Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-11, 21:08:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Att låsa sin Mp3 500
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Att låsa sin Mp3 500  (läst 7185 gånger)
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« skrivet: 2013-04-21, 11:44:45 »

Hej på er! Som ny ägare har man ju givetvis lite funderingar och en sak som jag funderat väldigt mycket på är varför man måste låsa styrlåset för att "stänga av" dvs ta bort möjligheten att öppna bagageluckan och sadeln med knapparna? Känns för mig som en väldigt konstig funktion, jag vill bara kunna stanna mina mp3a, stänga av den och lämna den UTAN att behöva låsa med styrlåset varje gång... Men gör jag inte det så kan ju vem som helst gå och trycka upp min sadel och bagagelucka och rensa hojen på saker... Skall det vara såhär eller gör jag något fel? Ex jag kör till en glasskiosk, jag kommer vara borta å köpa en glass i 5 minuter, jag måste då krångla till det och låsa hojen med styrlåset för att slippa att någon skall kunna göra följande: 1: Rulla iväg med min Mp3a då handbromsen inte är låst. 2: Öppna sadeln. 3: Öppna bagagen...
Visst, det kanske är enkelt att svänga runt styret och låsa men ibland gillar jag enkelhet, att bara kunna hoppa av och ta ur nyckeln och veta att min mp3a är relativt säker... Min kinamoppe hade tex grymma lösningar för detta. En knapp på nyckeln och moppen va pålarmad och låst...
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2013-04-21, 12:30:44 »

Jodå, det ska vara så där (det är så även på andra scooters), men jag har inte heller listat ut varför. Någon som vet?
Loggat

Motorburen Ungdom
Jimpa
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 60

Kör: Piaggio mp3 500 Sport 2014
Kör2: Chevrolet cruze :)
Kör4: EL Scooter MIBIKE SC800V2 :)
Kör5: Ww Caddy på jobbet ;(
Hemort: Vällingby

« Svara #2 skrivet: 2013-04-26, 06:46:42 »

Tjaba
Det känns som om det e en felkonstruktion eftersom det e två steg man vrider nyckeln innan tändningen slår till.
Fyyyyy  Piaggio

Så sent som igår trodde jag att man kunde ta ut nyckeln när man vridigt den så långt till vänster som möjligt, när jag läste era inlägg tänkte jag att det kan inte stämma så va tvungen o gå ner till "älsklingen" o kolla   

ja ja även solen har skuggor Roll Eyes

Ha en bra Fredag alla trehjulingkompisar 

//Jimpa
Loggat

Scooter rules !
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga

« Svara #3 skrivet: 2013-04-26, 16:57:45 »

....jag måste då krångla till det och låsa hojen med styrlåset för att slippa att någon skall kunna göra följande: 1: Rulla iväg med min Mp3a då handbromsen inte är låst. 2: Öppna sadeln. 3: Öppna bagagen...
Låset till handbromsen är inget som inte en skruvmejsel låser upp, väldigt snabbt. Styrlåset är betydligt segare. Den relativa säkerhet som du tycker att handbromslåset ger är alltså ingen säkerhet alls. Ta dig omaket att räta på högerarmen, så kommer din glass-paus kunna avnjutas med ryggen mot hojen, utan att oroas.

/Henrik
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.069 sekunder med 21 databasfrågor.