Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-09, 14:04:51
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Ta en sväng och kanske en fika?
| | |-+  Fjollträskturer 2013
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 Skriv ut
Författare Ämne: Fjollträskturer 2013  (läst 163599 gånger)
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #135 skrivet: 2013-11-10, 12:02:55 »

God förmiddag,

Jäkla tråkigt väder jag vaknade till idag då . 4 grader plus blött och grått.
Men nu såg jag att tempen gått upp till 5 grader , så jag tror att jag drar iväg på en Östhammarstripp?

Hörs.  Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #136 skrivet: 2013-11-10, 12:07:18 »

Aj aj mixen , körförbud . Det är det minsta jag har på Gullan . Krya på dig .

Jag har varit ute på en 4 timmarssväng här nu på eftermiddag / kvällen . Blev bara 12 mil , men å andra sidan så har det lagts ner lite extra energi , tror jag ? På att få till ännu mer talande bilder med hur en novemberfredag upplevs i fjollträsk . En scooterforumare dök först upp i backspegeln strax utanför Naturhistoriska muse'et innan Sthlm för att sedan vinkande köra om mig , det var Peter numera Ducati Multistrada Björkdahl . Du var väl på hem för att ha fredagsmys förstår jag ?
Ja ja bilderna får väl vara med och tala även denna gång .

http://campl.us/hRsy9HSLcVo

Skål önskar Mieri

Jättefina höstbilder mieri  thumbsup
(och dom andra med)
Var uppe för utearbete igår men fick bryta innan det var klart pga. vädret men ska fixa det sista idag.
Åk försiktigt.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri

« Svara #137 skrivet: 2013-11-10, 19:18:44 »

Tjena,

Hemma sedan en liten stund . Jag drog iväg norrut mot Östhammar som tidigare sagt .regnigt , grått och jävligt var det när jag for . Men det blev i alla fall lite bättre ju närmare Nordpolen jag kom . Mötte endast en motorcyklist i Brottby . Använde tutan rejält 1 gång mot en utfarande icke seende bilist ..
1 st rådjur 100 m framför mig på hemvägen var allt vilt jag såg . Men det stod säkert några till och lurade i skogen ? Hälsade på diverse folk som jag har haft dåligt samvete för att jag icke hälsat på denna sommar. Kaffe å mackor det blivit vill jag lova. Gullan går så fint så .värme på likaså skotervantarna . Hann inte åka och hälsa på Tomas i / utanför Grisslehamn . Det var inte helt oväntat väldigt mörkt på hela hemvägen . Ca 11 mil i becksvart , de ni !  Totalt blev det 24 mil idag & sedan i fredags då nästan totalt nästan 50 mil .
Just nu håller ungdomarna på att fixa middagen för det är min dag id'a = farsans dag .

Bilder :    http://campl.us/hTfjvamQjWm

Mieri

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #138 skrivet: 2013-11-18, 09:07:04 »

Jag blev ställd när tjejen frågade igår "ska vi ta en sista runda för säsongen?".
Visst, sa jag, det är bara att hoppa på hojen och dundra iväg!

Vi körde först i trakterna, småvägar kring Kungsängen och Bro (Lindormsnäs, Lännartsnäs), sen österut till Hägernäs Strand, där lyxiga bostäder nu helt tagit över det som en gång i tiden var F2 (flygflotilj 2).

Det var härifrån som Tp 47:an (mer känd som PBY-5 Catalina) lyfte för 61 år sen för att leta efter den nedskjutna Tp 79:an (DC-3), bara för att själv bli nedskjuten av sovjetflyg - vilket resulterade i det som vi idag känner till som Catalinaaffären. Catalinan återvände aldrig, men DC-3:an har bärgats och går att se på Flygvapenmuseet i Linköping.

Här en bild på området från 1920-talet. Hangarerna har bevarats och används som parkeringsgarage idag. Den bifogade bilden på MP3:an är tagen i höjd med hangaren till höger på den svart-vita bilden. Idag finns här en restaurang och en marina, en stenkast längre bort är Stockholms Sjöflygklubb:s flygplan förtöjda...

Nog med historia, vidare körde vi Bogesundsvägen som bjöd på en hel del härliga kurvor och som tog oss till Vaxholm. Fikapaus, ett par "dammsugare" och kaffe till det, avnjöts på en bänk vid kajen - solen värmde på så det var riktigt skönt att sitta ute iklädda mc-ställ.

Det blev Bogesundsvägen även åt andra hållet, dock tog vi oss hem m.h.a. E18 och E4. 15 härliga mil blev det allt som allt...

