Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-22, 05:52:34
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Projekttrådar
| | |-+  Dubbel-Bajaj!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 24 Skriv ut
Författare Ämne: Dubbel-Bajaj!  (läst 363143 gånger)
JanneHagnell
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 346

« Svara #120 skrivet: 2013-06-25, 11:52:09 »

Provkörningen idag gick kalas! Cheesy
Nu är förgasaren justerad, badkarskedjechoke monterad och den sista kåpan på. Nu återstår att skaffa ny glödlampa till bakljuset (var trasig på Moppis1 också, standardfel?) och byta hastighetsmätarvajer.
Så nu väntar en glad överraskning på dottern när hon kommer hem från sitt dagläger!

På plats bredvid sin syster!
Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #121 skrivet: 2013-06-25, 12:17:12 »

"Något" inuti ljuddämparen hade alltså lossnat på ett olämpligt sätt?
Om jag förstått dig rätt?
Det är väl åtgärdat?
Loggat
JanneHagnell

« Svara #122 skrivet: 2013-06-25, 12:35:05 »

Mja, jag kan inte avgöra om det var något från dämparen eller något som kommit utifrån. Det såg precis ut som om någon sammanfogat småsten och något klistrigt ( nu stelnat) till en kaka som täckte utloppshålet. Det kom inte ut mer av samma vara när jag fortsatte rensa med ståltråd, bara lite sand och småsten.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #123 skrivet: 2013-06-25, 19:40:58 »

Dottern blev mycket riktigt inte besviken

Hon godkände även montering av sadellås

lite annorlunda än syrrans, samt att vi inspekterade original verktygsväska. Den visade sig innehålla alla nycklar 8-13 samt 17, skruvmejsel, tändstiftsnyckel och ett extra tändstift. Allt man kan behöva, mao.

Dock behövde själva väskan lite omvårdnad, och här föll valet på klassikern silvertejp.
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #124 skrivet: 2013-06-26, 13:21:25 »

HAHA, WE HAVE LIFT-OFF!!  laughing4
Det visade sig att mitt hugskott med avgassystemet var riktigt. Plockade loss det och kickade lite uppgivet utan att ens öppna bensinkranen - VRRRROOOM!!!
Kikade in i dämparen bakifrån och fann detta:

Petade med mejsel och fick ut en kaka som såg ut som småsten som fastnat i honung. Är det något som kommer från motorn eller har jag ändå haft en objuden gäst? Körde in ståltråd och rensade runt men fick inte ut särskilt mycket mer. Sedan blåste jag med tryckluft, jodå, det verkade hyfsat öppet igenom. På med dämparen, kickade och VRRROOOM! Cheesy
Så nu har jag återmonterat allt utom främre motorkåpan så jag kommer åt att justera förgasaren vid den stundande PROVKÖRNINGEN.  wav
Kul att du äntligen kom till "pudelns" kärna!
Lite otippad lösning på problemet får ja nog säga, får lägga detta på "hönsminnet".
Förstår att döttrarna är nöjda nu.

-Tomas

« Senast ändrad: 2013-06-26, 13:37:28 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JanneHagnell

« Svara #125 skrivet: 2013-06-26, 17:08:50 »

Ja, jag tyckte själv att det lät som en krystad förklaring och plockade bort ljuddämparen med kommentaren "jaja, då har jag i alla fall uteslutit den". Ibland (eller oftast?) kan det vara bra att gå metodiskt till väga. police
Loggat
JanneHagnell

« Svara #126 skrivet: 2013-06-28, 21:42:22 »

Så, nu har Bonnie ny glödlampa bak och är därmed helt klar, undantaget drivningen till hastighersmätaren, då.

Hon gick kanon på dagens lite längre provtur. Cheesy
Tyvärr fortsatte istället Moppis1 att strula. Hon startade lätt och gick bra - upp till dryga 25 på mätaren ( är nog typ 20 IRL). Sedan började hon bluddra och vägrade gå högre. Lika stark som vanligt, dock, backar var inga problem.
Efter mina äventyr med Bonnie började jag med att köra in en ståltråd i ljuddämparen, men det gav inget. Inte heller att justera blandningsskruven hjälpte, så jag plockade av frontkåpan och luftfiltret - plötsligt gick hon bra igen! Shocked
Vet inte om det berodde på luftfiltret eller om choken kanske hade hängt sig lite och ploppade loss när jag grejade. Jag gjorde i alla fall rent luftfiltret och passade på att göra en ny dragning av chokekedjan, liknande den jag gjort på Bonnie, då slangen som jag använt innan lossnat.

Sedan vände jag på fästramen till den yttre tändspolen också, då chokearmen slår i den när spjället ska öppna helt.

