Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2014-11-26, 10:31:34
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Ta det försiktigt i höstmörkret och se upp för våta brunnslock, och (is, avlångt land Wink) --- scooter8

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Irriterande vibrationer
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Irriterande vibrationer  (läst 1285 gånger)
Mliden
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: 2013-11-20, 16:39:50 »

Jag har precis kommit upp i mina första 500 mil med min MP3a. Ända sedan start har jag upplevt irriterande vibrationer/skakningar i karossen vid låga varv (2000-2500 rpm). Tycker den sista tiden att dessa tilltagit i styrka. För mig ett tecken på obalans eller att något sitter löst. Någon på forumet som har erfarenhet av detta och/eller kanske en idé om var jag kan börja felsöka?
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1014

Kör: Gullan - 98
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Elcykel 7 vxl Batavus
Kör4: Nån gång Velomobil ?
Kör5: Sällan Audi A6
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #1 skrivet: 2013-11-20, 18:05:11 »

Hej ,

Kanske i närheten av varioatorregionen / drivlinan ? Vibrerar den även när " du lyfter upp den " Jag vet inte ens om ni 3-hjulsåkare har ett centralstöd ?

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . Jag är inte alls lika bitter som för ett tag sen . Så det så .
MartinB
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 41

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Skoda Yeti
Kör3: Quarter Paint
Kör4: Baotian Sprint
Kör5: Fabola Campus 650
Hemort: Mölndal

« Svara #2 skrivet: 2013-11-20, 21:18:21 »

Kolla kaross, packboxar och annat. Jag har också sådana vibrationer och det dröjde tills hag lokaliserade detta till locket på packboxen
Loggat
Mliden
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2013-11-20, 22:17:10 »

Kanske i närheten av varioatorregionen / drivlinan ? Vibrerar den även när " du lyfter upp den " Jag vet inte ens om ni 3-hjulsåkare har ett centralstöd ?

Jo, vi har centralstöd, fast jag använder det sällan. Testa att lyfta och gasa påtidigare ikväll. Vibrationerna är mindre på stöd än på rull.

Kolla kaross, packboxar och annat. Jag har också sådana vibrationer och det dröjde tills hag lokaliserade detta till locket på packboxen
Tror mer på att vibrationer kommer från motor/variator, det är inte bara en viss karossdel som skakar, utan hela bakvagnen. Man känner det genom sadeln.

Loggat
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 50

Kör: Piaggio MP3 400

« Svara #4 skrivet: 2013-11-21, 10:25:44 »

Vibrationer, som att kopplingen hugger när man gasar iväg? Då är det i kopplingen du skall börja felsöka.
Kevin Nealon har lagt upp en hel bra filmer på YouTube om att plocka isär och ihop tansmissionen.
Men du har väl garanti kvar? då är det någon annan som skall felsöka...
/H
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 653

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-11-21, 16:03:31 »

Hej ,

Mieri

Det vet du säkert, försök inte. laughing7
Du har stenkoll på mp3:or
Men Gullan?  Har du fullkoll på Gullan?  icon_biggrin

Variatorn (originalet) brukar ruska lite när man drar iväg från stillastående.
I dit fall verkar det som om det var obalans i rullarna på något sätt.
Du bör nog söka upp en MP3 doktor
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
mieri

« Svara #6 skrivet: 2013-11-21, 18:26:15 »

Hej ,

Mieri

Det vet du säkert, försök inte. laughing7
Du har stenkoll på mp3:or
Men Gullan?  Har du fullkoll på Gullan?  icon_biggrin

Variatorn (originalet) brukar ruska lite när man drar iväg från stillastående.
I dit fall verkar det som om det var obalans i rullarna på något sätt.
Du bör nog söka upp en MP3 doktor

Ja ja när jag tänker efter så borde jag veta att era 3 hjulingar har ett stöd som centraliserar...

Jag fullkoll på Gullan ?  Nej det kan jag erkänna att jag inte har . Jag har inte kollat olja eller lufttrycket i däcken  på flera månader . Det är en liten tradition jag har sedan tiden med " Sillan " ( Silvervingen då da ) Men inte skäms jag för det heller . . Hon går så bra ändå . Men jag får väl börja medge att små små planer på att ställa in na finns i mig .

