Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-09, 06:36:02
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Projekttrådar
| | |-+  Dubbel-Bajaj!
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 24 Skriv ut
Författare Ämne: Dubbel-Bajaj!  (läst 382207 gånger)
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 346

« Svara #75 skrivet: 2013-05-16, 00:31:06 »

I kväll lätt lillasyster storsint storasyster testa Moppis1. Storasyster satte sig på och körde iväg som om hon aldrig hade gjort annat! Cheesy

På köpet blev hon jättetaggad på att få igång sin Bonnie, så om allt går som vi hoppas blir det uppstart i helgen!  scooter8
Loggat
JanneHagnell

« Svara #76 skrivet: 2013-05-16, 11:44:24 »

Jaha, idag var det dags igen: Kom ut och hittade en bensinpöl under Moppis1. Med van hand rev jag av motorkåpan och kunde konstatera att läckaget återigen kom från bensinkranen.  cussing Denna gång verkar det dock som om kranen bara är indirekt skyldig. Hittade ett hål i bensinslangen just vid infästningen till kranen och min gissning är att öppnandet och stängandet av den tröga kranen har skapat en nötning när hela paketet har vridit sig. Så förutom att kapa bort en bit slang använde jag en av "kompensationskranarna" som jag fick då de andra läckte. Eftersom jag inte behövde sätta någon extra tätningen i denna kran går den förstås mycket lättare att öppna och stänga och denna operation kan därför nu utföras utan tång.  sunny
Loggat
JanneHagnell

« Svara #77 skrivet: 2013-05-16, 19:41:48 »

Suck, ny liten pöl. Rev av kåpan IGEN och hittade inget läckage, men undersidan av förgasaren, där hänger en droppe. Det har jag noterat direkt efter körning också, så jag misstänker att fuggen flödar lite och att detta accentuerats av dagens värme (26 grader!  Cheesy ).
Satte ett buntband som extra säkring på slangänden in i förgasaren (måste skaffa bättre slangklämmor än de jag har) och placerade en bytta under motorn. Det läcker ju inte mycket och det borde bara vara en del av innehållet i förgasaren som försvinner, i alla fall (kranen verkar inte smygsläppa igenom något när den är stängd).
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #78 skrivet: 2013-05-16, 21:27:45 »

Hej.

Hade ett liknande problem på dotterns Aerox nu i våras när den plockades fram efter en vinter i garaget.
Problemet visade sig vara att det finns en dräneringsskruv i botten på flottörhuset.
Denna skruv hade en tätande o-ring (pytteliten) längst ut på skruven, som låg i ett svarvat spår.
O-ringen tätade inte längre som den skulle, och det gjorde att det kom några droppar i minuten ur dräneringshålet i botten på flottörhuset, tills flottörhuset var tomt.
Väldigt irriterande, speciellt när den kördes in i garaget.
Löste det med packning på tub, så dräneringsmöjligheten är borta, men även läckaget.

M.V.H

/Tobias
Loggat
JanneHagnell

« Svara #79 skrivet: 2013-05-16, 22:44:01 »

Tack för tipset!  notworthy Minns ingen sådan skruv, men jag ska kolla igen.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #80 skrivet: 2013-05-16, 23:04:57 »

Kunde förstås inte hålla mig utan sprang direkt ut i verkstaden och kollade i vhb: Ingen dräneringsskruv. När jag hade isär förgasaren kollade jag både flottör och nålventil och bägge var ok. Dock kan det ju hända att skräp fastnar på nålen och orsakar flödning, men hur kan det ha tagit sig förbi dubbla filter? Tycker också att moppen borde gå sämre pga fel bränslenivå i flottörhuset. Peppar, peppar så var det denna gång tomt i byttan jag ställt under. Utifall det beror på tomt i förgasaren öppnade jag bensinkranen en stund för att fylla på, så får vi se imorgon.
Go' natt!
 sleepy1
Loggat
JanneHagnell

« Svara #81 skrivet: 2013-05-17, 13:39:11 »

Jaha, pöl igen... icon_pale Återigen inget läckage i bränslematningen, men fuggen är fuktig och det hänger en droppe under. Så min slutliga (?) teori är att förgasaren svettas genom flottörhuspackningen när det är varmt, något annat sätt för bensinen att komma ut kan jag inte komma på. Och ja, jag kollade att alla skruvar var åtdragna.
Vad gör jag åt det, då? Inte ett sk*t i nuläget  knob, den får stå parkerad med en balja under. Kanske river jag fuggen i vinter, eller så.
Loggat
Hannu

« Svara #82 skrivet: 2013-05-17, 14:59:04 »

Hej.

