Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-22, 20:51:59
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Renault Twizy
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Renault Twizy  (läst 15481 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« skrivet: 2013-08-08, 13:13:15 »

Råkade ut för denna skapelse häromdan:

Det som gjorde mig förvånad var att den klassades som eldriven fyrhjulig motorcykel. Jahap?!?  Huh? Ny klass för mig.
Snart lär vi ha fordonsklasser som bränslecellsdrivna lätta bandvagnar...

Hur som, såg kul ut och teknikintresserad som man är så var det ett måste å fota, provsitta och fråga om vad det är för något som fransoserna hittat på. I och med mc-klassningen så slipper man bl.a. regskylt fram, trängselskatter och hastighetskameror. Eldriften ger en aktionsradie på 10 mil på pappret och ca 7 i verkligheten. Den kan beställas som tvåsitsig (tandem) eller cargo (med en bagagelucka istället för baksäte), med eller utan lambo-dörrar.

Förvirringen blir ännu större när man får veta att utöver "eldriven fyrhjulig motorcykel"-varianten (max hastighet ca 90 km/h) så kan den beställas även som "eldriven fyrhjulig EU-moped" - i och med att hastigheten begränsas till 45 km/h så hamnar den i EU-moppeklassen och i och med det slipper den förnedrande LGF-skylten som mopedbilarna måste ha.

Grundpriset på 60 tkr låter faktiskt överkommligt, men dörrarna är tillval (kanske funkar det bra med torrdräkt om man väljer bort dörrarna, både insidan och utsidan ser ut å kunna rengöras med högtryckstvätt), och batterierna hyr man av Renault för knappt 1000 kr i månaden. Så batterihyran överstiger grundpriset efter ca fem år...  Shocked

Utöver förvirringen med de olika fordonsklasserna och -underklasserna så blev det ganska svårt att välja var på forument man ska skriva inlägget om denna udda skapelse? Vem kan tänkas läsa om ett sådant okonventionellt fordon som Twizy? Slutsatsen blev att de mest icke-mainstreamade på detta forum borde finnas här, så nu har Twizy äntligen hamnat rätt - bland trehjuliga scooters!  Cheesy
« Senast ändrad: 2013-08-08, 13:33:07 av Yoss » Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #1 skrivet: 2013-08-08, 13:27:30 »

hehe... 

http://www.blocket.se/skaraborg/Renault_Twizy_80_Technic_A_48581712.htm?ca=13&w=1

det står ingenstans i annonsen om batterihyra 1000 kr/mån...     svårsåld?
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss

« Svara #2 skrivet: 2013-08-08, 13:31:47 »

Googlade lite mer, "knappt 1000 kr i månaden" som jag såg på Auto Motor Sport-sidan får justeras till "drygt 500 kr i månaden" enligt Renaults egen bilkonfigurator:

http://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy/twizy/bygg-din-renault/
Loggat

Motorburen Ungdom
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #3 skrivet: 2013-08-08, 14:23:12 »

Vi såg några stycken som hyrbilar i Barcelona i förra veckan.
Bilden visar en utan dörrar och med plats för "kartläsaren" bak.

//Peter Björkdahl

* DSCN1145 mindre.jpg (42.95 KB, 409x269 - visat 2137 gånger.)
Loggat

Maverick
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 13

« Svara #4 skrivet: 2013-08-18, 19:27:58 »

Man kanske skall ha hjälm i en sådan om man skall fara fram i 85, knappast att den fått fem stjärnor i euro-ncap.
Loggat
Yoss

« Svara #5 skrivet: 2017-01-25, 17:08:13 »

Hajade till när jag såg en Twizy parkad i innerstan, den har inte blivit någon försäljningssuccé för Renault. Förmodligen avskräcks folk av konceptet med att man måste först köpa bilen och sedan hyra batterierna. Men lite skoj är det att kunna parka "på tvären" på det här viset... Undrar bara om p-lisan skulle gillat det?

* 1.JPG (197.72 KB, 742x541 - visat 1025 gånger.)
Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #6 skrivet: 2017-01-26, 07:52:14 »

Jag tror på denna typ utav bilar. Det kommer att synas många av dom på vägarna i framtiden. Jag vet att många inte alls vill se dom på vägarna. Donald Trump är nog en av dom.....
Med tanke på att batterierna blir mer och mer effektiva för varje år så undrar jag vad räckvidden skulle kunna bli?

Några av oss ses på mässan senare idag.
Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #7 skrivet: 2017-01-26, 14:59:01 »

Jag tror inte på denna typ av fordon, pga av kostnader för batterier som yoss beskriver samt den begränsande storleken.

