Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-11, 19:51:29
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  300 eller 500...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: 300 eller 500...  (läst 26095 gånger)
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2013-04-04, 08:31:12 »

Det verkar som dom flesta väljer MP3 500 istället för Yourban 300. Hur resonerade ni där? Jag tycker att 500 ser stor och klumpig ut och väger ju också 50kg mer. Klarar man sig på en 300cc om vi pratar pendlings-sträckor på max 2 mil enkel väg? Jag lockas lite av att 300 är mindre och lättare när det kommer till navigering i trafik, dessutom är den i mina ögon snyggare (och billigare).
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-04-04, 11:05:57 »

Hej och Välkommen till ScooterForum! 
När det gäller din fråga så kan jag inte hjälpa dig men som tur är finns det många andra som kan.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Calvin

Antal inlägg: 92

« Svara #2 skrivet: 2013-04-04, 16:30:39 »

Bland annat jag Wink...

Har snart i 2 år försökt övertyga dessa "soffåkare" med sina MP3 4 å 500 vad de missar när de inte åker på en kvick Yourban. Har haft nöjet att äga en sådan under 2 säsonger nu och tjejen köpte en egen förra året vid den här tiden.

Har under dessa 2 år haft förmånen att köra båda modellerna då en arbetskamrat och till lika åka-en-sväng-å-fika-vän hade först en 250 och bytte upp sig förra året till en 400 av den "större" modellen.

De stora skillnaderna i min mening är att på längre turer har den större modellen en bättre sadel. Min kan kännas lite hård efter en 20 mila tur. Den har givetvis mer lastutrymme, vad man nu ska ha detta till då en plånbok inte tar särskild stor plats och det är allt man behöver ha med sig enligt mig.  Man får fortfarande med lätthet in en hjälm under sadeln även på en Yourban. Du kan även slippa lite mer regn om sådan skulle falla under turen, då kåpan är större. men detta är inget för mig som vill känna fartvinden hugga tag i en vid körning.

Dock och här kommer jag till skillnader som vissa inte förstår bakom sina gigantiska kåpor ala GoldWing och precis som Du skriver.. Yourbanen är kvickare och rappare i kurviga partier. Visst det skulle inte skada med 500cc motorns effekt även i Yourbanen ibland, men det förtar inte åk känslan. Där Yourbanen svänger bara Du tänker tanken och snyggt lutar sig genom kurvan måste Du i den tyngre och otympligare MP3' an brottas lite mer med  styret för att få den bjäsen att gå dit du vill.

Får väl likna körupplevelsen igen mellantyp en Honda CB900F och en GoldWing, ja menar båda kan köras i kurviga partier men Du har roligare på 900' an.

En annan notis även om den inte är särskilt stor så drar Yourbanen lite mindre soppa och kan ha lite lägre toppfart. Fast ingen av "hojarna" är någon racer som Du kör längre stunder i dessa områden. Dessa är glidare som bäst avnjuts i 70-100km/h så man hinner lukta på blommorna och se naturen i all sin prakt innan det springer ett vildsvin rakt ut framför Dig Smiley Då blir Du också glad för den lägre vikten som Yourbanen har då den stannar fortare.

Vid prov från 70km/h skilde det ca 5-6 m mellan våra hojar oavsett vem av oss satt på hojen, då vi provlånade och bromsade igen för att inte skillnaden skulle ligga hos chauffören.

Dock kanske ett varnande finger i all min positivitet, det har cirkulerat lite rykten om att 300cc varianten kommer att försvinna ur modelfloran och enbart 125cc varianten ska få leva kvar och denna tas ju inte ens hem till Sverige. Kan ge lite avkall på begpriserna senare. Dock inget bekräftat från Piaggio gällandes detta.

