Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-27, 00:01:51
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Köpa Scooter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Köpa Scooter  (läst 12471 gånger)
Kholm
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: 2013-05-17, 23:55:24 »

Sitter och funderar på att införskaffa en scooter att jobb-pendla med.
Åker just nu familjekombin 7-8km till jobbet varje gång, och kanske skulle kunna cykla, men då jag jobbar natt har jag ingen lust att komma hem pigg o svettig. (För man kan ju inte cykla långsamt)

Den scootern jag tittar på, är Kymco Movie 150. Har som mest 80km/h väg hem (där folk åker typ 90), o det antar jag att en 150-kubikare inte har några problem med.. (Hur fort går en sån?!)

Den jag tittat på har gått 1500mil, är det mycket i scooterväg?
Serviceintervaller, är det snart dags för service?
Nån som har/haft en sån som kan skriva några rader om den?

Själv har jag bara åkt hoj, hade senast en 1000cc honda, så jag är inte så insatt i scooter-träsket.  tongue3

Ska försöka ta mig tid att åka och provköra en nästa vecka, så jag kanske kan få lite svar då, men nyfiken som man är vill man ju ha svar direkt.
Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #1 skrivet: 2013-05-18, 15:03:59 »

Min pappa hade en i ett år. Jag provade den endast en gång och det är en liten smidig scooter men betoning på liten. Du kan säkert hålla 90 för prestandan är ganska okay men den kan kännas lite liten på landsvägen.
Min pappa gillade nog Kymco för han bytte till en 250 Grand Dink och den har han haft i fyra år tror jag. Den är då lite större i stan men ganska lagom på 70 och 90-vägar. Det finns en hel del på Blocket och en del är optimistiska men andra har ganska bra/låga priser - du kanske ska provköra en sådan också?

//Peter Björkdahl
Loggat

Helixtompa
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 40

Kör: Honda Foresight Fes250 370 mil
Kör2: Honda Helix cn 250 --97 1300 mil
Kör3: Honda Helix CN 250 -97 4500 mil just såld!!!
Kör4: SÅLD Honda Spacy CH 125 93 800 mil
Kör5: yamaha beluga 125 3500 mil såld 2005
Hemort: Tyresö

« Svara #2 skrivet: 2013-05-18, 16:07:29 »

Om Du bara ska ha den till det Du beskriver funkar det fint, den borde göra drygt 100km/t, har ju 11 hästar, själv har jag en 125a med 9 hästar, den åker jag gladeligen 2-3 mil på även på motorväg. Men bäst funkar den för närstrid, en mil är idealiskt. Känn dock på storleken, så att du sitter bekvämt, vet inte hur lång Du är, men de flesta 250 maxiscootrar är avsevärt större och bekvämare om man är 180 eller mer. Och det är mycket bättre att skjutsa på en 250. Men barn går bra att köra till skolan med en 125a oxå.

Scootrar behöver inte mycket service, Kymko är kända för att vara nästan lika driftsäkra som Honda, Suzuki och Yamaha. Byt olja enl serviceboken, kanske vart 400 mil, och serva före eller efter sommaren, de flesta bra moppeverkstäder fixar skivan för en tusenlapp.

Jag klarade mig med bara en 125a i 6 år innan jag bytte upp mig till min 250. Men skaffade en extra 125a för att ha på kortkörningar. Den är smidigare.

Är det första scootern för dig, glöm inte att se upp för lösgrus, samt att Du måste tänka åt alla bilister också, de fattar inte hur fort Du kan köra... Använd reflexväst.
Loggat
Kholm
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #3 skrivet: 2013-05-18, 20:29:09 »

Tack för svar!
Jo, jag ska nog bara ha den att jobb-pendla med, så bilen är ledig åt fru & barn.  newbie
Jag är 1.81, så det kanske är på gränsen att man sitter bra då, men den korta sträckan kan jag nog stå ut. Låter bra att kvaliteten verkar okej! Jo, det där med grus och att man inte syns har jag erfarenhet av redan, eftersom jag åkt hoj i 10 år. Man får vara försiktig helt enkelt.

Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #4 skrivet: 2013-05-19, 17:35:14 »

Jag har haft en Cygnus X 125 och sen en X-max 250, och båda har sin tjusning Smiley
125:an var lättare, mindre och smidigare i stan och behövde man inte skjutsa på den så funkade den fint så länge det inte vart över 90.
250:n är bekvämare, säkrare (abs), mer praktiskt pga mer lastutrymme och piggare.

Jag impuls köpte 125:an för jag fick en väldigt bra deal på den, sen vart det att man började skjutsa tjejen för det var kul att ta lite turer på den istället för att åka bil när det var fint väder. Och 2 vuxna på en 125 blir lite för mycket tyngd för att det ska funka på några större vägar.
Så därför vart det en 250 för mig.

Så vill du ha något billigt fordon som du bara själv ska åka med så kan en 125:a funka fin fint på lite kortare sträckor som du nämner Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #5 skrivet: 2013-05-20, 08:34:30 »

Hej.

En kollega har en Honda Lead 110cc, och den går att köra i drygt 80 km/h, så en 125:a borde inte ha några problem på de vägar du nämner.

Och nu finns även Yamaha Xenter som 150cc, det kan kanske vara ett alternativ?
Fördelen med den är att den har stora hjul, och priset, som är drygt 30.000kr.

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/mc-skotrar/xenter-150.aspx

Jag har själv en X-max 250, och där tycker jag fördelen är ABS-bromsar, och lite mer kraft som nämnts tidigare, speciellt när man åker två på den.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den scootern som du efterfrågar, men delar mina tankar i alla fall.
Hoppas du hittar någonting passande.

M.V.H

/Tobias
Loggat
Kholm
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #6 skrivet: 2013-05-20, 20:03:26 »

Hej.

En kollega har en Honda Lead 110cc, och den går att köra i drygt 80 km/h, så en 125:a borde inte ha några problem på de vägar du nämner.

Och nu finns även Yamaha Xenter som 150cc, det kan kanske vara ett alternativ?
Fördelen med den är att den har stora hjul, och priset, som är drygt 30.000kr.

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/mc-skotrar/xenter-150.aspx

Jag har själv en X-max 250, och där tycker jag fördelen är ABS-bromsar, och lite mer kraft som nämnts tidigare, speciellt när man åker två på den.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den scootern som du efterfrågar, men delar mina tankar i alla fall.
Hoppas du hittar någonting passande.

M.V.H

/Tobias

Oj, så mkt pengar tänker jag inte lägga på en scooter. De jag tittar på kostar ungefär 8-10.000:- För 30.000:- får man ju en "relativt" skaplig motorcykel.  Wink
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.073 sekunder med 22 databasfrågor.