Prova att plocka bort flottörhuset, rengöra ordentligt där packningsytan är.
Lägg sedan en fin sträng med "packning på tub" ovanpå den gamla packningen, och lägg verkligen lite, eftersom det bara pressar ut annars, och risken är att det även pressas åt fel håll, det vill säga inåt.
Låt sedan torka några timmar innan du låter det komma i kontakt med bensin.
Detta kan fungera mycket bra, men det är viktigt att ytorna är rena och torra.

/Tobias
Loggat
Stig45

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #83 skrivet: 2013-05-17, 16:04:23 »

Tror att du har hittat själva  kärnan i att köpa en el Cheapo-lowcost pryl...
Märkevaror har typfel och möjligen sällsynta uddafel.
Kopior/locostvaror har alltid randomfel Grin
Nå, det gör ju livet med ett sånt fordon lite mer spännade.. Smiley
Loggat
JanneHagnell

« Svara #84 skrivet: 2013-05-17, 17:20:13 »

Hej.

Prova att plocka bort flottörhuset, rengöra ordentligt där packningsytan är.
Lägg sedan en fin sträng med "packning på tub" ovanpå den gamla packningen, och lägg verkligen lite, eftersom det bara pressar ut annars, och risken är att det även pressas åt fel håll, det vill säga inåt.
Låt sedan torka några timmar innan du låter det komma i kontakt med bensin.
Detta kan fungera mycket bra, men det är viktigt att ytorna är rena och torra.

/Tobias

Tänkte ungefär så. Men nu ska jag prioritera att få snurr på Bonnie. Förgasarmek får anstå till vintern när snön ligger djup på taken och endast scooteristen är vaken... icon_santa
Loggat
JanneHagnell

« Svara #85 skrivet: 2013-05-17, 17:26:43 »

Tror att du har hittat själva  kärnan i att köpa en el Cheapo-lowcost pryl...
Märkevaror har typfel och möjligen sällsynta uddafel.
Kopior/locostvaror har alltid randomfel Grin
Nå, det gör ju livet med ett sånt fordon lite mer spännade.. Smiley

En sanning med modifikation. Jag hörde en gång åsikten att de som gör de bästa grejerna är okända företag som vill komma sig upp och bli kända. Men visst, även om jag generellt är positivt överraskad av dessa billighetsindier så får jag förstås acceptera vissa... egenheter. Eller om vi ska säga charm? sign12
Loggat
JanneHagnell

« Svara #86 skrivet: 2013-05-18, 18:23:53 »

Jaha, just när vi diskuterat indisk kvalité så får vi den första större motgången. Storasyster som var så taggad blev besviken idag, för Bonnie vägrar starta! crybaby2
Vi hade raskt monterat tillbaka tank och bränslekran, bytt tändstift, -hatt och -kabel, fyllt bensin, öppnat kranen och konstaterat att det kom bensin helt utan läckage  hello2 och kickade - tvärdött!
Loss med stiftet och kollar - ingen gnista!  confused2 "Men den startade ju i höstas", som det brukar heta... Jaja, tillbaka med gamla stiftet - och gnista!  icon_scratch
Jaja, kickar igen - dött. Öppnar gasen och den tänder!  Grin Fast bara några gånger. Testar att snapsa i lite bensin direkt i cyllen - inget. dontknow
Vi ger sedan upp för idag. Imorgon blir det till att handla startgas för att se om den tänder på det. Om inte tror jag på för svag gnista eller tappad kompression. Tänder den åker förgasaren av igen.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #87 skrivet: 2013-05-19, 17:39:07 »

Dagens fynd: Bonnie var helt tom på transmissionsolja! fucyc
Då jag aldrig fyllt på kan hon ha varit tömd för vinterförvaring och då har hon stått tom i 1,5 år. Kan det vara så att packboxen på transmissionssidan torkat och släppt ut vevhuskompressionen? Fyllde på olja och låter den stå tills imorgon så packboxen får en chans att svälla.
Loggat
Stig45

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #88 skrivet: 2013-05-19, 22:57:57 »

Sett?

http://www.carlsalter.com/bajaj-service-manuals.asp
Loggat
Hannu

« Svara #89 skrivet: 2013-05-20, 08:23:43 »

Hej.

Vet inte riktigt hur konstruktionen ser ut på Bonnie, men på X-maxen så är transmissionen och dess olja längst bak mot hjulet, i slutdrivningen.
Så där finns ingen förbindelse till vevhuset.
Vevaxeln går direkt ut till den primära variatorn, där remmen leder över kraften till den sekundära variatorn, och sedan till slutdrivningen och bakhjulet.
Men det kanske ser annorlunda ut på Bonnien?
Hoppas i alla fall att du får ordning på dom.

M.V.H

/Tobias
Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 24 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.121 sekunder med 23 databasfrågor.