OCH för att avsluta med ett glatt budskap. Funderar Du på att köpa en Yourban så hör av Dig, min 2012 eller den som tjejen körde på rent tekniskt med ca 220mil på mätaren är till salu då jag övergår till MC värden denna säsong. Färg röd, enda skavank är en 5mm bred och 2mm hög färgflaga på framskärmen. Råkade vid flytt köra in i ett vattenrör givetvis redan första veckan hojen kom på plats Sad Annars som ny och sa jag tjejkörd ??

Så summa summarum är det kortare pendlarturer med längre utflykter under helgerna så go Yourban, man kan INTE ha roligare och Du spar 10 000 på detta.
« Senast ändrad: 2013-04-04, 16:41:21 av Calvin » Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-04-04, 17:25:17 »

Välkommen masun!

Calvin, mycket bra skrivet med fina formuleringar.
"Lukta på blommorna",  exakt precis mina tankar.

Fint inlägg!   wav
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #4 skrivet: 2013-04-05, 07:57:55 »

Saknar Yourban-folk här på forumet jag med, ser en del Yourbans mest inom tullarna men MP3:orna verkar vara minst tre gånger så många här i Storstan.

Känner mig annars väl skyddad mot vind och väder på MP3:an och den borde vara det självklara valet om man ska ha med en passagerare med sig. Har längtat efter något mindre och kompaktare mest under stadskörning, i trånga utrymmen och när jag filtrerar genom trafiken, dock är MP3:an inte något som man fastnar med mellan bilarna heller... i alla fall när man snappat upp det där med motstyrning.

Annars är jag spinkig i kvadrat (väger typ 60 kilo) och en 260+ kg åbäke till MC har känts något skrämmande när jag funderade om jag ska slå till eller inte. En provkörning senare så var alla farhågorna borta - så i slutändan rekommenderar jag dig att ta ut båda på en provkörning och testa de ordentligt innan du bestämmer dig.

Calvin, ni behåller väl en av Yourbans? Annars kommer vi sakna en förkämpe för Yourbans på de här sidorna vilket blir lite tråkigt...
Loggat

Motorburen Ungdom
Calvin

« Svara #5 skrivet: 2013-04-05, 09:57:43 »

Calvin, ni behåller väl en av Yourbans? Annars kommer vi sakna en förkämpe för Yourbans på de här sidorna vilket blir lite tråkigt...

Yoss, Du kan vara lugn, min röst kommer aldrig att tystna som motvikt mot Er "busspropaganda".  Kiss
Jodå jag behåller "min" då det ekonomiskt blir en bättre deal att sälja den nyare av "familjens" MP3'or. Sonen har nämligen bestämt att han vill ta MC kort i sommar så jag köper en sådan här som vi kan övningsköra med och givetvis använda själv när tillfället ges.

http://hondamc.se/homc/ImageView.aspx?imgurl=/images/models/2012/NC700XAC1_w800.jpg

Tog den med vanlig växellåda och inte halvautomaten men känner mig lite scooteraktig endå, då denna modell finns under annat namn som en sådan  Wink
Loggat
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc

« Svara #6 skrivet: 2013-04-07, 06:11:01 »

Sverige är rätt kubikfixerat oavsett hoj så man kan räkna med att andrahandsvärdet på en 500 blir högre, åtminstone sa min handlare det (som bara hade 500:or).

Har aldrig kört en 300 (och sitter numera på en tvåhjulig hoj med dubbel antal hästkrafter jfr 500:an) men OM man vill tuffa omkring en del på motorväg och trivs i vänsterfil så är nog mindre än 500:an dumt.

Nu köper man ju inte hoj för att dra på motoväg, men det är praktiskt med lite effekt de gånger man faktiskt kör lite rena transportsträckor och gör omkörningar, även på landsväg. Man behöver inte ha bråttom eller köra som ett sv*n, men det är gött att göra sig av med lite bilar ibland så man har vägen fri och kan köra i egen takt.

Provkör båda modellerna och ta en sväng på motoväg är mitt tips.
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #7 skrivet: 2013-04-07, 10:27:21 »

Nu har jag bara provkört en 250 cc MP3, så detaljdiskussionen om val av modell får någon annan ta.

