Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 22:30:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Va e det som läcker?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Va e det som läcker?  (läst 6661 gånger)
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« skrivet: 2013-11-25, 14:39:58 »

Åkte min första riktigt kalla tur idag med någon minusgrad, ställde hojen ute och skulle sedan köra vidare några timmar senare. Såg då att det läckt ut lite vad jag upplever som olja vid den här kopplingen. Va e detta för koppling och är det någon fara att det läckte lite? Verkar inte läcka nu utan kanske snarare det berodde på att motorn va varm och ställdes ute för att snabbt kylas ner i minusgrader... Någon som kan mer om detta?

* IMG_1351.jpg (150.18 KB, 960x1280 - visat 1096 gånger.)

* IMG_1354.jpg (168.57 KB, 960x1280 - visat 1014 gånger.)
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-11-25, 14:47:46 »

Åkte min första riktigt kalla tur idag med någon minusgrad, ställde hojen ute och skulle sedan köra vidare några timmar senare. Såg då att det läckt ut lite vad jag upplever som olja vid den här kopplingen. Va e detta för koppling och är det någon fara att det läckte lite? Verkar inte läcka nu utan kanske snarare det berodde på att motorn va varm och ställdes ute för att snabbt kylas ner i minusgrader... Någon som kan mer om detta?

Jag kan inte heller så mycket  men ser att det är en del av kylarvattnets tillflöde samt övertrycks slang som vi ser på bild.
Jag har bara den erfarenheten att klämmorna kan vara dåliga. Jag fick byta ut mina pga läckage.

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
gadus
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2013-11-25, 22:23:15 »

Precis, kylarvätska. Kan lätt kollas genom att det smakar väldigt sött (svälj dock inte, och håll hunden borta-glykol är inte bra att få sig),
Jag har haft samma symptom, som kom och gick över av sig själv. Finns lite på Moden Vespa också om dg här. Kan vara värt att avvakta lite innan man byter kopplingar och packningar. Sätter man dit skruvklämmor kan plasten i anslutningen spricka
Loggat
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« Svara #3 skrivet: 2013-11-27, 19:22:57 »

Ok, tack för tips! Det har bara läckt en gång och då va det som sagt riktigt kallt ute... Nu senaste dagarna har det inte varit något problem... Smiley
Loggat
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga

« Svara #4 skrivet: 2013-12-04, 11:06:20 »

Om du får högre tryck i kylslangarna vid minusgrader kan det finnas misstanke att glykolblandningen är i olag och du fått is-slush i slangarna. Sug upp lite och kolla? Locket sitter bakom locket i panelen till vänster om styret. Glykolmätare finns på riktiga bensinstationer (svårt att hitta sånna nu men iaf..) om du inte har själv.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.056 sekunder med 21 databasfrågor.