Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2017-11-23, 10:23:30
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Projekttrådar
| | |-+  Dubbel-Bajaj!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 21 22 [23] Skriv ut
Författare Ämne: Dubbel-Bajaj!  (läst 102281 gånger)
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #330 skrivet: 2016-12-03, 22:23:52 »

Blir bra det där Janne Smiley

Gullan



-Tomas

Smiley
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #331 skrivet: 2016-12-08, 19:33:34 »

Å så var tanken på plats och all slangar ansliutna! Tätt och fint och bra flöde till förgasaren. Nästa arbetspass blir det byte av bakhjulets packbox som pinkar transmissionsolja. walk


* image.jpg (86.15 KB, 640x478 - visat 73 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #332 skrivet: 2016-12-10, 02:17:54 »

Gamla packboxen vid bakhjulet på Moppis utbytt idag. Den gamla hade börjat läcka mer och efter demonteringen kunde jag konstatera att den inte var jättefräsch, så förhoppningsvis blir det bra nu.
Detta var också det sista av arbetena jag hade tänkt göra på Moppis i vinter. Skönt när man blir klar med ett projekt. icon_king


* image.jpg (111.5 KB, 640x478 - visat 75 gånger.)

* image.jpg (132.52 KB, 640x478 - visat 70 gånger.)

* image.jpg (99.31 KB, 640x478 - visat 72 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #333 skrivet: 2016-12-10, 15:32:56 »

Klar och ute ur verkstaden! wav
Och som vanligt när jag mekar: Två skruvar över... Var ska de vara??


* image.jpg (114.31 KB, 640x478 - visat 73 gånger.)

* image.jpg (103.15 KB, 640x478 - visat 73 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #334 skrivet: 2017-01-19, 15:51:15 »

Moppis hastighetsmätare har börjat svaja när det är kallt, dvs minusgrader. Har ju haft isär, kollat och smort upp navet (med samma fett som på Bonnie vars mätare inte svajar) så jag lutar åt vajern (nästan ny på Bonnie). Beställde en ny från Tyskland för en spottstyver. Bara omslagspåsen var värd pengarna - den ska sparas!  laughing7


* image.jpg (129.77 KB, 640x478 - visat 78 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #335 skrivet: 2017-06-12, 10:50:51 »

Har länge haft Bonnie stående i verkstaden för byte av bensinkran. Förra veckans vurpa gjorde dock att hon fick åka ut (och nu får nog kranbytet vänta till vintern) till förmån för Moppis1. Skadorna inskränkte sig till att tutknappen ramlat isär men när jag skulle testa den visade det sig att ingen el utom den till motorn funkade. Hoppades att det skulle vara så lätt som en losshoppad sladd och det var det också, fast tvärtom, typ: Min hemgjorda helljusomkopplare hade flyttat sig någon mm inåt och kontaktblecken gick mot styret och kortslöt systemet. Lite eltejp på metallen så var det löst. Och tutknappen då? Jo, den består bara av några få delar som var lätta att pilla ihop. Det hela säkrades sedan med ett buntband - very low tech India style! walk


* FullSizeRender.jpg (83.43 KB, 640x480 - visat 64 gånger.)
Loggat
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 22
Antal inlägg: 1138

Kör: t-max 530
Kör2: honda sh300
Hemort: dalarna



« Svara #336 skrivet: 2017-06-12, 22:24:36 »

det måste sägas att jag är imponerad av ditt tålamod o
hålla igång dessa mopeder........  thumbsup
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #337 skrivet: 2017-06-13, 15:32:17 »

det måste sägas att jag är imponerad av ditt tålamod o
hålla igång dessa mopeder........  thumbsup
mixen
Tack! Den här vändan i verkstaden kan jag ju inte skylla på någon (eller något) annat än mig själv... confused1
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #338 skrivet: 2017-06-27, 18:49:19 »

Idag började Bonnies nylagade hastighetsmätare låta under färd. Jaja, lite smörjning ska väl räcka, tänkte jag. Lite surt att behöva klippa buntband för att demontera vajern från mätaren, då sådana varit nödvändiga pga den nya vajern hade annan dimension på den gängade kragen och därmed inte passade på mätaren. Då vajern köpts från Tyskland tänkte jag att mätarhusen där och här inte bara skiljde i skala utan även i mått. Lite märkligt, kanske, men det är ju indiskt! Som tur var fick jag nu ett infall och plockade fram vajern jag köpt från Indien (och tänkt använda på Moppis1) - den visade sig ha en smalare halsring som passade på mätarhuset!  icon_compress Andra änden, den som ska in i navet, är i metall istället för plast och visade sig ha några tiondelar för stor diameter men det löste sig med lite bearbetning i bänkslipen och en tunnare o-ring. wav
Exakt hur det här med vajrarna hänger ihop förstår jag inte men jag tror jag nöjer mig med att se glad ut och beställa ett till ex från Indien! glasses1


* IMG_8118.JPG (84.72 KB, 640x480 - visat 53 gånger.)