Men på ett generellt plan så tycker jag att en 300:a duger till det allra mesta vad gäller vardagskörning och pendling. Har nyligen bytt ned mig från 500 cc till 200 cc för stadsbruk. (Nu har jag två st 900 cc i garaget också, det det går bra ändå. Det är inte så synd om mig.) Den lilla används i stan på 50/70/90-vägar och den funkar hjälpligt på 110-väg också. Medan 500:an dög gott till en dagstur på 50 mil i högt tempo utan problem. Mil efter mil i 100-120-140.

Så 300 cc klarar mycket i vardagen. 2 mil är peanuts för den.

Dvs OM du inte skall köra fort/lång/motorväg, för då röstar jag tydligt för 500 cc. Eller om du vill ta en helgtur med packning ute på landsvägarna. För där vinner en 500 med hästlängder, i min ögon.

M a o, så det faller tillbaka på hur du tänker köra din scooter.
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
masun

« Svara #8 skrivet: 2013-04-07, 14:48:24 »

Tack för informationen! Vi pratar inte om några långturer eller motorcykel-semestrar här, max 2-3 mil runt Stockholmsområdet. Men det är klart, man vill ju kunna köra på E4:an kortare sträckor utan att behöva ligga ute i vägrenen. Men det ska ju inte vara några problem vad jag förstår? Då låter det som att den större och tyngre 500cc egentligen är onödig. Den mc-handlare jag pratade med sa att inte ens 1/10 av alla mp3 sålda var en 300 så uppenbarligen resonerar inte alla som jag gör :-)
Loggat
Calvin

« Svara #9 skrivet: 2013-04-08, 15:16:02 »

Masun...

En tur på E4 bringar Dig inga problem med en Yourban om Du håller Dig till lagstadga hastigheter. Har inga problem med att köra i 110-120 Km/h under längre sträcker med den de gångerna jag har letat mig ut på dessa vägar. Körde bl.a Norrköping - Södertälje i somras utan incidenter. Visst det tar lite längre tid att passera en långtradare då Du kanske kan kräma ut 10km/h till lite segt men det går utan att herr Stressad- man-i-svart-BMW hänger sig på tutan.

Sedan att man "bara" säljer 1/10 av alla MP3'or som Yourban modell har nog mer att göra med att de "större" maskinerna har funnits i sortimentet ett längre tag innan "vi" fanns, så det är väldigt enkelt att bara prata om den modellen. Det finns ju t.o.m handlare som inte ens har den modellen inne för provkörning å då blir det inte lätt för den oinvigda kunden som kanske inte har tidigare kunskaper om Piaggio att överhuvud reflektera över den.

En annan sak är också om jag inte minns fel så kostade båda modellerna ett tag lika mycket och det var först i samband med 500cc motorn som prisskillnaden på 10K kom till. Vet själv att när jag skulle inhandla tjejens så funderade jag igen på att importera från Tyskland som jag gjorde med min. Dock sänkte generalagenten först priset från 89 995 till 79 995 för att 2 veckor senare sänka den ytterligare med 5000 kr till dess nuvarande pris. Allt med motiveringen att man ville ha ett större span mellan 300 & 500 modellen, men endå lyckas bli av med kvarvarande 400cc modellen.

En sak att tänka på förresten om Du ska köpa en ny och inte min Smiley är att kolla noga upp vilken årsmodell Du får. Generalagenten har som sagt var större omsättning på 500cc modellen men inte på Yourbanen så Du kan få en 2012 som säljs som en 2013 modell och har stått på lager hos dem osåld. Kan ge obalans i däcken då hojen är ganska så spänd i lådan med hjulen på. Piaggio är tyvärr så dumma att man inte anger tillverkningsår på sina papper så man kan bara kolla detta med registreringsbevisen.