* IMAG0760.jpg (204.63 KB, 930x775 - visat 973 gånger.)
Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

« Svara #139 skrivet: 2013-11-18, 14:10:42 »

Bra Yoss !

Att ni åtminstone kom ut på en liten sväng denna helg . Själv var jag & en hel drös med folk utsatt för " flyttstädning" i lördags . Inte helt frisk var jag heller. Vaknade upp i söndags till finväder... vad hjälpte det när jag var ännu mera förkyld . Nä det blev sova & filmtittning på söndagen , middag sen gonatt .

Men jag tror bestämt att det finns utrymme och väder för åkning senare i veckan . Så än kanske inte jag har finallevererat bilder till herrskapet ?
Hälsa tjejen !  :-)

Mieri
Loggat

mieri

« Svara #140 skrivet: 2013-11-18, 17:31:21 »

Apropå flyg ,

Har ni sett detta .

http://www.teknikensvarld.se/2013/11/18/44292/radiostyrt-airbus-a380--maktigare-blir-det-inte/

Mieri
Loggat

Yoss

« Svara #141 skrivet: 2013-11-19, 15:13:23 »

Hehe, RC-världen är spännande idag med jet-motorer, enorma skala-byggen och en massa fjärrstyrda funktioner...

Personlig favorit är en RC Harrier. Inte lika stor som Airbusen, men startar och landar vertikalt.  Cheesy
Loggat

Motorburen Ungdom
mieri

« Svara #142 skrivet: 2013-11-23, 19:43:33 »

Jo förresten ,

Skål !

http://campl.us/GzeABy3M8XY
Loggat

Yoss

« Svara #143 skrivet: 2013-11-25, 09:04:15 »

Sommarvärmen fortsätter, soligt flera dagar i rad, lite kvavt.

Så jag var tvungen att ta ut hojen på lite grusvägskörning...

* 1.jpg (253.75 KB, 871x768 - visat 996 gånger.)
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #144 skrivet: 2013-12-04, 01:12:17 »

@mieri,
Mäktigt!

@Yoss,
Gillar RC i alla former och visste inte att det fanns RC Harrier var givetvis tvungen att se en i aktion  Smiley

RC Harrier hovering

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
mieri

« Svara #145 skrivet: 2013-12-04, 08:44:55 »

Mycket duglig hooovrare :-)

Mieri
Loggat

tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #146 skrivet: 2013-12-04, 14:28:03 »

Mycket duglig hooovrare :-)

Mieri
Såg nu när jag kikade igen att den faktiskt var elektrisk med pålagt ljud Embarrassed (var jag lättlurad? javisst  Cheesy)
Men den här är med jet, fast verkar vara en och annan stabiliseringspropeller och för att "komma iväg" när man kikar, hittade ovanligt lite i ämnet så jag antar att det inte är helt enkel sak att lösa. (med rc jet motor som drivkälla)

VTOL RC Turbine Powered Jet

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
Yoss

« Svara #147 skrivet: 2013-12-07, 13:08:14 »

Tipsar om att söka efter F-35B och RC, finns en del fjärstyrda, antar att det är lite enklare att återskapa det VTOL-systemet som JSF använder i mindre skala...
Loggat

Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas

Hemsida
« Svara #148 skrivet: 2013-12-07, 15:14:10 »

Tackar för det  thumbsup

Har som sagt alltid tyckt RC är roligt och brukar med jämna mellanrum "gå igenom" vad dom har på blocket och på tradera och ögonshoppa  Smiley

Har länge varit sugen på någon plattform för ta lite bättre flygbilder (har en väldigt enkel/billig lösning knappt använd) men det kostar en del minst sagt men det är otroligt vad bra kvalitet och störningsfria resultat en del maskiner/kombinationer nu ger,

OFM 650S V2 Quadcopter - A Relaxing Afternoon at Yandi Lake Park

-Tomas
Loggat

Groucho Marx.
mieri

« Svara #149 skrivet: 2014-01-06, 09:56:19 »

Tjena ,

Hoppas att julmaten sjunkit undan i era magar nu ? Och att ni fått bort alla hummerskalsrester mellan tänderna ..

Apropå mat så har jag tillverkat en länk med 2013 års utvalda bilder med fika & mat som tema .
Varsågod , smaklig måltid .

http://campl.us/ckcLpy2G4BM
Loggat

Sidor: 1 ... 8 9 [10] 11 12 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.133 sekunder med 21 databasfrågor.