Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 01:48:52
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  MP3 300LT YOUrban - ok på 110 väg?
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: MP3 300LT YOUrban - ok på 110 väg?  (läst 6995 gånger)
Pendlaren
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: 2013-07-19, 08:26:16 »

Har svåra kval om jag ska ta A-kort eller skaffa en MP3, eller fortsätta åka kollektivt till jobbet  Sad

Har svårt med parkering vid jobbet (dyrt!) plus att det är köer och dessutom trängselskatt som en liten extra bonus, så att ta bilen är inget direkt alternativ. Buss/pendeltåg fungerar men tar ganska lång tid och börjar man tidigt måste man åka väldigt tidigt....

Måste åka några km 110 väg sedan ytterliggare några km 90 väg innan det blir 70/50 resten utav mina ca 2,5 mil till jobbet. Fungerar det praktiskt med en MP3 300LT YOUrban på 110 väg eller är det gränsfall till att vara en bromskloss?

Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #1 skrivet: 2013-07-19, 10:25:43 »

Tror att det är inga problem att hålla trafikrytmen med en 300! även om det går i 130. Den enda nackdel jag kan se är eventuell tät trafik, högt tempo och slagregn. Det kan bli ganska kladdigt på visiret och begränsad sikt.

Och anpassar man hastigheten så lär man bli omkörd av bråttom-nisse i en X5 eller XC90, med tillhörande vattensprut ..  inga problem i de lägre hastigheterna.

å snabbare framkomlighet blir det i alla lägen i alla fall med hoj blir det. Och körglädje!

Boka provkörning omgående på en stor parkeringsplats om ni inte har körvana av tvåhjulingar och läs igenom de goda råd som finns här.

http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/rapporter/001-016%20Full_Kontroll_Web.pdf

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Christian
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 8

« Svara #2 skrivet: 2013-07-21, 13:29:23 »

Hej Pendlaren!
Jag har en Yourban och har inga problem att ta mig fram på motorvägen med den. Körde ganska nyligen hela väg 73 till Nynäshamn utan problem. Enda nackdelen är att det inte är lika motorstark som MP3 500:en (går i max 118 km/h men 130 i nedförslut)och att man därmed får planera omkörningarna bättre på motorvägar. Om du ska köra ofta och långt på motorvägar så är absolut 500:en att fördra men det låter inte som att du ska köra så utan bara ett par kilometer så då är det inga problem alls.

Den är hyggligt pigg i hastigheter upp till 90 km/h och väldigt lätthanterlig/mindre otymplig tack vare sin mindre vikt/look än 500:en.

Provkör båda alternativen på motorväg innan köp så får du själv uppleva skillnaden.

Ha´de!
Loggat
Pendlaren
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 9

« Svara #3 skrivet: 2013-07-21, 16:54:26 »

Tack för svaren  Smiley

Ska förhoppningsvis kunna åka förbi en återförsäljare någon gång denna vecka och klämma och känna lite på en sån. Sen börjar det svåra med att försöka övertala frun och se till att det ekonomiska går ihop. De är ju hyffsat dyra och det verkar inte finnas många begagnade när man söker runt. Men att ta ett A eller A2 kort kostar ju också en hel del.

Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #4 skrivet: 2013-07-23, 23:27:44 »

Hej,

Längre sträckor 110 varje dag och jag hade valt 500, både på grund av motostyrka men även vindskydd. Men min Yourban funkar bra på dom korta sträckor jag kör. Som sagt är den pigg upp till 100 men efter det går det trögt. Möjligt att jag kommer att byta upp mig i motorstyrka i framtiden, får se vad Yamaha kommer med nästa år. Piaggios 500 är lite för stor och klumpig för min smak.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.065 sekunder med 21 databasfrågor.