Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-12, 13:15:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Original dokument 2007
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Original dokument 2007  (läst 9275 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2013-03-06, 09:59:20 »

Kan kanske vara av intresse att titta på för er som inte har sett det  Smiley
klicka på den blå länken.
För att inte missförstånd skall uppstå, så är det här ren kuriosa

* MP3-2007.jpg (386.9 KB, 2261x3112 - visat 983 gånger.)
« Senast ändrad: 2013-03-06, 13:15:50 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #1 skrivet: 2013-03-06, 12:30:17 »

Varför skulle detta 6 år gamla dokument ha något intresse för oss idag  förutom det rent kuriosa delen  och det är väll därför Du visar upp det??

MP3´or har alltid i vissa delar av Europa sålts i 2 utföranden, dels LE modellen som kan köras på B-kort samt utan som enbart får köras med MC kort. I Sverige var detta ett problem tidigare då den Danska generalagenten som försåg även Sverige fick båda modellerna utan sin vetskap och vissa hojar fick därför sedan "uppgraderas" till B tillhörighet i efterhand.

Att dessa olika modeller finns i Europa beror nog till största del på att många MP3 hade/har 125cc motorer viket i de flesta länder typ Italien, Spanien o.s.v endå får framköras med ett B kort. Kanske glömde man sedan bort detta för de större motorerna på Italiensk vis  Wink

Dock är det mig veterligen sedan 2008 inga MP3 som säljs via de officiella kanalerna som inte är B-klassade. Att man sedan själv med lite pulande kan ta bort distanserna, få en smalare spårvid och därigenom helt plötsligt ha en MC som enbart får framköras med A- behörighet är en helt annan femma som säkerligen är väldig svår kontrollerad i en trafikkontroll men ger en rappare styrrespons och roligare körning.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013-03-06, 13:12:45 »

Calvin, ren  kuriosa!

Jag hittade dokumentet när jag städade en låda. Efter som vi inte var många mp3 ägare för 6 år sedan, så tyckte jag
att det kunde visas upp innan jag slängde det.
Piaggio har dragit ner på tillverkningen vad jag förstår och vem vet, mp3:or kanske snart är historia.

Jag vet inte vad gränsen går i ett forum när det gäller kuriosa.
Om det är riktigt illa, så får jag väl ta bort bilden.
Personligen tycker jag att taket skall vara högt på ett forum och att ett stycke kuriosa kan vara helt okej.

För mig var tiden under 2007 en tid med min mp3:a jag hade då, något jag inte vill vara med om igen.
Det var bökigt med alla papper och ombesiktningar under den sommaren och hösten.

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Calvin

Antal inlägg: 92

« Svara #3 skrivet: 2013-03-06, 13:45:41 »

Sorry Kjelle om jag verkade allt för hetsig i min kommentar. Klart det är kul med kuriosa här på forumet.

Själv har jag ju då och då nämn mina MC erfarenheter från Hedenös tid och det är värre.

Är väll för skadad av andra forum där det helt plötsligt presenteras "nyheter" som vid närmare granskning är väl kända sedan 5 år tillbaks för alla utom för den personen som postar det, som tror att det är ett scoop. Trodde detta kunde vara ett sådant tillfälle varav mitt svar och för detta ber jag om ursäkt.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013-03-06, 14:02:11 »

Calvin,  Grin
Du har ju flera poäng i det du skriver 
Loggat

Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #5 skrivet: 2013-03-08, 20:39:37 »

Hmm, undrar hur folk på Piaggio tänkt när de skulle lansera MP3:an från början?

M: "Vi annonserar över hela Europa att den går att köra på B-kort!"

L: "Hmm, ska vi kanske kolla upp det här med regelverken?"

M: "Vapiano, det löser sig!"

L: "Aja, okej då..."

Cheesy

Visst löste det sig till slut, tyvärr drabbade det ganska ordentligt de första MP3:ornas ägare...   violent1

Notis: Karaktärerna M och L är inte hämtade från värkliga livet utan har lånats från ett välkänt tv-spel p.g.a. sina italienklingande namn...
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013-03-11, 13:50:25 »

- Vi göra moppe på tre hjul!

- Va, du helknäpp!!

- Nej, Nej jag inte skämta aprillo  Wink

Exakt, det var ett öken 2007. Jag som har 4 mil till återförsäljaren tyckte att
det var riktigt tungt.

Men det gick vägen och jag körde 600 mil innan jag hösten 2008 böt till en fuoco.
det kostade mig 35000 i förlust men det känns i dag som om det var värt det.

Ärligt, så är det med vedmod jag läser Piaggios svarta siffror.
Det är en bra scooter, den saken är klar.
Kanske lite invecklad och dyr men det får man ta om man inte vill läsa till ett A - kort.

Jag som är snart 60 bast, jag sätter mig aldrig ner i en skolbänk för att ta ett A- kort.
Det finns så mycket annat som kostar pengar Smiley

fuocon håller nog ett par år till. Ingen vet livslängden på en sådan här "spagetti moppe" men det visar väl sig.

Loggat

Atheos

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #7 skrivet: 2013-03-12, 18:25:28 »

Med få ÅF och dåligt med service ställen osv så är det inte konstigt det inte säljer bättre här i Sverige.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.061 sekunder med 18 databasfrågor.