Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-25, 18:26:23
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Oljeinblandning
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Oljeinblandning  (läst 7096 gånger)
kurstack
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: 2012-06-03, 19:15:33 »

Hallå.

Har en PGO T-REX 110 tvåtakt -06, någon som VET hur många procent olja man bör ha i bensinen om man blandar direkt i tanken? Scootern har separatsmörjning men det har kostat mig ny kolv och cylinder efter bara 3 hundra mil så jag vill inte chansa med det en gång till.

W
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #1 skrivet: 2012-06-03, 20:59:27 »

Om man tittar på de motorer som inte har automatisk blandning av oljan (mindre båtomtorer) så gäller att de flesta motorer idag nöjer sig med enprocentig oljeblandning.
Speciellt de japanska tillverkarna var tidiga med detta låga oljebehov.
Att tillverka en motor avpassad för låg oljeförbrukning kräver naturligvis särskilt låga toleranser på lager.
Ofta undrar ägare av äldre tvåtaktare om de skall använda sig av högre procentsatser avseende oljeblandning för att skydda motorn.
Svaret är i princip nej - man skall använda samma oljeblandning som då motorn var ny, endast i det fall då man befarar begynnande skada kan man välja en högre procentsats.
En orsak till detta är att en gammal tvåtaktare som gått mycket har väldigt fina och väl inslitna anliggningsytor inne i motorn - en ny motor med skrovliga ytor efter tillverkningsprocessen kräver mer olja.
Det här är mina enkla tankar och erfarenheter efter 15 år i försvaret som tekniker, med olika mindre tvåtaktsmotorer som ”experimentverkstad”.
Jag skulle köra med en inblandning på ca 2%, detta är med all säkerhet tillräckligt, samtidigt som den inte ryker alltför mycket.

Däremot så säger du att du har fått byta kolv och cylinder.
Detta beror oftast inte på oljan, utan på bränslet.
Om den får för lite bränsle så får du en överhettning i förbränningsrummet, och detta gör att kolven blir angripen, eller att det går hål i den, med en trolig cylinderskada som följd.
Jag gissar på att den går för snålt, och körning på jämn gas gör att den har blivit överhettad.

Om oljesmörjningen skulle vara problemet borde det första symptomet vara att den skär på vevstakslagren, eller vevaxellagren.

Fundera i alla fall på om det kanske kan vara ett bränsleproblem?.

M.V.H
  /Tobias
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-06-03, 23:04:50 »

Hej kurstack och Välkommen till ScooterForum! 

---

@Hannu,
 good post

-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
kurstack
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 2

« Svara #3 skrivet: 2012-06-04, 14:21:41 »

Tack för svaren.

Körde igång med nya cylindern och kolven med olja direkt i bensinen. Tog loss oljeslangen från insugningsröret, inte en droppe kommer ur den. Motorn stannar också så fort choken släpper kan vara att jag fick använda gamla toppackningen som inte tätar ordentligt. Den nya var trasig i kartongen. Får vänta in ny toppackning innan mekandet fortsätter.

Mvh/Willie
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.044 sekunder med 22 databasfrågor.