Men jag tror på självstyrande fordon i framtiden, likt rälsbussar och spårvagnar kontra Smartcar, dvs, Du matar in en adress och fordonet tar dig dit. Tråkigt enligt mig eftersom du inte kan välja om du vill rivstarta hårt och tufft eller mjukstart och följsamt. Fördelen är att du aldrig mer behöver en fyllechaffis.  Wink

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #8 skrivet: 2017-01-26, 23:50:41 »

Jag tror inte på denna typ av fordon, pga av kostnader för batterier som yoss beskriver samt den begränsande storleken.

Men jag tror på självstyrande fordon i framtiden, likt rälsbussar och spårvagnar kontra Smartcar, dvs, Du matar in en adress och fordonet tar dig dit. Tråkigt enligt mig eftersom du inte kan välja om du vill rivstarta hårt och tufft eller mjukstart och följsamt. Fördelen är att du aldrig mer behöver en fyllechaffis.  Wink

- Rogga 

Denna (Renault) metod med att leasa/hyra ut batteriet till (el) bilen tror jag inte heller på. Jag vill äga hela min bil. Som stadsbil är det väl en fantastisk bil? Storleksmässigt alltså.

Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

« Svara #9 skrivet: 2017-01-27, 13:19:23 »

Visst ser den skoj ut, men ärligt talat så är jag inte så säker att jag vill äga en Twizy, inte ens om batteriet skulle ingå i köpet. Twizy är en fyrhjulig motorcykel utan någon klimatanläggning/AC, med två säten, maxhastighet på ca 80 km/h och ganska begränsade utrymmen. Krocksäkerheten är otestad men jag kan tänka mig att den inte är på topp jämfört med en vanlig bil. Så jag kan inte se att den skulle kunna ersätta min bil eller min motorcykel.

Men när vi nu diskuterar Renault så är det en annan av deras modeller som jag tycker är mycket intressantare (och som jag sett många fler utav IRL): Zoe. Här har de gjort det fransoserna är bäst på, tagit fram en liten femdörrars och femsitsig stadsbil med sjyst design och allt det vanliga man finner i småbilsklassen, med endast eldrift och 40 mils räckvidd på pappret (= ca 30 mil i verkligheten) och ett pris som börjar runt 200000 kronor. Visst, de kör med samma konstiga avtal med batterihyra som för Twizyn, men annars är det en fullt ordinär liten elbil som borde kunna ersätta en bensindriven Polo, Fiesta, Rio eller liknande. Och den dagen min nu tonåriga Peugeot 206:a ger upp så kan jag faktiskt tänka mig att ersätta den med en Zoe förutsatt att jag äger hela bilen...

Vad gäller självkörande bilar, visst kan det vara användbart med sådana för mig med, under förutsättningen att jag har möjligheten att helt ta över kommandot. Funktionen kan vara guld värd i vissa situationer men att den skulle ta över körandet helt och hållet ser jag inte riktigt som acceptabelt.
Loggat

Motorburen Ungdom
Yoss

« Svara #10 skrivet: 2017-02-11, 15:51:27 »

Senaste Teknikens Värld hade en artikel om Twizy som begagnad. Man anmärkte mest på avsaknad av säkerhet och komfort, t.ex. ingen värme alls, men inga allvarliga fel har uppmärksammats efter ca 5 år på vägarna.

Jag noterade att servicekostnaderna är ändå inte så låga som jag hade hoppats för en elbil, om inga slitagedelar behöver bytas så hamnar kostnaden på ca 1000 kr per service och serviceintervallet är ett år/2000 mil. Jämför jag med min bil så är servicekostnaden för Twizyn ungefär den dubbla då jag servar vartannat år eller efter 3000 mil för ca 1000 kr på auktoriserat verkstad. Jag hade förväntat mig en betydligt lägre servicekostnad för en elbil då man slipper byta 4-5 liter motorolja, filters, checka kylarvätska och en del andra punkter... Även när jag räknar in de större åtgärderna på en bensinmotor som dyker upp lite då och då (byte av kamrem, vattenpump, tändstift, växellådsolja) så slår den elbilen i servicekostnader.

Jag jämför nu två bilar i budgetsegmentet - Twizy och en Peugeot 206 så jag kan tror att det blir någorlunda "äpplen mot äpplen" i jämförelsen... Slutsats, är man intresserad av elbil av kostnadsskäl så bör man sätta sig ner och räkna, ordentligt och mycket. Gynnas man inte av de subventioner som finns för elbilar (t.ex. gällande trängeslskatt, parkeringsavgifter etc.) så är sannolikheten stor att bensin/diesel kostnadsmässigt fortfarande slår eldrift.
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.09 sekunder med 22 databasfrågor.