Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-09, 06:37:39
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Projekttrådar
| | |-+  Dubbel-Bajaj!
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 24 Skriv ut
Författare Ämne: Dubbel-Bajaj!  (läst 382212 gånger)
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 346

« Svara #225 skrivet: 2014-02-13, 22:45:14 »

MEN DET FINNS HOPP!!
Ikväll kom ovan nämnda dotter och frågade efter "den där bilboken". Hon måste ha den för att förklara för kompisen skillnaden mellan två- och fyrtaktsmotorer!!!

Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #226 skrivet: 2014-02-14, 22:39:42 »

Ja ibland "blixtrar" dom till och då känns alldeles varmt i bröstet på oss föräldrar  Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell

« Svara #227 skrivet: 2014-02-15, 00:45:28 »

Nytt arbetspass med dottern idag och det innehöll en hel del tappade skruvar och småjusteringar som tog tid men vi kom i alla fall så långt att både broms- och helljus nu är anslutna! wav
Helljuset var helt okej men bromsljuset kändes mest som att ena glödtråden slocknade när den andra tändes. Har tagit helljusströmmen från matningen till tutan, då det är en rejäl kabel som jag tyckte verkar förtroendeingivande, men det kanske var fel tänkt? Testar att ta samma matning som resten av ljuskretsen och ser om det blir någon skillnad.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #228 skrivet: 2014-02-18, 20:00:57 »

Hade missat det uppenbara vad gäller det svaga bromsljuset: Jag har ju dubbla lyktor bak! iamwithstupid Och två bromsljus plus ordinarie belysning kräver nog väl mycket kräm... Så nu har jag kopplat bort bromsljusfunktoonen för een nedre, nytillkomna lampan och vips funkade den andra som tänkt. wav
Loggat
JanneHagnell

« Svara #229 skrivet: 2014-03-17, 18:33:18 »

Ibland är det som om prylarna försöker säga en "det här kommer inte att gå, lägg ner!"
Idag hade jag och dottern lite tid över innan hon skulle på ridning. Borde väl räcka för att smäcka dit det sista på Bonnie?! Jodå, vi fick dit styrkåpan med sin nya brytare för helljuset, så långt allt väl, och hastighrtsmätarvajern skulle nog räcka, även om det var lite tight. Men den var lögn att få dit i navet!
Insåg att själva vajern nog var lite för lång men det går ju att slipa ner - tjong, så gick vajern av!! Jaja, den kan jag nog få ihop igen, ska bara se att höljet går dit med den av mig ditsatta stoppskruven - krack, där sprack godset vid stoppskruvshålet!!! violent4
I det läget kopplade jag ner verkstaden, kopplade upp ebay och beställde en originalvajer från Tyskland. Point taken, Bonnie!
Loggat
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #230 skrivet: 2014-03-17, 18:47:55 »

Bonnie e vrång !

M.
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
JanneHagnell

« Svara #231 skrivet: 2014-03-27, 16:25:10 »

Nu har hastighetsmätarvajern kommit från Tyskland. Förberedde idag med att ta bort resterna av den gamla inne i navet, men den satt som själva ....  så jag slant förstås och knäckte ståltrådsöglan som håller vajrarna fria från hjulet. Men den som spar han har! En kraftig ståltråd som har hållit en ny stötdämpare i komprimerat läge fick släppa till material, å så var det löst!
Loggat
JanneHagnell

« Svara #232 skrivet: 2014-03-29, 21:42:39 »

Nehej, Bonnie har gett sig 17 på att inte ha en fungerande hastighersmätare!  protest
Då det skulle vara skönt att i vårvädret ha två fungerande moppar gav jag idag upp hoppet om att dottern skulle få en ledig stund och smällde själv dit den Tysklandsköpta vajern. Nere på navet satt den som en smäck men på själva hastighetsmätaren var den gängade ringen ett nummer för stor!  Shocked Vad är oddsen?! Varför skulle mätarna vara olika i Tyskland och här ?? Vi kör ju bägge med km/h och Sunny gör ju ändå inte mer än 50, som min mätsre är graderad till. Angry
Surt svärande bestämde jag mig för att sätta fast hylsan med buntband (!), en Epalösning som kanske kunde funka. Först skulle jag bara dra på framhjulet och se att vajern snurrade - nix!! angry9
Men vad i själva..!?!? Ännu mer surt muttrande rev jag loss vajern vid navet, satte fingret mot utgående drev, snurrade och - ingenting!! Men jag testade ju att det funkade mär jag hade isär navet och fixade handbromsen??
Jaja, monterade allt ihop i alla fall och hoppas på miraklet att navet plötsligt kommer på bättre tankar. Annars så sitter åtminstone grejerna där för senare rivning av navet, typ i höst. Nu ska det scootras!!
Fick i alla fall njuta av åsynen av den snitsiga helljusbrytaren.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #233 skrivet: 2014-03-31, 22:05:11 »

