Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 23:44:02
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Körning i vinter och vinterdäck...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Körning i vinter och vinterdäck...  (läst 16900 gånger)
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« skrivet: 2013-09-27, 12:19:24 »

Jag har ju tänkt att använda min Mp3 500 hela året och hoppas på att vägarna är ganska farbara i år runt Göteborg. Någon som har erfarenhet av körning med dessa hojar vintertid? Och framförallt är det någon som byter till vinterdäck? Såg att vinterdäck inte var särskilt dyrt att köpa men då ingår ju varken fälg eller montering... Vad kostar det att montera vinterdäck på sina fälgar eller är det värt att köpa extra fälgar och vad kostar ett hjulbyte?
Många frågor som hoppas på många svar Wink
Och nej, jag tänker givetvis inte köra hojen när det är 20 minus och toksnöar... Wink
Loggat
callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 7

« Svara #1 skrivet: 2013-10-02, 11:31:51 »

Jag körde hela vintern, från 14 december till 26 april, när jag blev påkörd vid stopplikt. Dubbade däck. 18 minus som kallast, inga problem! Har ännu inte fått tillbaka min hoj. Vad Svedea, MCshopen och SPGgruppen samt Probike i Täby Kyrkby gör vet inte jag. Men leverera varor och tjänster är inte deras grej tydligen. Fick betala 3 000:- för däck monterat på cykeln. Bakdäcket var ett uppdubbat vinterdäck som läckte som ett såll, vilket gjorde att dom satte in en innerslang. I mars gjorde jag en 20 mila tur runt Mälaren där kvicksilvret låg på ett par minus. Kan bara konstatera att aerodynamiken vid styret och ansiktet är förträffligt vad gäller att slippa fartvind. Jag frös varken om fingrar heller knän. Körde konstant med visiet halvt öppet då det annars lätt immade igen.
Loggat
Nex

« Svara #2 skrivet: 2013-10-03, 11:11:36 »

Låter ju fint! Hoppas cykeln snart är fixad! Satte du på dubbdäck på nya fälgar då eller? Har verkligen inte råd att betala 3000kr för varje hjuskifte sommar och vinter men om det blir billigare om jag köper vinterdäck på fälg så går det ju att ordna... Är det svårt att byta bakhjulet själv?
Loggat
callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2013-10-04, 18:30:03 »

Satte på vinterdäck på originalfälg. 3000 var för däck och omläggning, jag tror det kan ligga runt en 5-hundring att skifta på fälg, men jag är osäker. Bakfälgen kostar 2400 enligt den kostnadskalkyl jag fått från försäkringsbolaget. Jag tror inte det är helt lätt att byta bak själv, men allt beror ju på hur många tummar man har mitt i handen. Fram är busenkelt, tack vare möjligheten att lyfta ett hjul i taget.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #4 skrivet: 2013-10-05, 09:43:10 »

Hej callecoach och välkommen till forumet! Tack för rapport om vinterkörning av MP3:an!  thumbsup

Jag skulle gärna vilja läsa mer om dina erfarenheter kring reparationen av hojen då jag är kund hos några av företagen som du haft att göra med (Svedea, MC-shopen). Det låter som att det blev många turer och tidskrävande för att få hojen återställd, skriv gärna ett par rader (kanske i en annan tråd så att vi inte kapar denna från Nex...).

Tack på förhand från en annan Järfälla-bo!
Loggat

Motorburen Ungdom
callecoach
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2013-10-05, 13:47:47 »

Javisst, ge mig bara en plats att skriva på så ska du få en spännande historia om kundvård som framförallt Mcshopen står för!!!!
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #6 skrivet: 2013-10-05, 17:33:56 »

Tack, ser fram emot det!

"Egna erfarenheter och recensioner" är nog bäst lämpat för detta ämne, LÄNK.
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-10-09, 19:16:49 »

Javisst, ge mig bara en plats att skriva på så ska du få en spännande historia om kundvård som framförallt Mcshopen står för!!!!
Är inte mycket för när det endast är en sida av saken.
Har du inte skrivit om detta här en gång redan innan?
Har tyvärr varit incidenter innan där någon hängts ut och vid närmare undersökning så var det inte alls korrekt så var snäll och håll detta i PM om ni vill "höra".

