Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-26, 11:49:33
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  Scooter som sparbössa :)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Scooter som sparbössa :)  (läst 12796 gånger)
ChriG
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman 400 K8
Kör2: KTM 950 SM (SÅLD - får se vad det blir här näst..)
Hemort: Huddinge

« skrivet: 2012-09-17, 21:40:17 »

Nu har jag på kort tid bytt bort min Gilera Nexus 500 mot en KTM 640 Supermoto och sålt den igen och dessutom lagt handpenning på en KTM 950 SM.

Min plan är att köpa en scooter för transport till jobbet (Huddinge C - Garnisonen, Östermalm). Jag måste mao ta mig genom typ hela stan, bil är inget alternativ..

Buget ligger på max 25-26k:- för scooten, beggad så klart, inget nytt.

Kommer att ha scootern för att pendla och KTM 950 som "fin-hoj" iom att det är så dyr service m.m. på KTM:en.

Såg en X-Max för 25k:- (900 mil), känns som ett säkert köp, men har inte fått något svar från säljaren, kan vara såld.

Några andra förslag på vad man ska leta efter?

Ska helst ligga på runt 0,3 l/mil (så inga Kymco, min f.d. B&W 250 låg på nästan 0,5 l/mil..) och jag måste iaf kunna hålla 90 km/h (med minst 20 km/h marginal till toppfart).

Tacksam för tips!

// Christian
Loggat

Kungen av Sthlms bilköer!
ChriG

« Svara #1 skrivet: 2012-09-18, 22:50:32 »

Det blir en X-Max, men tack ändå för alla tips  whip2

scooter
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2012-09-19, 06:48:59 »

Hej ChriG,

Och grattis till ditt köp.
Är du inte lite sugen på att hänga på imorrn upp till Gottröra / Nifsta?
om inte med scootern så kanske med österrikarn. Huddinge de e ju nästan en grannkommun med Österåker..

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #3 skrivet: 2012-09-19, 10:32:45 »

Det blir en X-Max, men tack ändå för alla tips  whip2

scooter
Bra val, grattis Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ChriG

« Svara #4 skrivet: 2012-09-19, 20:54:01 »

Tack båda, det verkar vara en riktigt trevlig scooter Smiley

Den känns mer som en scooter jämfört med Nexus 500 som känns mer MC-lik, men man sitter bekvämt och den går riktigt mjukt och fint.

Visst kan man sakna accet från 80 och uppåt jämfört med Nexusen och det grymt stadiga MC-lika chassiet, men denna är japansk (räknar med mycket bra driftsäkerhet) och går mjukare och trevligare, känns helt enkelt mer avslappnade att köra den Cool

Räknar även med att den skall vara lite snålare än 0,5 som Nexusen drog allt som oftast, mycket på grund av att den uppmanade till rätt hård körning  scooter8

Ang. morgondagen så är det tyvärr då jag skall avsluta affären och få hem KTM 950, så jag kommer nog att ha att göra större delen av dagen : /

Skall först möta upp säljaren i stan mitt på dagen på banken för att klara av betalningen, sedan skall jag försöka att ta mig med bil ut en bra bit utanför S-tälje i rusningen för att få med lite lite kåpor och annat och köra hem MCn.

Men nästa gång (det blir väl någon mer i år?) borde jag kunna hänga på  thumbsup

/ Christian
Loggat

mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #5 skrivet: 2012-09-19, 21:24:51 »

Tjena,

Jag tror att det är september ut?
Men det som inte hinns med 2012. ......

Gokväll // Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #6 skrivet: 2012-09-19, 21:25:14 »

Vilken årsmodell är det av x-maxen du köpt?
Tolkar det som att accet 0-80 var ungefär lika mellan x-max och nexusen?
Ja snålare än 0.5 borde den vara, men allt beror ju på last och körstil. Min drog nära 0.5 med fullpackning, skjuts och 120+ på motorvägen Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
ChriG

« Svara #7 skrivet: 2012-10-26, 20:25:08 »

Vilken årsmodell är det av x-maxen du köpt?
Tolkar det som att accet 0-80 var ungefär lika mellan x-max och nexusen?
Ja snålare än 0.5 borde den vara, men allt beror ju på last och körstil. Min drog nära 0.5 med fullpackning, skjuts och 120+ på motorvägen Smiley

Det är en -08 utt. -09.

Det är svårt att säga hur stor skillnad det är 0-80, jag inbillar mig att man kände draget bättre i Nexusen, men jag får känslan av att mätaren rör sig ungefär lika snabbt upp till 80, men jag skulle tro att det är lite skillnad till Nexusens fördel.

Nexusen började å andra sidan acca på som f-n (för att vara scooter så klart) från 100-120 när den hade "växlat klart" och varvtalet följde hastigheten.

Nu har jag hunnit spilla i ett par tankar och trots att jag är rätt gasglad och håller rätt hög hastighet så ligger den på drygt 0.3l/mil vilket jag tycker är riktigt bra Smiley

/ Christian
Loggat

V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-11-14, 10:34:39 »

Att köpa en scooter för 25´ för att det är dyrt att serva den andra hojen.....är väl att lura sig själv  Smiley
För 25´servar man en hoj(även en KTM) ganska länge. Att man sen plussar på scooterns underhåll ger en totalkostnad som skulle ha räckt till många många många års service.....

Sen att köpa scootern för att det är kul är en annan sak. Gillar resonemanget annars för att övertyga om köp  thumbsup
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.076 sekunder med 22 databasfrågor.