Tack, det hjälpte en hel del! Ja, då finns det en del alternativ därute, andra får nu rätta mig om jag skriver något tokigt.
Gillar du japanskt så har Honda PCX125:

och så den enkla men odödliga Innova ANF125:

Yamaha har ju "sinusen" Cygnus X125:

Ser att du har en bild på en X-max i din avatar, vet ej om denna finns med 125cc, men det är en bra scooter det med.
Sen har vi italienska Piaggio och dess dottermärken...
Gilera Runner ST 125:

Piaggio X7:

Vespa finns det ett flertal modeller med 125cc (S, LX, GTS), här en GTS:

Vespan är dock dyr och byggd i plåt (=dyr att reparera), köper du första hojen så är det kanske bättre att satsa på någon av de övriga där plastdetaljerna går att beställa billigt över nätet...
Sen finns det ett flertal andra märken som jag inte är så insatt i (Suzuki, PGO, SYM), men kolla i
"MC-klassade scooters på upp till 249cc", där borde finnas mer info om dessa.
En viktig aspekt är att det är bra att ha en återförsäljare/verkstad som du kan lita på och som inte är alltför långt hemifrån - kommer att spara dig mycket nerver och pengar! Köper du och servar hojen på ett och samma ställe så betraktas du som VIP-kund (så upplever jag det), får snabbare service och bättre bemötande. Tänk på att du kan söka rabatt i form av gratis/prisnedsatta tillbehör, servicar etc. när du köper på ett företag, i synnerhet om du köper nytt - många tusenlappar att spara!