Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2019-06-20, 21:18:15
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Ej MC-klassade Scooters
| | |-+  start problem Vespa ET2
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: start problem Vespa ET2  (läst 3197 gånger)
ramoc
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2013-03-30, 18:37:12 »

Hej!
Tänkte höra om någon kan ge mig råd om vad som kan vara fel på min Vespa ET2 50 99'
Säkringen går när jag vrider om nyckeln så går säkringen och det går inte att starta den, tutan och Blinkers funkar inte heller.
det gick att kickstarta den till för några dagar sen men inte längre.  Tändstift bra och det kommer gnista. har kollat alla jord kablar och dem verkar ok.Batteriet är laddat och förgasaren verkar bra. kermit kermit

Tacksam för lite hjälp.
Loggat
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1394

Kör: t-max 530
Kör2: KTM690 ENDURO
Hemort: dalarna

« Svara #1 skrivet: 2013-03-30, 22:57:20 »

ett tips jag har använt  vid kortslutning på bil är att man tar en h4 lampa o kopplar in
där säkringen sitter....när man kopplar på strömmen kommer
den att lysa pga kortisen    sedan går man runt o rycker i alla kablar tills lampan
börjar blinka...då är man på rätt ställe för felet.......obs detta är för en bil.....
men om man tar stora  lampan till lyset på scootern  kan det kanske gå........
jag tar inget ansvar för tipset då man bara gjort det på en bil för 20 år sen.... Wink
elfel är knepiga Sad
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
ramoc
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2013-03-31, 09:58:29 »

Tack!
Man kan alltid prova.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-04-01, 16:09:01 »

Hej ramoc och Välkommen till ScooterForum!  
El-fel är som sagt luriga och en pina, täcker säkringen allt eller bara vissa delar av el-systemet?
Scootern har några år på nacken så förslitning där det rör sig är ingen omöjlighet, "stenfel" är i alla fall bättre än intermittent som jag ser det.
Leta också på nätet, för ibland blir man förvånad över hur mycket man hittar där om det nu skulle råka vara ett "standard fel" som kan dyka upp med tiden på just den modellen.

Dra lätt i och ändra på sladdar där du har böjning som mellan ram och upp till styret eftersom där har man rörelse i kabelstammen och se om du går från inget motstånd till något lite motstånd eller får en rörelse/ändring på mätinstrument om du kan låna ett, OBS görs utan batteri inkopplat och mätt över säkringen.

-Tomas
« Senast ändrad: 2013-04-01, 16:21:10 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
ramoc
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2013-04-01, 17:09:14 »

Hej Tomas!
Tack för välkommandet  thumbsup

Har spenderat lite tid under Påsken att söka och röra på lite kablar osv. Får försöka hitta någon bekant som har lite mer koll på el.
Tack ännu en gång.
RamoC

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.139 sekunder med 21 databasfrågor.