Jag är en o“lycklig” ägare till ett av EVO2000 låsen vilka någorlunda enkelt går att dyrka upp vilket visades på Youtube och skrevs om i en hel del tidningar för ett tag sedan.
Initialt så var ASSA ABLOY’s ställningstagande ”tuff lycka”, men efter det så ändrades den fatala policyn till att dom numera erbjuder en gratis uppgradering av konstruktionen med ett bleck.
I mitten av December så gjorde jag en webbeställning enligt konstens alla regler med den information som efterfrågades.
Då inget bleck dykt upp efter tre veckor så ringde jag och hörde när blecket kunde tänkas komma.
Enligt killen jag pratade med så hade dom bytt datasystem och det var bäst att han tog mina uppgifter igen, och han lovade att sätta upp mig på ”vip” leverans så det skulle bara ta 2-3 dagar, och kom det dubbelt så gjorde det inget.
Nåväl, nu har det gått ytterligare 3 veckor och inga/inget bleck har dykt upp, så jag ringde upp igen till deras 0771 nummer, där man får höra att numera ska man ringa ett annat 0771! nummer om ärendet gäller dessa bleck. Min första fråga var vad kostar dessa 0771 nummer att ringa? om jag bara väntade lite skulle hon ta reda på det, men efter ett tag så kom hon och berättade hon inte kunnat få reda på detta

Så vad har nu hänt med mina tidigare två gjorda beställningar?
Det kunde hon inte säga eftersom dom matade in uppgifterna i excel ark som inte samanställdes i någon sökbar databas!
Resultatet? Tja för tredjegången så har jag nu uppgivit mina uppgifter så nu får jag se om ”tredje gången gillt” gäller.........
Tydligen så var jag inte ensam om detta (inte förvånade) och hanteringen får nog ses som ett paradexempel på hur man drar på sig onödiga kostnader, men det är väl därför dom har två 0771 nummer som man måste ringa till för att adressera ärendet, får se om det är tre 0771 nummer när jag antagligen får ringa igen om 2 veckor, kan behövas för att finansiera den extremt undermåliga hanteringen.
Jag kan enkelt se att deras ”datasystems” uppgradering från gula ”post it lappar”, till ”excel dokument” inte fungerat något vidare

-Tomas