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Nex

« Svara #8 skrivet: 2013-10-13, 18:26:03 »

Satte på vinterdäck på originalfälg. 3000 var för däck och omläggning, jag tror det kan ligga runt en 5-hundring att skifta på fälg, men jag är osäker. Bakfälgen kostar 2400 enligt den kostnadskalkyl jag fått från försäkringsbolaget. Jag tror inte det är helt lätt att byta bak själv, men allt beror ju på hur många tummar man har mitt i handen. Fram är busenkelt, tack vare möjligheten att lyfta ett hjul i taget.

Ok, var köper man däcken och fälgarna? Hittar inte något ställe som säljer fälgar på nätet, bara däck... :/
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013-10-13, 19:12:11 »

Det går nog att beställa en fälg eller fler.
Prislappen kanske det kan bli mycket bläck på icon_scratch

På E-bay finns följande:
http://www.ebay.co.uk/itm/Cerchio-posteriore-completo-Piaggio-MP3-125-250-Felge-hinten-Rear-wheel-/390286157837?pt=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item5adede280d

http://www.ebay.co.uk/itm/07-Piaggio-MP3-Rear-Wheel-BENT-3-Wheel-08-06-Rim-Hoop-Tire-/281162681073?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item41769a0af1

http://www.ebay.co.uk/itm/2007-Piaggio-MP3-Free-USA-Shipping-straight-rear-wheel-12x3-5-/170999441606?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item27d05c68c6

http://www.ebay.co.uk/itm/Rear-wheel-tire-MP3-piaggio-vespa-three-wheel-2007-/121105016660?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item1c326be754

Men i Sverige är det nog knepigt att direkt köpa en fälg över disk.

Däck är inga problem. Kanske det lutar åt att sula om den fälg som finns?
I längden är det nog lika dyrt som att köpa en fälg.
Frågan är hur det är att svänga i snö, snömodd och på packad snö?
Jag tycker det är knepigt på en gräsmatta mitt i sommaren Smiley

När det gäller att sula om svålarna (byta däck), så har jag gjort det på alla tre hjulen på en gång.
Det kostade 300 spänn direkt ner i plånboken. Bakhjulen balanserat på köpet kan tilläggas.
Kanske det är lättare här på bystan att få ner priset. Här finns många som kör eget.
(däcken ingick inte  Grin  )

Att skriva ner ett speciellt företag på ett forum är kanske ingen lösning.
Den lösningen får man nog stå för själv.
Alltid knepigt om man är härsken på ett företag eller firma och vill göra utlopp för sina känslor.

Ett knep är att skriva pronomen singularis (utrycka sig i personlig mening) exempel; Personligen tycker jag att... osv.

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Nex

« Svara #10 skrivet: 2013-11-25, 14:33:04 »

Fick lite prisförslag från Johans MC i GBG och kom fram till att det blev för dyrt med fälgar och däck så istället så siktar jag in mig på att som idag köra när det är torrt på vägarna! Dock satans kallt idag och inte så lätt att få hjälmen immfri vid minusgrader Wink
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013-11-25, 14:43:19 »

Fick lite prisförslag från Johans MC i GBG och kom fram till att det blev för dyrt med fälgar och däck så istället så siktar jag in mig på att som idag köra när det är torrt på vägarna! Dock satans kallt idag och inte så lätt att få hjälmen immfri vid minusgrader Wink

Det är bra gjort ändå att köra vid den här årstiden.
Kanske en snöscooter hjälm skulle fungera fast jag tror inte den är godkänd för hård asfalt etc.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Nex

« Svara #12 skrivet: 2013-11-27, 19:24:26 »

Köpte nya Gore-tex handskar idag, känns riktigt skönt! Tycker det finns många "waterprof" och "windprof" där ute men ingen som slår Gore-tex... Nu e det riktigt varmt när man kör! Smiley
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.153 sekunder med 21 databasfrågor.