Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 09:54:45
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Hastighetsmätare felaktig?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Hastighetsmätare felaktig?  (läst 16418 gånger)
Maddison
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 21

Kör: Mp3 500 Touring sport

« skrivet: 2013-08-06, 15:47:27 »

Hej
Jag kör en Mp3 500 som jag nu kört i 3 månader, och 370 mil senare så insåg jag igår när jag körde framför sambon efter att hon berättat att jag körde långsamt, att mätaren inte visar korrekt.

Jag laddade ner en app och det stämde, enligt både bilen och appen så visar hastighetsmätaren ca: 10 km/h för långsamt!
Hastigheten finns kvar där, den går så fort den ska men mätaren visar fel.
Kan det ha varit så från start eller har det blivit så?
Vad gör man?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2013-08-06, 18:45:25 »

Samma på min, inget ovanligt då hastighetsmätaren alltid ska visa något högre hastighet än den verkliga hastigheten.
Problemet uppstår då olika tillverkare har olika skillnad mellan uppmätt och verklig hastighet - kan skilja mycket.
Det gäller att kalibrera hur stor skillnaden är (10 km/h på min MP3:a, men bara 3 km/h på bilen) och ha det i huvudet för att kunna kompensera eller så kör man enligt gps hela tiden.
Loggat

Motorburen Ungdom
Maddison
**

« Svara #2 skrivet: 2013-08-06, 20:01:21 »

Fast detta innebär att jag kört 10 km/h för långsamt hela tiden, det kan ju inte vara rätt och ha det så.. Man kan kalibrera om den hos återförsäljaren antar jag?
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-08-06, 23:26:52 »

Fast detta innebär att jag kört 10 km/h för långsamt hela tiden, det kan ju inte vara rätt och ha det så.. Man kan kalibrera om den hos återförsäljaren antar jag?

Lite skumt är det att den inte stämmer med ett annat fordon plus minus 3-4 km/t.

När det gäller en gps, så får du rätt hastighet.
Enligt EU får man inte tillverka ett fordon som går exakt efter som det är omöjligt att synka alla fordon.
Jag tror att EU har bestäm 5-7 Km/t för långsamt.
Prova först precis som yoss skriver med en gps.

Enligt en min gps (TomTom rider II edi.), så går min fuoco cirka 4 Km/t långsamare än vad gps'en visar.

Jag undrar om inte spörsmålet har varit uppe tidigar?

Vi får se om hevil läser det här, han har stenkoll på det mesta.
Fast sanningen är att det har yoss också!

Vi får se om yoss tar tillbaka tråden och hjälper dig när det gäller kalibrering. En sådan åtgärd låter
lite skumt att behöva göra. Men det finns så många konstiga fel här och där, så varför inte en vilsen hastighetsmätare Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #4 skrivet: 2013-08-06, 23:45:32 »

tror inte att funktionen att kalibrera hastigheten finns för något fordon.. det skulle bli för godtyckligt då.... och om det skulle stämma för bra så skulle alla fordon förbruka oacceptabelt mycket bränsle mot varudeklarationen.. och ingen fordonstillverkare vill bli stämd för att ha en hastighetsmätare som visar för lite!
Så det bör vara ett fel inom "felmarginalen" eller ett mekaniskt fel... någon har monterat mätarnålen någon grad fel.. långsökt - ja , men dok möjlligt.

Finns ett känt fall i Sverige där fordonsägaren sluppit böter för felaktig hastighetsmätare - visade 90 och den gick inte högre, bilen klockades för 110, På en bil som hämtades ny hos handlaren 30 minuter innan
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Maddison
**

« Svara #5 skrivet: 2013-08-07, 00:11:04 »

Jag förstår, jag kan åka till återförsäljaren och deras verkstad och höra mig för helt enkelt, så dem kan kolla så det inte är något fel som du beskriver.

Men jag nämde kanske inte att jag har haft gps och jämfört och samtidigt så körde min sambo bakom mig. Gps:en visade 90km/h och min mp3:a visade 80km/h, alltså så är den 10 km/h fel, detta stämde också med vår bil som är såpass modern att den visar inte mycket fel iallafall Smiley
Jag känner till att de flesta fordon visar en felmarginal på 3-4 km/h för långsamt därför jag reagerade på att det var 10km/h fel.
Men det viktigaste är att jag inte förlorat hastighet, och att jag vet vad jag kör i.
tack för de goda råden och tipsen Smiley
Återkommer när jag varit hos verkstaden Smiley

Loggat
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota

« Svara #6 skrivet: 2013-08-07, 09:18:59 »

Hej!

Litet off-topic kanske men.....hastighetsmätaren på min fyrhjuling var en riktig glädjemätare som visade något mer än 10 km/h för mycket, mätt mot GPS. Undersökte detta och fann att jag själv faktiskt i displayen kunde kalibrera om den inställda hjulomkretsen. Fråga mig inte hur man mäter den, jag testade mig fram och ändrade värdet, körde sedan och kollade mot GPS, och ändrade igen tills GPS och mätare visade identiskt.

Vet inte om det faktum att man på fyrhjulingar hyggligt ofta byter till däck med annan storlek gör att denna funktion finns på dom.

Loggat
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #7 skrivet: 2013-08-07, 09:55:41 »

Lite off topic men jag skulle vilja Messerschmitta lite...
Kalibrera innebär bara att man jämför med en referens med känd avvikelse. Om man vill så kan man justera vid samma tillfälle och kalibrera en gång till för att se den förbättrade avvikelsen.
Jag har också tidigare gjort denna "tankevurpa" men jag tror att Yoss redan förstått detta (grundat på hans inlägg ovan).

Mer info här...
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kalibrering

Hoppas ni ursäktar mitt Messersmittande men jag säljer instrument och kunde inte riktigt hålla mig  Wink

//Peter Björkdahl
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013-08-07, 17:05:19 »

Kul att du tittade in Peter!

Klart att du skall skriva och dela med dig av dinna kunskaper.
det är ju den saken som gör ett forum så stort Smiley

När det gäller hastighetsmätare, så går alla mina fel efter som jag vid ett flertal tillfällen har
fått snacka med en polis som tyckte att jag körde för fort.
Till och med, med min Skoda från 2003. Jag trodde den inte gick att köra för fort med.  Grin

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.119 sekunder med 22 databasfrågor.