Mieri från ett EJ vinterlandskapigt Åkersberga

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . Jag är inte alls lika bitter som för ett tag sen . Så det så .
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-11-22, 08:51:44 »

Mieri, Jag uppfattar det som om du kör nu i November.
Åkersberga, hur kan det vara så varmt där? Måste vara Östersjön som värmer upp Smiley
Här är den mellan -5 ner till -8 på morgonen när jag drar till jobbet.
Under dagen, si så där omkring -1

Jag hittade en bild på en silvervinge, kanske inte samma modell som du hade men ändå Smiley

Lite lite utanför ämnet men vadå?

* F2-bilder-1940.jpg (29.89 KB, 650x454 - visat 71 gånger.)
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
mieri

« Svara #8 skrivet: 2013-11-22, 10:51:47 »

Jag har inga större problem med " off topic "....

Så jag fortsätter med det lite grann . Just nu är det väl inget hojväder häromkring heller .
Men riktigt så kallt som det verkar vara i dina hemtrakter är det inte här , just nu i alla fall . Om någon googlar på Guldvinge så kommer det nog flera bilder på en fjäril än på en 2- hjuling ? Som då just heter Guldvinge och inte Gullan .

Hmm , jag tror bestämt att det kanske är dags att starta en vädertråd & djurartstråd...

Några bonusbilder bifogas . Lite Kjelle - flashback bl a .

http://campl.us/fzSZi4RNY4W

Mieri

Loggat

Mliden
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2013-11-22, 21:18:06 »

"Off topic" bara trevligt. I Göteborgsområdet rullar 3-hjulingarna fortfarande. Tänkte rulla hela vintern så länge det inte är halka.

Jag skall in på 500-mila service/kontroll om en dryg vecka, hoppas då att det finns kompetent mp3-doktor som kan lokalisera källan till vibrationer. Återkommer kanske med rapport efter detta....
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013-11-23, 20:13:08 »

"Off topic" bara trevligt. I Göteborgsområdet rullar 3-hjulingarna fortfarande. Tänkte rulla hela vintern så länge det inte är halka.

Jag skall in på 500-mila service/kontroll om en dryg vecka, hoppas då att det finns kompetent mp3-doktor som kan lokalisera källan till vibrationer. Återkommer kanske med rapport efter detta....
Rapportera gärna om servicen. Många är besvikna över kostnaden bland annat.
Och, tack för rapporten från Göteborg, alltid lika trevligt:)
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013-11-23, 20:14:39 »

Jag har inga större problem med " off topic "....

Så jag fortsätter med det lite grann . Just nu är det väl inget hojväder häromkring heller .
Men riktigt så kallt som det verkar vara i dina hemtrakter är det inte här , just nu i alla fall . Om någon googlar på Guldvinge så kommer det nog flera bilder på en fjäril än på en 2- hjuling ? Som då just heter Guldvinge och inte Gullan .

Hmm , jag tror bestämt att det kanske är dags att starta en vädertråd & djurartstråd...

Några bonusbilder bifogas . Lite Kjelle - flashback bl a .

http://campl.us/fzSZi4RNY4W

Mieri

Vilka fina bilder! Vem är den där killen med tjurnacke och flint?
Loggat

Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 127

« Svara #12 skrivet: 2013-11-25, 14:44:28 »

Som någon tidigare skrev kolla packboxen om du har någon sådan!? Jag upplevde också starka vibrationer vid tomgång och låga varvtal men upptäckte att om man tar av packboxen så slutar vibrationerna nästan helt! Känner som att det kommer från hela bakre delen av hojen men är i själva fallet lådan som inte går att få 100% vibrationsfri...
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013-11-25, 14:52:23 »

Som någon tidigare skrev kolla packboxen om du har någon sådan!? Jag upplevde också starka vibrationer vid tomgång och låga varvtal men upptäckte att om man tar av packboxen så slutar vibrationerna nästan helt! Känner som att det kommer från hela bakre delen av hojen men är i själva fallet lådan som inte går att få 100% vibrationsfri...

Gäller det en originalbox eller en "pirat" box?
Jag har Gileras originalbox och märker ingen ting. Men jag kanske har tur (fast det är inte ofta)
Själv har jag inga vibrationer, det är därför jag undrar  icon_scratch
Loggat

MartinB
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 41

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Skoda Yeti
Kör3: Quarter Paint
Kör4: Baotian Sprint
Kör5: Fabola Campus 650
Hemort: Mölndal

« Svara #14 skrivet: 2013-11-25, 22:18:16 »

Men box är orginlal Gilera. Precis som Nex skriver, försvinner vibrationerna helt när jag tar bort den
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2011, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.468 sekunder med 21 databasfrågor.