Tjohej! Att forumet är uppe igen får jag fira med att dela att jag nu har TVÅ fungerande indier!!
Under vintern har de bråkat med mig, vilket visade sig bero på förgasarna. Jag anklagar den moderna bensinens tillsatser som gjort så flottörerna svällt och kärvat fast. Detta är nu förhoppningsvis åtgärdat för sista gången.
Bonnie har trots alla åtgärder hela tiden gått sämre än sin syster; varit svagare och tvekat mer på gas. Förklaringen fick jag när jag tittade närmare på huvudmunstycket i Moppis: Där stod det 64, men i Bonnie bara 58!
Hade hade bade 63 och 66 hemma, men valde 66 för säkerhets skull. Och minsann, nu är Bonnie bade lättstartad, stark och varvvillig!
Föga förvånande börjar hon bluddra på fullgas och varvar hyfsat om jag sänker gasen något, men det sanmma gjorde Moppis innan jag flyttade over original luftburken (har bara en) till henne. Så jag ska leta upp en originalburk till henne också innan jag ger mig på munstycksbyte.
Under mitt mekande för att få Bonnie att gå sotade jag även ur avgassystemet, vilket visade sig onödigt. Ljuddämparen är av modell engångs men i vhb står faktiskt om stoning, en operation som inbegriper vinkelslip och svets. Nu har jag gjort ljuddämparen öppningsbar genom att sammanfoga delarna med skruvar, men om vi säger så här: Blir det stopp i Moppis dämpare beställer jag en ny från Tyskland...
På plussidan är dock att Bonnie nu har ett väldigt mysigt avgasljud, lite trimmad gammal Sachs.
Vedermödorna har varit många, men lite pimpning har det allt hunnits med också! För vad gör man när folk slänger fullt användbara vindrutor efter en (gratis är gott!) och man på tyska eBay bara måste beställa den värmsköld Moppis saknat..?