Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-23, 00:58:10
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  släpvagn på trehjuling
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: släpvagn på trehjuling  (läst 9522 gånger)
guldfisken
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: mp3 i mina drömmar
Kör2: liten bil
Kör3: cykel
Hemort: stockholm

« skrivet: 2011-09-09, 14:17:23 »

Hej hej.

Har ni sett det här? Nu kan man både handla och hämta ungen på dagis. Hehe.

Fast det är kanske svårt att köra. 

Piaggio MP3 250 LT with Freewheel Doggy Trailer

Loggat

Det är otroligt vad människor kan göra.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2011-09-09, 15:00:41 »

Det kan man göra utan släpvagn! När våra barn var i dagisåldern körde vi dem på moppe. En äldre baktill och den yngre framtill. Smiley Fast bara på små villagator, inte ute i trafiken. Såg nästan ut som ett pakistanskt ekipage! Smiley

Jag fick själv inspiration från vår granne som gjorde samma trick, fast på mc. "Hur fixar du att vara tre på mc:n i trafiken, polisen lär ju nypa dig endera dan?" frågade jag. Varpå hon svarade "Inga problem, vi köra sakta och fint på cykelbanan. Ingen har klagat hittills!"
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
guldfisken
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 6

Kör: mp3 i mina drömmar
Kör2: liten bil
Kör3: cykel
Hemort: stockholm

« Svara #2 skrivet: 2011-09-09, 15:29:40 »

hahahaha. Härligt. Ett bra sätt att göra scooter av barnen. hehe. Pakistanskt ekipage...hehehehe, jo jag såg ett antal sådana när jag var i Sydamerika.

Men allvarligt talat nu. Finns det några regler för passagerare? Jag menar någon lagstadgad, typ åldersgräns eller viktgräns? I Sverige finns ju regler för nästan allt så det skulle inte förvåna mig, men jag har aldrig tänkt på det.
Förresten, får man köra mc på cykelbana? Jag vill absolut inte verka polis, jag är bara nyfiken.
Loggat

Det är otroligt vad människor kan göra.
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #3 skrivet: 2011-09-09, 17:57:22 »

Finns det några regler för passagerare? Jag menar någon lagstadgad, typ åldersgräns eller viktgräns? I Sverige finns ju regler för nästan allt så det skulle inte förvåna mig, men jag har aldrig tänkt på det.
Minns inte exakt, det här var länge sedan. Lillgrabben (framtill) är numera 181 cm i strumplästen....

Men det är rätt så fritt, vill jag minnas. Riktigt små kids kan t o m klara sig (legalt, alltså) med cykel-/hockeyhjälm (de har för svag nacke för en riktig mc-hjäm). Googla!
Citat
Förresten, får man köra mc på cykelbana? Jag vill absolut inte verka polis, jag är bara nyfiken.
Nej för tusan, inte alls! Smiley
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-09-10, 21:19:32 »

Kul grej,
Inte för att jag tänkte shoppa en men undrar vad som krävs för släpvagn i Sverige på Scooter?
Man har ju sett några efter MC under årens lopp men aldrig efter efter en Scooter.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #5 skrivet: 2011-09-10, 21:44:09 »

Men hallååå grabbar å tjejer!!. ..  Google är er vän..  jag sökte på. "krävs - mc  - släpvagn" och fick detta på första träffen.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Slapvagn-till-motorcykel/

Sedan vet jag att problemet ligger i att draganordningen inte är godkänd av tillverkaren. Så det transportstyrelsen säger måste backas upp av  tillverkaren,  ett intyg att motorcykelns konstruktion klarar av en extra belastning.

Och sedan hitta jag detta på SMC´s sida              "REKLAM FÖR SMC -förbi se detta"   heheeheheee.. mycket bra info finns där...

http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2817

Finns flera som har släp på sina trehjulingar, leta tex på  http://modernvespa.com/forum/forum13

men hur lagliga är alla dom kan ju ifrågasättas.

kolla in!!

tillägg   http://gwcs.se/HondaMCSverige/tabid/275/Default.aspx
« Senast ändrad: 2011-09-10, 23:20:35 av hevil » Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-09-10, 21:51:22 »

Embarrassed så sant,

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.08 sekunder med 22 databasfrågor.