Hej Matias å grattis till den kommande hojjen!
Jag pendlar visserligen in till Göteborg norrifrån på E6:an, och har pendlat i 23 år (jösses va fort åren går) med bil.
När jag förra året skaffade MP3an så hade jag ju självklart med mig mycket nyttig erfarenhet och kunnande men det är ändå ingen "walk in the park" att pendla i rusningstrafiken.
Jag rekommenderar dig att inte pendla in med hojjen den första tiden när du har fått hem den. Kör den på mindre trafikerade vägar och lär dig den och dess funktioner och beteende utan och innan. Att gasa, bromsa och låsa framgafflarna, med mera, ska sitta i ryggmärgen innan du ger dig ut i morgonrusningen.
Nästa steg är att du lär dig vägen som du skall pendla. Kör den flera gånger men på tider då trafiken är lugnare. Du behöver lära dig alltifrån var det är bäst sikt vid filbyten ner till minsta gupp i asfalten som kan behöva tas hänsyn till.
När det sedan väl är dags att pendla så åk tidigare till jobbet så att du inte hamnar i värsta köerna/stockningarna. För egen del behöver jag komma iväg senast 07:00 på morgonen, och då är jag på jobbet i Gårda runt 07:45, och slipper den värsta trafiken som för min resväg oftast är runt 08:00-08:30.
Bry dig i början inte om att köra om och byta fil. Lägg dig i högerfilen och se till att du har rejält avstånd till fordonet framför dig. Stressa inte men var uppmärksam som en hök! Du måste ha konstant koll på trafiken omkring dig för flera av dem har säkert inte koll på dig.
Hoppas att jag inte skrämmer dig, det är inte avsikten. Förbered dig väl så kan du njuta av många fina turer.
Lycka till!