Bland annat jag

...
Har snart i 2 år försökt övertyga dessa "soffåkare" med sina MP3 4 å 500 vad de missar när de inte åker på en kvick Yourban. Har haft nöjet att äga en sådan under 2 säsonger nu och tjejen köpte en egen förra året vid den här tiden.
Har under dessa 2 år haft förmånen att köra båda modellerna då en arbetskamrat och till lika åka-en-sväng-å-fika-vän hade först en 250 och bytte upp sig förra året till en 400 av den "större" modellen.
De stora skillnaderna i min mening är att på längre turer har den större modellen en bättre sadel. Min kan kännas lite hård efter en 20 mila tur. Den har givetvis mer lastutrymme, vad man nu ska ha detta till då en plånbok inte tar särskild stor plats och det är allt man behöver ha med sig enligt mig. Man får fortfarande med lätthet in en hjälm under sadeln även på en Yourban. Du kan även slippa lite mer regn om sådan skulle falla under turen, då kåpan är större. men detta är inget för mig som vill känna fartvinden hugga tag i en vid körning.
Dock och här kommer jag till skillnader som vissa inte förstår bakom sina gigantiska kåpor ala GoldWing och precis som Du skriver.. Yourbanen är kvickare och rappare i kurviga partier. Visst det skulle inte skada med 500cc motorns effekt även i Yourbanen ibland, men det förtar inte åk känslan. Där Yourbanen svänger bara Du tänker tanken och snyggt lutar sig genom kurvan måste Du i den tyngre och otympligare MP3' an brottas lite mer med styret för att få den bjäsen att gå dit du vill.
Får väl likna körupplevelsen igen mellantyp en Honda CB900F och en GoldWing, ja menar båda kan köras i kurviga partier men Du har roligare på 900' an.
En annan notis även om den inte är särskilt stor så drar Yourbanen lite mindre soppa och kan ha lite lägre toppfart. Fast ingen av "hojarna" är någon racer som Du kör längre stunder i dessa områden. Dessa är glidare som bäst avnjuts i 70-100km/h så man hinner lukta på blommorna och se naturen i all sin prakt innan det springer ett vildsvin rakt ut framför Dig

Då blir Du också glad för den lägre vikten som Yourbanen har då den stannar fortare.
Vid prov från 70km/h skilde det ca 5-6 m mellan våra hojar oavsett vem av oss satt på hojen, då vi provlånade och bromsade igen för att inte skillnaden skulle ligga hos chauffören.
Dock kanske ett varnande finger i all min positivitet, det har cirkulerat lite rykten om att 300cc varianten kommer att försvinna ur modelfloran och enbart 125cc varianten ska få leva kvar och denna tas ju inte ens hem till Sverige. Kan ge lite avkall på begpriserna senare. Dock inget bekräftat från Piaggio gällandes detta.
OCH för att avsluta med ett glatt budskap. Funderar Du på att köpa en Yourban så hör av Dig, min 2012 eller den som tjejen körde på rent tekniskt med ca 220mil på mätaren är till salu då jag övergår till MC värden denna säsong. Färg röd, enda skavank är en 5mm bred och 2mm hög färgflaga på framskärmen. Råkade vid flytt köra in i ett vattenrör givetvis redan första veckan hojen kom på plats

Annars som ny och sa jag tjejkörd ??
Så summa summarum är det kortare pendlarturer med längre utflykter under helgerna så go Yourban, man kan INTE ha roligare och Du spar 10 000 på detta.