Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-25, 09:01:04
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Liten rapport om PGO 200 G-Max
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Liten rapport om PGO 200 G-Max  (läst 7992 gånger)
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« skrivet: 2011-12-12, 21:59:12 »

Då har jag haft mitt höstfynd, G-maxen, sen slutet av sep och hunnit med ca 100 mil innan det blev dags att ställa in, körde sista dagen den 29 nov (sen var jag i London 5 dgr efter det var det för isigt).

Jag stod i valet kvalet mellan G-max och X-max. Tittade på en X-max som jag bjöd 26k för, säljaren begärde 33k och nekade mitt bud - nu är den fortfarande till salu fast för 24k. Ett fint exemplar men det hjälps inte denna tid på året.

Hur som helst, G-maxen från PGO ska inte jämföras med Kinaskräpet from finns på marknaden, det är mer KIA vs Toyota och inte Tata vs BMW om man jämför mot Yamahan.
200cc ger en del bättre ös på toppen, den blir inte lika anfåd som den mindre 150cc. I acc är det i övrigt inte speciellt stor skillnad.
Toppfarten ligger på 120 på mätaren, detta har jag inte kört, utan min vän som är mkt erfaren hojåkare, han sa att den beter sig vuxet, är stabil och inga tendenser till obalans eller vibrerande delar - inte ens backspeglar som ofta kan väsnas lite i dessa hastigheter på billigare maskiner. Själv har jag bara kört 100 som mest och oftast inte mer än 70-90km/h. Det klarar maskinen ledigt av utan större anstängning, man får inte känslan av att man åker moppe som man håller på att varva ur för allt vad det går. Däremot är det många som tror att det är just en moppe, det är tydligt när bilana lägger sig lite närmare när 50 övergår i 70, samtliga har ju dock blivit avhängda.... Fick även ett race mot en gammal risig Suzuki TS50 från tidigt -90-tal, han trodde stenhårt att han var snabbare än spindelmannen när han sparkade i den 3e växeln och varvade ur... själv körde jag på tomgång och lätt honom hållas till nästa rödljus  thefinger. G-maxen är riktigt pigg upp till 70, jag håller för den intresserade jämnt mot SL500 upp till 65km/h - sen brakar V8 loss och han är i grankommunen innan jag är utanför promenaden...

I stan är det en riktigt bra maskin, den är spänstig och snabb i chassit, bromsarna bettar bra, den väger lite lagom och man tränger sig lätt i köer och är först i väg till Norrköpingsbornas förskräckelse. Här ska man stå på sin plats och vänta på sin tur, flertalet påtalar sitt missnöje med helljus o tuta.

Jmf med X-maxen så är Xmaxen en klart bättre maskin, något jag visst när jag köpte denna då jag prövat en del, dock kostar den ju dubbelt upp på begmarknaden o nära dubbelt ny så konstigt vore väl annars. Yamaha känns mkt mer vuxen, stabilare i kurvor och man litar mer på däck och chassit. Skulle jag kört mer landsvägar med högre hastigheter hade jag prioriterat den så här med facit i hand. Jag har dock 3,5km till jobbet o max 70 väg, bara i stan. Där fungerar PGOn prima! Jag hade önskat mig ett större fack under sadeln likt Yamahan, denna har plats för en hjälm, o inget mer. Har dock köpt packethållare så blir en toppbox till våren.
PGO motorn är inte heller lika sofistikerad som Yamahan när den är kall, den går lite ojämnt o rykigt de första metrarna om det är kallt. Det märks att det är förgasare kan man säga, det lossar dock efter några 10 tal meter.

Sannolikt kör jag med denna nästa säsong, ev byter jag till X-max om jag hittar nåt bra, fick denna till ett bra höstpris med under 300 mil på mätaren. Kollade på flera bl.a. en Guld/saffranslackerad i stockholm... han sänkte själv från 20k till 10k, hojen var klotad därför den var omlackad, det syntes på avgasrör. o mutter på framaxeln bl.a. i övrigt var bromshandtagen plåtrena av handflator efter bara 290 mil, svärfar har en 150cc som rullat 1500 mil och den hade inte tillstymmelse till nötning så sannolikt var den skruvad.

Som pricken över I är PGOn rejält billig att äga, 900 spänn för helförsäkring per år utan avställning eller krav på garage (vilket jag iofs har) kan man inte klaga på. Yamaha gick på det dubbla vilket är fortsatt billigt.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att PGOn med 200cc är en kvick och smidig stadshoj och en lagom landsvägshoj som gör sitt jobb men inte mer. Man tenterar inte att bli övermodig så risken för olyckor minskar, man (dvs jag) kör mer avspänt och lugnare.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #1 skrivet: 2011-12-13, 09:14:35 »

Bra skrivit, kul att läsa Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-12-13, 15:52:38 »

good post

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.061 sekunder med 22 databasfrågor.