* IMG_8119.JPG (136.22 KB, 640x480 - visat 58 gånger.)

* IMG_8120.JPG (101.14 KB, 640x480 - visat 57 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #339 skrivet: 2017-06-27, 21:19:03 »

Rättelse: Bägge kablarna var köpta i Tyskland. Har nu beställt en ny från samma tyska firma som levererade den ovan så framgångsrika Jindalkabeln.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 13
Antal inlägg: 3292

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #340 skrivet: 2017-07-07, 13:18:17 »

Lite skoj omslag på emballaget.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #341 skrivet: 2017-07-10, 22:22:35 »

Lite skoj omslag på emballaget.


-Tomas

Jepp. Som från en annan värld. Och det är den ju, typ.
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #342 skrivet: 2017-08-17, 21:05:30 »

Reservhjulet iordninggjort och monterat på Bonnie! Hemsnickrad fastsättning i originalfästet: Två stora brickor med en gummiring mellan håller fast fälgen i centrumhålet. En metalldel till trädgårdsslang håller avståndet mellan fälg och ram. Å så en lämplig skruv genom alltihop!
Ett gammalt cykelverktyg visade sig ha rätt fattning (16mm) och hamnade i verktygsväskan så man får loss reserven vid behov i vägkanten.  glasses1


* IMG_8587.JPG (114.4 KB, 640x480 - visat 48 gånger.)

* IMG_8586.JPG (95.64 KB, 640x480 - visat 49 gånger.)

* IMG_8585.JPG (129.78 KB, 640x480 - visat 48 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #343 skrivet: 2017-11-07, 19:45:33 »

Sådärja, då var de planerade vinterarbeten på Moppis klara!  wav
Fokus har legat under styrkåpan där tre saker behövde uppmärksamhet:
1) Förbättring av bromsljuskontakten då den befintlig infästningen inte varit optimal.
2) Ny hastighetsmätarvajer då mätaren svajat en del, särskilt i kallt väder.
3) Ny reflektor till strålkastaren då ytskiktet börjat släppa pga rost.

Första punkten hade jag tidigare löst med att fräsa ett jack i styret för att få plats med bromsljuskontaktens fästskruvar. Inte optimalt då den inte gick att finjustera. Fick dessutom ansluta den till bromshandtaget med en bit metalltråd då lämplig fjäder saknades. Nu hade jag rotat fram en bra fjäder och ändrat infästningen lite så den går att flytta steglöst. Och vips, så funkade det utmärkt att ställa in bromsljusverkan! Enda nackdelen var att bromsljuskontakten nu hamnade i vägen för brytaren till helljuset, så jag fick ta upp ett nytt hål i styrkåpan och plugga det gamla.
Punkt två bjöd inga problem. Bort med det gamla, dit med det nya. Höljet på den gamla vajern visade sig nästan ha varit av inne under styrstamskåpan så ett byte var motiverat.
Tredje punkten var värre! I brist på original insats hade jag fått tag i en pirat till flakmoppe. Moddade dess kromring till en infästning motsvarande den på originalinsatsen. Så långt allt väl men jag måste ju ha en glödlampa med foten BA15d, också. Och jag insåg snabbt att de finns ANTINGEN som 12 volt ELLER med hel/halvljusfunktion. Vill man ha 12 volt OCH hel/halvljus är det den större BA20d-sockeln som gäller (som Bajaj kör med i original). Efter mycket googlande hittar jag ändå rätt lampa hos en svensk webaffär. Beställer glad i hågen ett par - och får två bromsljuslampor!   :merror:Visar sig att lampan på hemsidan inte existerar!  violent5
Något frustrerad gav jag mig nu på att försöka få bort glaset från den rostiga insatsen för att renovera den. Med Dremel och en del tålamod slipade jag bort det fogguck som indierna använt för 25 år sedan och minsann, glaset släppte! Nu hamnade reflektorn i elektrolysbad som fick gå i flera dagar. Sedan blev det slipning och lackering. Testade "kromfärg" som jag polerade och drog över med klarlack. Som de flesta nog vet är kromfärg mer att likna vid en jämn silvermetallic och nästa gång ska jag nog testa att högglanspolera stålet och klarlacka direkt på det. Men det blev good enough, iaf. Då jag kör mest i stan handlar det ändå mer om att andra ska se mig än vice versa.
När vi nu på kvällen justerade ljusbilden märkte jag att halvljuset inte var helt i våg. Infästningen av insatsen medger inga fel men då kom jag på att jag faktiskt tidigare duttat på lite lim mellan fot och glaskropp på glödlampan då dessa släppt från varandra. Måste ha fått dit glaskroppen lite snett, så det får bli en ny glödlampa vad det lider.
Avslutningsvis fick Moppis en andra backspegel, en universal Biltema som åtminstone är hyfsat lik originalet på vänster sida.  Cool


