Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-25, 06:00:27
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Erfarenheter av PGO?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Erfarenheter av PGO?  (läst 20806 gånger)
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« skrivet: 2011-08-14, 22:04:13 »

Svärfar köpte en PGO G-max 150, har sett att dessa finns även med 200cc. Verkar vara en ganska bra maskin för pengarna? får inte intrycket av att det är kina-rappel. Någon som har någon eller har haft och kan berätta lite om sitt ägande? Återförsäljare och servicenät verkar dock vara begränsat.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2011-08-16, 12:17:36 »

Var oxå sugen på en sån för ett par år sen, kollade runt lite och kom fram till att dom verkar ha helt ok kvalite. Ingen som klagade nått speciellt vad jag läste då iaf.

Jag har haft en Yamaha Cygnus x 125 som låg på 11 hästar, och om jag inte missminner mig så ligger G-max 200cc på runt 15 hästar.
Cygnusen hade lite för klen effekt för mig, den funkade på 70 vägar, men med lite extra packning och motvind så kunde jag inte hålla 90 överallt.
Men medvind och ensam kunde jag få upp den till 115 istället.

Därför jag började kolla på xmaxen, det var stor skillnad mellan dom.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
fredrik_wt

« Svara #2 skrivet: 2011-08-17, 18:22:35 »

Ja X-maxen känns ju strå't vassare helt klart, lite mer praktisk storlek med... Troligen har man igen pengarna om man jämför en beg PGO mot en beg X-max. PGO o delar om/när det pajar med är väl lite tuffare gissningsvis...

Dock attraktivt pris, ligger en G-max 200 ute med 260 mil för 20k, för dyrt med tanke på ålder (-07) o nypris, men ska den bort så lär priset sjunka... suger lite i fyndtarmen... har och andra sidan sett ett par X-max med runt 500 mil och en del tillbehör för mellan 25-30k. en 2010 får man ju för dryga 30k nu med så...

Vi får se hur det blir, bara nån köper min V70 diesel först - segt på bilmarknaden dessvärre.
Loggat
ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2011-08-17, 19:04:26 »

Ja allt beror ju på vad du ska ha den till, pendla till jobbet i stan så tror jag du kan nöja dig med G-maxen.
Men ska du åka lite längre, eller skjuta eller bara ha lite mer grejer med dig så är Xmaxen roligare och smidigare.

Jag tänkte mest ha Cygnusen i stan, och ha min kawa till längre resor. Men jag ångrade mig och tog cygnusen överallt och lät kawan stå eftersom det var så pass mycket smidigare med scooter.
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
fredrik_wt

« Svara #4 skrivet: 2011-08-18, 21:36:02 »

Jo jag ska väl i princip enbart ha den till att pendla till jobbet (max 70 väg) ca 3,5 - 4 km. Samt turer till stan och små ärenden. upp till en mil kanske, bor ganska centralt... X-maxen känns ju lite mer vuxen men är ju lite tyngre med, men rymmer mer under o andra sidan. Sen finns Yamaha i stan, en god väl är o andra sidan MC mekaniker och har jobbat med alla stora märken - men det är ju det där med delar. Yamaha känns ju psykologiskt bättre, inbillar mig att värdet är stabilare med.
Loggat
ljs-s

« Svara #5 skrivet: 2011-08-28, 22:14:34 »

Såg den här tråden:
http://www.bike.se/node/54360
Dom verkar kanske inte helt bekymmer fria G-max...
Loggat

-----
fredrik_wt

« Svara #6 skrivet: 2011-08-29, 09:44:36 »

Ja jag har sett iaf två annonser där man skriver om ny motor trots ynkliga mil... som vanligt är det nog "köpa billigt, köpa dyrt" som gäller... Bättre o köpa bra grejer direkt. Priset var lockande och utseendet ok... kom ut en igår för 10k... känns som en bra deal, men rasar motorn så är det ju värt noll.... Nej det får bli en X max. Bara jag blir av med bilen först

http://www.blocket.se/vi/35276258.htm?ca=14 kom o köp.....
Loggat
fredrik_wt

« Svara #7 skrivet: 2011-09-06, 09:36:50 »

hmm... tydligen är det samma motorer i PGO som i Piaggio/gilera/derbi (nån av de italenska... vet inte vilken) Borde inte vara så svårt med delar...

Pratade för övrigt med en vän som är MC mekaniker, tydligen har PGO satsat mkt på lager och tillgänglighet, kvalitén är givet inte Yamaha, men långt mkt bättre än Kina-skrotet... inte alls samma nivå enligt honom.

Ah får se hur det blir, vill ha en X-max men priset lockar ju helt klart på PGO =)
Loggat
ljs-s

« Svara #8 skrivet: 2011-09-06, 10:53:49 »

X-max, X-max, X-max, X-max, X-max  Cheesy
Loggat

-----
fredrik_wt

« Svara #9 skrivet: 2011-09-06, 13:12:41 »

mm kom ut en 2010 på blocket idag för 35k... fick man den för 30k så hade jag slagit till Grin
Loggat
fredrik_wt

« Svara #10 skrivet: 2011-09-22, 11:00:10 »

Impulsköpte idag en Gmax 200, under 300 mil -07a. Allt schysst till halva nypriset = kunde inte motstå. Bra pris, den kan jag köra billigt med och sen byta till Xmax nästa säsong om jag känner för det då. Fick med en del extra som Ctek laddare osv med.

Känns trots allt som ett mkt bra köp för pengarna. 200an går helt ok, även om känslan och tyngden inte är som Xmax. Upplever den dock som bättre än cyngus och andra mindre maskiner.
Loggat
ljs-s

« Svara #11 skrivet: 2011-09-22, 12:04:28 »

Kul! Smiley
Jag hoppas du skriver en liten recention om den när du har kört in dig på den Smiley
Vore roligt att läsa när man själv har varit o sneglat på den tidigare.
Loggat

-----
fredrik_wt

« Svara #12 skrivet: 2011-09-22, 15:57:48 »

Absolut! Hade önskat att det fanns mer sånt innan man köpte själv, inte mkt skrivet internationellt heller (dvs på engelska... annars finns ju en del) hittade en del från nån Filippinerna-site... Ska dunka upp lite bilder osv med (blir en ny tråd) ska väl besiktiga den först bara, tiden gick ut i sep så det är körförbud, polisen blir ju gladast om man ordnar till det... fick dock tid först nästa onsdag. 
Loggat
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-09-28, 22:28:38 »

Kul! Smiley
Jag hoppas du skriver en liten recention om den när du har kört in dig på den Smiley
Vore roligt att läsa när man själv har varit o sneglat på den tidigare.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.088 sekunder med 22 databasfrågor.