bränsleförbrukningen ligger mellan som minst 0,32 och som mest ca 0,44. Det är nog när man kör fullgaskörningar i 70-75 som den drar mycket soppa. Puttrar man fram i ca 40 - 50 så drar den mindre.

Trots sina brister så gillar jag min Lead. Tror inte jag skulle ha nå skojigare om jag köpte en dyrare scooter. I stan funkar den perfekt, men skulle man bo på landet och vara tvungen att köra längre sträckor så räcker inte toppfart och komfort till.



Hej.
Vet du om det är insprutning på Lead:en eller förgasare, eller om det skiljer från olika årsmodeller?
Jag är ingen stor älskare av förgasare längre, det känns som att det finns bättre teknik idag.
M.V.H
  /Tobias

Den har förgasare, men automatisk choke. Så man behöver inte tänka på någon chokning.
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #16 skrivet: 2014-05-15, 15:04:09 »

Ok , gratis boende hos mig i Åkersberga finns om så skulle behövas . Kaffe å macka till ev frukost , juice & ägg tar jag inget x:a för .
Tar du med bärs ?

:-)


Gullan... nej jag menar mieri .
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #17 skrivet: 2014-05-15, 17:51:05 »

Ok , gratis boende hos mig i Åkersberga finns om så skulle behövas . Kaffe å macka till ev frukost , juice & ägg tar jag inget x:a för .
Tar du med bärs ?

:-)


Gullan... nej jag menar mieri .

Ahhh, underbart erbjudande.
Japp, jag kan ta bärs, riskfritt att jag behöver släpa hem dom i topboxen i alla fall  Smiley
Ser att det finns en hel del Cygnusar till bra pris ute, hmmmmm.....

  /Tobias
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #18 skrivet: 2014-05-15, 23:17:12 »

Ähh ,

Jag skojar bara , jag bjuder på bärsen .


Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Bruce
Gäst
« Svara #19 skrivet: 2016-01-02, 17:44:26 »

Hej!

Ja se skotrar med cylindervolymer under 125 cc kan vara mycket trevliga fordon. De är helt ärliga för de ger sig inte ut för att vara annat än pendlarfordon - en uppgift de sköter alldeles förträffligt. Har själv en Honda Lead 110 cc, som får gå året runt som nyttofordon. Har dessutom en Burgman 650 som entusiast- och långresefordon. Att köra med Hondan på vägar med maxfart från 90 km/h och uppåt upplever jag som riskabelt då jag är för långsam för att kunna följa trafikrytmen, men det brukar finnas 70-vägar som tar mig till samma resmål. Hondan köptes privat för ca 10 000:- och hade då gått 400 mil. Bakdäcket var blankslitet så det fick jag byta direkt. Sen bad jag verkstan också byta oljan, batteriet och kylvätskan då det var en 2008 års modell som hunnit bli 6 år vid tillfället för mitt förvärv. Nu har den gått 850 mil och fick en större service gjord strax före 800 mil samt ett nytt framdäck pålagt. Tog en trevlig 6-milasväng med den häromdagen.

Hälsningar
Bruce
Loggat
Bruce
Gäst
« Svara #20 skrivet: 2017-01-02, 18:34:53 »

Våren 2017 släpper Yamaha en ny D'elight med en lågtrimmad luftkyld motor på 125 cc. Den något större cylindervolymen är antagligen Yamahas vapen för att locka köpare i klassen för pendlarskotrar med motorer på runt 110 cc. Å andra sidan kostar den några tusenlappar mer än 110-kubikarna. 12" fälg fram och 10" fälg bak. Otroligt lik min Honda Lead faktiskt. Tycker D'elighten verkar mycket trevlig, men än så länge finns inga provkörningar och tester på Youtube - modellen har ju inte kommit ut än. Hade inte min vid det här laget 8 år gamla Honda Lead 110 cc funkat perfekt hade jag nog varit svårt frestad av den nya D'elighten som pendlarfordon.
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #21 skrivet: 2017-01-03, 18:53:26 »

Våren 2017 släpper Yamaha en ny D'elight med en lågtrimmad luftkyld motor på 125 cc. Den något större cylindervolymen är antagligen Yamahas vapen för att locka köpare i klassen för pendlarskotrar med motorer på runt 110 cc. Å andra sidan kostar den några tusenlappar mer än 110-kubikarna. 12" fälg fram och 10" fälg bak. Otroligt lik min Honda Lead faktiskt. Tycker D'elighten verkar mycket trevlig, men än så länge finns inga provkörningar och tester på Youtube - modellen har ju inte kommit ut än. Hade inte min vid det här laget 8 år gamla Honda Lead 110 cc funkat perfekt hade jag nog varit svårt frestad av den nya D'elighten som pendlarfordon.

Låter intressant! Men är i samma sits jag också. Min 100-kubiks Lead bara tuffar och går, så ser inte nå anledning att byta ut den.
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #22 skrivet: 2017-01-04, 19:39:00 »

Hej på er.

Yamaha verkar ju ha många intressanta scootrar i mindre format nu.
Kör ju själv min förädlade Cygnus 125, men tyvärr inte så många mil förra året.
Men jag ser att det även finns en Nmax 125 som ser riktigt trevlig ut.
Det kanske blir en ersättare till Cygnusen i sommar  Undecided

Ha de gött !  scooter


* 2015-Yamaha-G125YM.jpg (46.11 KB, 950x534 - visat 871 gånger.)
Loggat
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.094 sekunder med 21 databasfrågor.