Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-08, 14:27:03
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Vad söker man?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Vad söker man?  (läst 10956 gånger)
PB
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 9

Kör: Mountain Bike
Hemort: Stockholm/Märsta

« skrivet: 2012-07-25, 21:23:00 »

Snart är det dags att köpa en Scooter eller motorcykel men problemet är att jag vet inte vad man ska titta på när man ska köpa en Scooter eller motorcykel? Är det motorn, motorns prestanda osv? Självklart har jag min pappa.  Han har också erfarenhet när det gäller köpande av fordon, men jag vill ha lite andra idéer av andra människor också.

Sammanfattning Smiley : Vad är det man söker när man ska köpa en Scooter?     newbie
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #1 skrivet: 2012-07-26, 15:41:56 »

Hej och välkommen PB!

1. Vad har du för körkort?
Första frågan är vad du har för körkort (eller vad för sorts körkort du har planer på att skaffa)? HÄR kan du se vilka fordon som kräver vilket körkort. Har du redan ett A-kort så är det bara att välja och vraka. Men har du ett B-kort så är det inte helt hopplöst urval heller, det finns flera scooters som är klassade som EU45-moppe. Dessutom har Piaggio ett par större trehjuliga scooters som går bra att köra med B-kort. Lägg märke till att från januari 2013 så ändras kraven något...

2. Vad har du för behov?
Ska du ut på en Europaresa? Eller snurra runt i innerstan? Eller något helt annat? En liten och motorsvag scooter är en plåga på landsväg vid högre hastighet men kan vara otroligt smidig på stadsgator. En maxiscooter kan du lugnt ta med på en resa genom Europa, men förvänta dig inte kunna vända på en 50-öring med den.

3 Vad har du för budget?
Nytt eller begagnat? Sen tillkommer en del viktiga frågor kring ägandet: Servicekostnader (som ibland kan vara högre för en maxiscooter än för en bil)? Verkstad i närheten? Försäkringskostnader (det kan t.ex. vara mycket dyrare att försäkra en EU-moped än en MC-klassad scooter)? Tillbehör och övrig utrustning (en viktig del av scooterägandet)?

Mycket frågor, jag vet...  Cheesy Men först när du besvarat ett par av dessa kan man komma med relevanta svar, annars kan man lika gärna rekommendera en begagnad liten Baotian som en fabriksny Silverwing (stor maxiscooter).
Loggat

Motorburen Ungdom
PB
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2012-07-27, 04:13:53 »

Hej och välkommen PB!

Första frågan är vad du har för körkort (eller vad för sorts körkort du har planer på att skaffa)? HÄR kan du se vilka fordon som kräver vilket körkort. Har du redan ett A-kort så är det bara att välja och vraka. Men har du ett B-kort så är det inte helt hopplöst urval heller, det finns flera scooters som är klassade som EU45-moppe. Dessutom har Piaggio ett par större trehjuliga scooters som går bra att köra med B-kort. Lägg märke till att från januari 2013 så ändras kraven något...

2. Vad har du för behov?
Ska du ut på en Europaresa? Eller snurra runt i innerstan? Eller något helt annat? En liten och motorsvag scooter är en plåga på landsväg vid högre hastighet men kan vara otroligt smidig på stadsgator. En maxiscooter kan du lugnt ta med på en resa genom Europa, men förvänta dig inte kunna vända på en 50-öring med den.

3. Vad har du för budget?
Nytt eller begagnat? Sen tillkommer en del viktiga frågor kring ägandet: Servicekostnader (som ibland kan vara högre för en maxiscooter än för en bil)? Verkstad i närheten? Försäkringskostnader (det kan t.ex. vara mycket dyrare att försäkra en EU-moped än en MC-klassad scooter)? Tillbehör och övrig utrustning (en viktig del av scooterägandet)?

Mycket frågor, jag vet...  Cheesy Men först när du besvarat ett par av dessa kan man komma med relevanta svar, annars kan man lika gärna rekommendera en begagnad liten Baotian som en fabriksny Silverwing (stor maxiscooter).

Jag har precis klarat körkortet och har nu A1 körkort. A.K.A Lätt MC.

2. Vad har du för behov?

Jaa... Mina behov är kunna få mig "transporterad" från punkt A till punkt B.

Dvs: Kunna åka till skolan snabbt och i komfort, Kunna ta mig till gymnasiet dvs en lång destination, kunna ta mig till fotbolls träningar, fotbolls matcher dvs korta och långa destinationer, kunna ta mig snabbt till destinationen (Snabbt och snabbt... Snabbt som en 125a och inte som en raket), Både snurra runt i stan och i kurviga landsvägar (Motorvägen också), ska kunna vara smidig och snabb.

