Gör lika dant, dock försöker jag använda vägrenskörning för min egen säkerhet. Har varit med allt för många ggr under mina år att en dörr helt plötsligt kan öppnas om kön står helt still för Svensson vill ha in frisk luft i bilen.
Tittar man sedan rent krasst på vad som sägs i vägtrafikförordningen gäller följande, med lite förenklad Svenska än paragrafstilen. I allt detta måste först grundregeln vara att vägen är markerad som en tvåfilig väg samt att farten inte får överstiga 70km/h just då.
Då säger den minst kända lagen i trafikförordningen att får Du köra om en fordon som ligger i högerfilen på dess vänstra sida även om du har en bil bredvid Dig i den vänstra filen. Dvs får Du plats i samma fil (den högra)är omkörningen ok att göra "mellan" bilarna även om det finns andra fordon i den vänstra filen.
MEN denna regel upphör att gälla om Du måste vid omkörningstillfället byta till den vänstra filen för att få plats. Då helt plötsligt bryter Du mot lagen då Du teoretiskt gör en omkörning på höger sida av den bil som ligger i vänsterfilen vilket inte är tillåtet !! Hängde Du med ??

Därför tycker jag att det är lättare att ligga i den yttersta filen och att köra med ovanstående regel, dvs kör jag om bilen i den vänstra filen på hans vänstra sida men endå i samma fil gör jag mig inte skyldig till något brott och jag kan i de lägen där bilen ligger så dåligt placerad i filen utnyttja den smala vägrenen till vänster enligt paragraf 3 kap § 12, sista stycket som säger, lite förkortat: Mc får inte åka där mer än tillfälligt för att "underlätta framkomligheten för annan trafik".
Enligt mig så ökar jag ju framkomligheten för fordonen bakom mig då jag ger dem mer plats. Hur farbror Blå skulle resonera om detta får jag se den dag det blir aktuellt

Sedan att vissa Svensson i sina sardinburkar blockerar ens väg är bara ren och skär avundsjuka för att de sitter fast. Därför ska minsann inte Du kunna smita förbi honom utan snällt vänta i solidarisk anda i samma kö, även om Du nu skulle kunna passera. Det är bara att skratta åt det och dra vidare.
En annan rolig sak med lagen är också i fallen där man kör om bilarna vid ett rödljus. En kompis till mig gjorde detta och la sig framför den första bilen i kön, varvid han stod ca 1m framför den bilen men fortfarande i jämnhöjd med rödljuset. Denna visade sig vara en civil trafikpolis som då bötfällde kompisen för "rödljuskörning" då han hade kört över stopplinjen vid korsningen med hojen för att få plats vilken givetvis var precis där bilen stod. Värt att titta efter dessa linjer och i så fall parkera i jämnhöjd med första bil för att slippa detta om inte plats finns framför.
Edit, han se att ett inlägg med samma innehåll och bra tips han in innan jag skrev färdigt på detta. Sorry upprepningen