Att det sedan skulle vara viktigt med kubiken motsäger det faktum att man idag säljer lika många av Vespa 125cc som 300cc  i Sverige. Det beror som sagt var på vad Du ska ha MP3'an till.
Loggat
masun

« Svara #10 skrivet: 2013-04-08, 19:48:26 »

"Kan ge obalans i däcken då hojen är ganska så spänd i lådan med hjulen på". Kan du utvidga det här resonemanget? Menar du att det faktum att den har stått stilla i 1-2 år har gett obalans i däcken?
Loggat
Calvin

« Svara #11 skrivet: 2013-04-09, 06:59:14 »

KAN, kan ha givit obalans i däcken. När hojen kommer, och detta borde även gälla de större MP3'orna, sitter den i en specialanpassad trall i trä där framdäcken är fastspända med mindre spännband samt en rem över sadeln för bakändan.

Då hjulen är "små" kan denna spänning ge upphov till att däcken blir lite ovala efter ett längre tag och detta medför obalans som mynnar ut i skakningar i styret. Tjejens råkade ut för detta och vi fick rådet att köra 100 mil till första servicen för att se om däcket skulle bli rund igen av sig själv.

Det hjälpte inte så däcken ballanserades om vid första servicen, det blev mycket bättre, men de uppvisade fortfarande obalans. Förut var det i spannet 75-95km då skakningarna i styret gjorde färden mindre skön. Efter balanseringen var det mellan 80-90 och mycket mindre, men endå märkbart.

Slutade med att däcken byttes på garantin och vips var allt ok.
Loggat
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #12 skrivet: 2013-04-13, 22:24:59 »

Jag som kör mycket med puman på bak uppskattar Fuoco 500:an för den är ju ganska tung som den är. Så jag skulle absolut inte vilja ha mindre effekt.
Marschar lätt 120 med packning och puma på utan att det låter ansträngt.. även högre i medvind, och i motvind så blir det jobbigt i 120.. fanns det en 600 eller 800 så skulle jag vara spekulant dirr... och som mitt motto är, "för mycket är aldrig nog..." hehe... 

hoppas et blir VÅR snart...  annars får jag ta hårtorken och smälta utfarten.. 
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
masun

« Svara #13 skrivet: 2013-04-15, 14:09:53 »

Det blev en MP3 Yourban, känns mycket bra för det jag kommer att använda den till! Det har blivit några mil + pendling i regnet idag. Köpte en jacka också som jag kan rekommendera för er som vill ha en mc-jacka som ser ut som en vanlig jacka. Utvecklad för scooter-åkare enligt Dainese :-) http://www.motoin.de/Clothing/Jackets/Textilejackets/Dainese-ASGARD-D-Dry-TOP-PRICE::19419.html?language=en

Lite ovan att hantera den i lägra hastigheter, den väger ju trots allt 100kg mer än mitt förra fordon som var en eu-moped. Men när farten väl är uppe så tänker man inte ens på at det är två hjul fram.

Sen var jag tvungen att köpa en ny hjälm efter två dagar. Min nuvarande hade inte pinlock och immar igen konstant. Köpte en relatitivt billig variant, en Nolan N86 med pinlock och solvisir. Grymt skönt att kunna köra med visir nere i regn och inte ens få en antydan till imma om du stannar vid trafikljus.

Riktigt smidigt att kunna låsa framdelen när man ska parkera men i övrigt använder jag inte den funktionen. Insprutningen uppskattas också, inegen tvekan om att den startar och inga tjuvstopp vid rödljus.
Loggat
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #14 skrivet: 2013-04-15, 20:40:30 »

Grattis till nyförvärven!
Jag har visserligen en 500 (460) men det är inte ofta jag behöver all effekt utom för nöjet då  Wink
Växlar mellan två Dainesejackor men av MC-modell och de fungerar helt som förväntat.
Vad gäller PIN-lock så har jag också precis skådat ljuset...

//Peter Björkdahl
Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.145 sekunder med 22 databasfrågor.