Hade hunnit glömma hur bra Bonnie går!  scooter7 Visst var det lite surt med en hastighetsmätare som retfullt stid kvar på noll, men vilket lyft att i skymningen kunna växla till helljus! icon_sunny
Loggat
JanneHagnell

« Svara #234 skrivet: 2014-04-01, 21:31:34 »

Rev ut hastighetsmätardrevet idag och kunde konstatera att några av spiralkuggarna var så slitna att drevet går fram till dem och sedan stopp. Drevet finns på ebay i Tyskland - endast för avhämtning!  Angry Så det får nog bli en cykeldator så länge, så får jag se om jag hittar ett originaldrev eller ett annat som går att få att passa.
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #235 skrivet: 2014-04-02, 12:29:36 »

Rev ut hastighetsmätardrevet idag och kunde konstatera att några av spiralkuggarna var så slitna att drevet går fram till dem och sedan stopp. Drevet finns på ebay i Tyskland - endast för avhämtning!  Angry Så det får nog bli en cykeldator så länge, så får jag se om jag hittar ett originaldrev eller ett annat som går att få att passa.
Med en frisk cykeldator tar du Bajaj'n in i digitalvärlden och får dessutom fler friska funktioner på köpet  Smiley

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell

« Svara #236 skrivet: 2014-04-02, 13:42:11 »

Sant, men originalmätaren är så LÄCKER! Roll Eyes
Loggat
JanneHagnell

« Svara #237 skrivet: 2014-04-05, 19:41:34 »

ÖDLEMOR!!
 cya
Idag tyckte jag att Bonnie hackade och tvekade en del. Fick förklaringen när jag skulle stänga av den nedre, av mig ditsatta, bensinkranen: Plopp, så trillade slangen till förgasaren av!
Jaja, det är bara slangklämman som är liiite för stor så dit med lite eltejp runt slangen å så dra fast igen. Startade snällt.
När jag ändå var i farten tänkte jag justera bromljuskontakten lite, så dragrörelsen blir mer rak. Testade sedan - inget bromsljus! Drog direkt vid kontakten - inget. Bytte lampa - inget. angry9
Märkte redan för några dagar sedan en viss tvekan på ljuset så jag tror att även denna kontakt nu gått sönder. Okej, de kostade typ 25kr/styck men vad....  angel4 Nu måste jag alltså ha bort styrkåpan IGEN. Av tre grejer jag och dottern ägnat vintern åt att fixa är nu bara en i funktion - helljuset. angry4
Loggat
JanneHagnell

« Svara #238 skrivet: 2014-04-11, 17:35:49 »

Bonnie vårligt dekaltrimmad! sunny
Loggat
JanneHagnell

« Svara #239 skrivet: 2014-04-15, 22:36:21 »

Ikväll åkte jag och frun för första gången på gemensam moppeutflykt. occasion14
Färden gick till Brobacka naturum, 11 km enkel väg. Tyvärr kom vi iväg lite sent, så det hann börja bli både kallt och mörkt innan vi kom fram men inte lät vi oss nedslås av det utan dukade glatt upp fika medan vårfåglarna i omkringhängande holkar diskuterade vad vi var för tokstollar.
Moppis1 klarade resan galant, medan Bonnie tyvärr tappade bensinslangen igen. Löste det med tillgängliga verktyg, men inser att den nedre bensinkranens infästning inte funkar; den vibrerar loss.
Bonnie var även lite allmänt tjurig i den kalla kvällsluften och ville gärna stanna på tomgång och tvekade på gas, så jag får nog öka lite på både tomgångs- och blandningsskruvarna.
MEN! Summa summarum en härlig kväll som lovar gott inför den stundande sommaren!
scooter scooter
Loggat
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 24 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.087 sekunder med 18 databasfrågor.