Fästet är alltså assymetriskt åt "fel" håll, så alltsammans hamnar lägre än det borde. Konstigt. Kan det ha att göra med att jag bytt spolar mellan mopparna, och att de såg lite olika ut utan att jag märkte det? Jaja, Nu är det fixat, i alla fall.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #127 skrivet: 2013-07-01, 01:45:51 »

Hmm, när jag och dottern var ute idag så var det samma visa igen med Moppis1: Går utmärkt upp till dryga 25 och börjar sedan bluddra. Rev av och kollade avgassystemet ordentligt samt rev och rengjorde förgasaren utan att hitta något egentligt fel. Kollade stiftet och det var ganska sotigt, så jag sänkte blandningen ganska rejält igen. Dock verkar plötsligt blandskruven inte ha någon större inverkan på gången, varken åt ena eller andra hållet. Skumt...
Sedan verkade motorn i alla fall gå bättre, men det är lite svårt att säga då vi inte har plan mark att testköra på i närheten av huset.
Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #128 skrivet: 2013-07-01, 17:43:22 »

Tänkte jag skulle pigga upp dig med en sann historia ut livet som också innefattar stopp i avgasröret
Kom att tänka på den idag när jag på em i TV zappade förbi filmen "Snuten i Hollywood" och några kanske minns hur bananer används i filmen?
En bekant backade ut sin SAAB93 (inte 9-3, det var längesen..) från platsen den varit parkerad på vår industrigård.
Han fick motorstopp och därefter vägrade motorn gå igång...
Inte förrän undertecknad såg att han backat in i en jordhög och fyllt avgasröret med jord...
Sen var det inga problem.. Grin

Fö här är det trögt med Belugan.. Mycket annat emellan att göra.. Cry
Loggat
JanneHagnell

« Svara #129 skrivet: 2013-07-01, 20:45:59 »

Vet hur det är, snickrar själv altan för närvarande. Heja på! occasion14
Loggat
JanneHagnell

« Svara #130 skrivet: 2013-07-05, 19:33:23 »

HAHA, BONNIE BESTOD ELDPROVET!  laughing4
Med en viss nervositet kickade jag iväg på en tur längs kurviga små asfaltsvägar till vår stuga, dryga två mil från sta'n. Valet föll på Bonnie då Moppis1 visserligen gick mycket bättre idag (30 och lite drygt på mätaren) men ändå kändes som det minst säkra kortet.
Fungerande hastighetsmätare har ju Bonnie inte, men tack vare dagens teknik kunde jag starta appen Hastighetsmätare och få veta att jag färdades i som bäst uppåt 35 på plan väg. Cheesy
Turen tog cirka en timme, och då hann jag med en sväng in på resterna av vägen Vårgårda-Borås vid byn Ljurhalla.
Loggat
JanneHagnell

« Svara #131 skrivet: 2013-07-06, 20:54:37 »

Idag firade dottern sin 12-årsdag och hon och en kompis passade förstås på att köra lite moppe. Cool

Lillasyster testade också, men tyvärr var grusvägen för grusig för att hon skulle orka hålla balansen, så hon körde vält. Sad  Inga ledsna miner för det, dock. Smiley
Loggat
JanneHagnell

« Svara #132 skrivet: 2013-07-07, 19:44:56 »

Dagens scootertur gav syn för sägen att Bonnies maxlast (som motorcykel) är 110 kilo. Den gränsen uppnår jag på egen hand... Cool Med ytterligare 45 kilo dotter blev det för pappa till att kliva av i de värsta uppförsbackarna.
Dottern fick köra själv på ännu en otrafikerad skogsväg. Cheesy

Tyvärr lyckades hon köra vält idag. Inga sura miner denna gång heller, trots att blodvite uppstod, men frambromsens handtag fick sig ytterligare en törn. Eftersom hastighetsmätarvajern ändå skulle fixas tog jag bort styrkåpan (återigen en föredömligt enkel konstruktion, bara att skruva loss fyra skruvar och gänga ur ena backspegeln) och bockade till den plåt som böjt sig. Upptäckte samtidigt att handbromsvajern kärvade lite sista biten (följd av att den inte använts på länge?) så höljet tog upp en del av rörelsen, vilket förklarar att den varit svårjusterad. Nu blev det en speciallösning (indisk..?) med ståltråd för att hålla höljet i schack.
Loggat
mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #133 skrivet: 2013-07-07, 20:59:00 »

Det är fantastiskt !

Med dessa indiska tekniska underverk? Himla kul läsning. Över 3000 visningar sedan december 2012 !!!
Bra jobbat . Ser fram mot fortsatt verksamhet med de 2 . Är det något nytt på G ?

Inte semester än hälsningar Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
JanneHagnell

« Svara #134 skrivet: 2013-07-07, 21:48:51 »

Tack! wav
Jag är ganska nöjd med maskinparken just nu, ska bara få färdig Saab V4:an som står utan motor också. Fast en indisk Sab kanske vore kul..? Cool
Loggat
Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 24 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.095 sekunder med 21 databasfrågor.