3. Vad har du för budget?

Budget och budget... Jag har en budget på max 44.000 kr. Dvs avbetalning och inte Cash förstås. Helst ny men om begagnad och i bra skick räcker väl också till.
tillbehör/Utrustning måste inte vara mer än 4000 kr. Helst begagnad då jag har slösat massivt med pengar.

Så! Alla frågor besvarade! Hoppas det leder nånvart.

Loggat
Yoss

« Svara #3 skrivet: 2012-07-27, 10:12:48 »

Tack, det hjälpte en hel del! Ja, då finns det en del alternativ därute, andra får nu rätta mig om jag skriver något tokigt.

Gillar du japanskt så har Honda PCX125:

och så den enkla men odödliga Innova ANF125:

Yamaha har ju "sinusen" Cygnus X125:

Ser att du har en bild på en X-max i din avatar, vet ej om denna finns med 125cc, men det är en bra scooter det med.

Sen har vi italienska Piaggio och dess dottermärken...

Gilera Runner ST 125:

Piaggio X7:

Vespa finns det ett flertal modeller med 125cc (S, LX, GTS), här en GTS:

Vespan är dock dyr och byggd i plåt (=dyr att reparera), köper du första hojen så är det kanske bättre att satsa på någon av de övriga där plastdetaljerna går att beställa billigt över nätet...

Sen finns det ett flertal andra märken som jag inte är så insatt i (Suzuki, PGO, SYM), men kolla i "MC-klassade scooters på upp till 249cc", där borde finnas mer info om dessa.

En viktig aspekt är att det är bra att ha en återförsäljare/verkstad som du kan lita på och som inte är alltför långt hemifrån - kommer att spara dig mycket nerver och pengar! Köper du och servar hojen på ett och samma ställe så betraktas du som VIP-kund (så upplever jag det), får snabbare service och bättre bemötande. Tänk på att du kan söka rabatt i form av gratis/prisnedsatta tillbehör, servicar etc. när du köper på ett företag, i synnerhet om du köper nytt - många tusenlappar att spara!
« Senast ändrad: 2012-07-27, 10:18:10 av Yoss » Loggat

Motorburen Ungdom
PB
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #4 skrivet: 2012-07-27, 13:51:17 »

Waaaaw!

Många alternativ här Cheesy

Angående X-Maxen så finns dem i 125or, också kallad Yamaha X-Max 125 Sport eller utan sport versionen.

priset är lite billigare än vad Yamaha YZF R125 är med några tusen lappar.

Många alternativ men jag ser ingen Scooter som får mig att "gilla" den...

Har inte sätt en scooter som får mig att "gilla" den mer än Yamaha X-Max 125 Sport och förstås Yamaha YZF R125

Yamaha X-Max 125 Sport:

Problemet är att när jag tog A1 körkortet så fick jag köra CBR125... vilket var det sämsta jag någonsin har åkt!!

Jag har ett problem där jag har inte test kört dessa två motorcyklar (= XMAX  Sport 125 och YZF R125) så jag kan inte bestämma mig!!
« Senast ändrad: 2012-07-27, 14:09:13 av PB » Loggat
Yoss

« Svara #5 skrivet: 2012-07-27, 14:48:28 »

Jag ser att ditt hjärta klappar för Yamaha  Cheesy X-maxen ska vara ett bra val och utseendemässigt är den inte heller fel.

Tycker scooterdesignen i 125cc-klassen går antingen åt det "coola" retrohållet (tänk Vespa eller Suzuki CS125) för innerstadshipsters eller det plast-praktiska slaget som tilltalar mer gubbgenerationen ( hello). Först med större motorvolymer får man sportigare design, som Gillera GP800/Aprilia SRV850 eller BMWs nya...men det är en annan historia.

Honda CBR125 och Yamaha ZFR125 tillhör för mig en annan värld så jag kan inte uttala mig om de - har svårt att jämföra de med "riktiga scooters" för att det är så mycket som skiljer både designmässigt och mekaniskt. Kul dock å se att du tänker utanför de klassiska ramarna för MC-klasser.

Hur som, lycka till i ditt sökande efter det ultimata färdmedlet, kom ihåg att provköra ordentligt innan du slår till.
May the force be with you!  Cheesy  scooter8
Loggat

Motorburen Ungdom
PB
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2012-07-27, 14:58:25 »

Tack så hemskt mycket för din hjälp!!!!!!!!

Uppskattar det jätte mycket!

+100 Karma  notworthy
Loggat
Yoss

« Svara #7 skrivet: 2012-07-27, 15:42:59 »

thumbsup
Loggat

Motorburen Ungdom
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.145 sekunder med 23 databasfrågor.