* IMG_9043.JPG (109.97 KB, 640x480 - visat 6 gånger.)

* IMG_9045.JPG (121.9 KB, 640x480 - visat 6 gånger.)

* IMG_9061.JPG (158.43 KB, 640x480 - visat 6 gånger.)

* IMG_9145.JPG (118.35 KB, 640x480 - visat 6 gånger.)

* IMG_9162.JPG (80.15 KB, 640x480 - visat 6 gånger.)

* IMG_9164.JPG (70.91 KB, 640x480 - visat 6 gånger.)
Loggat
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 339




« Svara #344 skrivet: 2017-11-19, 20:45:14 »

Efter att dottern kört Bonnie till skolan några gånger nu  wav återkom hon med en att-göra-lista:
1) Ordna så den inte är så slö när den är kall.
2) Fixa reservfunktionen på bensinkranen.
Det första var inga problem. Bonnie har ett original 54-munstycke som har gjort att den varvat ur ordentligt men å andra sidan varit just väldigt slö i början och krävt mycket choke. I Moppis har jag Dellorto 64-munstycke men då flera andra Bajaj-piloter har varit nöjda med det något mindre Dellorto 62 hade jag införskaffat två sådana. Ut med förgasaren och i med 62:an, bara! Cool Idag kom det en rejäl laddning snö som försvårade provturen men nu behövs iaf inte så mycket choke längre.  Cheesy
Punkt två borde inte heller vara något problem då en ny universal tvåvägskran, köpt på ebay, redan låg och väntade. På Moppis monterade jag motsvarande kran mha ett vanligt vinkelbeslag och så fick det bli även här. Lätt som en plätt när jag redan gjort det en gång? HA! Hade jag varit smart hade jag förstås gjort ett fäste till direkt när jag höll på med Moppis. Nu fick jag mäta upp allt en gång till och första vinkeljärnet lyckades jag kapa sönder för mycket. BangHead Nummer två gick bättre - tills jag som absolut sista grej skulle ha dit frontkåpan... Hade lyckats måtta så vinkeljärnet hamnade ungefär en halv centimeter för långt in!  Sad Därmed nådde originalvredet, som jag moddat fast på den nya kranen, inte ut tillräckligt utan blev hängande några retfulla millimeter innanför kåpan. Snabbt insåg jag att enda sättet att lösa det hela var att i vinkelbeslaget såga upp större uttag för fästskruvarna - något som naturligtvis krävde att ALLT plockades ner igen! violent4 Efter denna övning i onödigt extraarbete verkar det som det till slut i alla fall blivit både bra och tätt! Smiley


* Munstycke 62.jpg (137.33 KB, 1024x768 - visat 2 gånger.)

* Bensinkran o fäste.jpg (294.49 KB, 1024x768 - visat 2 gånger.)

* Bensinkran o tank på arbetsbänken.jpg (137.61 KB, 1024x768 - visat 2 gånger.)

* Fäste bensinkran.jpg (129.28 KB, 736x1024 - visat 2 gånger.)

* Bensinkran på plats.jpg (157.44 KB, 768x1024 - visat 2 gånger.)
Loggat
Sidor: 1 ... 21 22 [23] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.147 sekunder med 22 databasfrågor.