Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-11, 09:27:10
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Vilken riktning skall däcken ha?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Vilken riktning skall däcken ha?  (läst 13478 gånger)
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« skrivet: 2013-04-28, 21:55:07 »

Blev lite fundersam då min kollega förklarade för mig att framhjulen sitter fel! Höger hjul sitter på vänster och vice versa... Detta pga att däckmönstret är gjort för att endast rotera åt ett håll så att vatten trycks ut från däcket och inte in mot mitten av däcket... Låter ju hur logiskt som helst men varför har Piaggio satt på hjulen fel från första början?
Min kollega förklarar iaf att hjulmöstret skall vara som en pil som pekar framåt i färdriktningen om du kollar på däckets ovansida. Bakhjulet är monterat på detta sätt men inte framhjulen... Och om man kollar på däcket så verkar märkningen av däcket styrka denna tes... MEN, sen kollar jag på alla bilder Piaggio har på sina hojar i sina kataloger och då är i så fall ca 90% av alla deras däck felmonterade!!! Så nu står jag som ett frågetecken och undrar HUR skall däcken sitta? Någon som har en fin bild med rätt svar och gärna svar på varför Piaggio själva har däcken monterade på olika sätt på deras egna bilder i deras egna kataloger? Wink
Loggat
Christian
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 8

« Svara #1 skrivet: 2013-04-28, 22:13:03 »

Vilken bra fråga, detta vill jag också veta svaret på!
Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #2 skrivet: 2013-04-28, 22:31:38 »

Din montering stämmer, kolla på pilarna på däcksidan. Hittade lite info om detta:

Some directional treads, especially those with strong chevron or V patterns, will be directed in opposite directions on the front or rear wheel. The difference is the direction of traction applied. Generally the point of the V will be into the traction. On the rear the tire is powered and is applying traction to the pavement so the V will be pointing to the rear AT THE POINT WHERE IT MEETS THE PAVEMENT. On the front the pavement is applying traction to the tire so the V points to the rear at the pavement
Loggat
Nex

« Svara #3 skrivet: 2013-04-29, 20:47:47 »

Din montering stämmer, kolla på pilarna på däcksidan. Hittade lite info om detta:

Some directional treads, especially those with strong chevron or V patterns, will be directed in opposite directions on the front or rear wheel. The difference is the direction of traction applied. Generally the point of the V will be into the traction. On the rear the tire is powered and is applying traction to the pavement so the V will be pointing to the rear AT THE POINT WHERE IT MEETS THE PAVEMENT. On the front the pavement is applying traction to the tire so the V points to the rear at the pavement

Hur menar du med att min montering stämmer, som det sitter nu eller som jag föreslår? Om jag kollar på pilarna på däcksidan så stämmer INTE monteringen på framhjulen... Bakhjulet visar tydligt rätt men framhjulen visar fel... Förstår inte riktigt den engelska texten heller, slutpoängen säger ju precis det jag säger "so the V points to the rear at the pavement"?! 

Bilden med Rear är ju bakhjulet och jag tolkar symbolen Rear -> som att pilen skall peka "bak" alltså "rear". Bilden Front -> tolkar jag skall peka "fram" alltså "front" men dessa däck pekar alltså bakåt... Så vem har nu rätt, vem skall jag tro på? Wink

* IMG_0638.jpg (169.2 KB, 1280x960 - visat 1523 gånger.)

* IMG_0636.jpg (166.16 KB, 1280x960 - visat 1370 gånger.)
Loggat
masun

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #4 skrivet: 2013-04-29, 21:15:43 »

Det stämmer som det är nu! Pilarna ska peka i rotationsriktningen vilket dom gör nu enligt dina bilder. Rear och front är bara en indikation på att hjulen är avsedda att sitta just fram eller bak.
Loggat
Jimpa

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« Svara #5 skrivet: 2013-04-30, 15:44:01 »

Så här ser mönstret ut på mina framhjul och dom är monterade rätt

Trevlig Valborg kompisar !   occasion14 sunny

* image.jpg (336.24 KB, 1280x960 - visat 1174 gånger.)
Loggat

Scooter rules !
Atheos

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #6 skrivet: 2013-05-01, 08:01:39 »

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?210906-M%F6nstret-i-d%E4cket-fel

Efter att ha läst där så förstår jag att det är många som funderat på varför mönster sitter åt motsatt håll på framdäcken på en mc
men att det ska vara så.
Finns en kille i tråden som ger en någorlunda bra förklaring också.

Loggat
Nex

« Svara #7 skrivet: 2013-05-02, 00:13:04 »

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?210906-M%F6nstret-i-d%E4cket-fel

Efter att ha läst där så förstår jag att det är många som funderat på varför mönster sitter åt motsatt håll på framdäcken på en mc
men att det ska vara så.
Finns en kille i tråden som ger en någorlunda bra förklaring också.

Nice! Slutsatsen av det hela verkar ju vara att man prioriterar bromsförmåga framför vattenavledningsförmåga och därför har däcket åt "fel" håll... Smiley Men som sagt, skall man inte bromsa och ändå köra i stora vattenpölar så kan det va bättre att vända på däcket Wink Men mina får allt sitta som de sitter!
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.113 sekunder med 21 databasfrågor.